Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Varning för Klaravik

309 inlägg 426870 visningar 55 följer Svara, dela mm...  

Re: Varning för Klaravik

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725423Jo, det gäller ju att komma ihåg att alternativen inte alltid är bättre, många bedragare huserar på t.ex. på Blocket.

Dessutom så är det nog rätt många olika slags säljare, en hel del objekt kommer väl från hyrfirmor som säljer av sånt de utrangerar av sina maskiner. Kan såklart vara slitna saker, men de orkar nog inte hålla på att aktivt "dölja" fel?

Sen finns väl "hederlige-Harry" typen som ser det som en stor fördel att Klaraviks representant inte har nån koll alls på skördare och därför kan han lugnt låta bli att visa jätteglappet i midjan eller att det är glapp i alla elfunktioner till aggregatet. Mkt svårare att byta in en sån maskin på firma eller sälja till en spekulant som vill provköra först. Klaraviks standardparagraf "Begagnad, glapp och läckage kan förekomma" räknar han med ska lösa biffen när felen uppdagas.

Kranman

Ljursken  
#725589Tänkte dela med mig av lite mer av mina erfarenheter.
Budade hem en energiklipp, Naarva, i vintras. Fin apparat med ackumulering också. Blev ganska ok pris.
Klaravik beskriver den som "i fungerande skick med normalt slitage"
När jag kommer och skall hämta den ser jag att hela tiltkolven fattas. Kolv-fästena är också avbrutna och borta. Dessutom är kablaget som styr elventilerna avslitet och fattas. Inget av detta syns på bilderna. Blir så trött.
Återigen detta med Klaraviks personal... en 5-åring hade sett dessa bristerna och hade de haft någon slags insikt och yrkesstolthet så hade naturligtvis detta varit med i beskrivningen. Skulle då naturligtvis ha varit ett reparationsobjekt.
Tänkte att jag tar med mig klippen ändå och ringer Klaravik senare.
Säger till dem att jag vill ha ersättning för de saker som fattas och arbete för att tillverka nya kolvfästen.
Blir nobben på detta naturligtvis. Står nu med en energiklipp som måste lagas för tusentals kronor.

TS
Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#725593Det kan ju verka som att du återkommande hamnar i samma situation? Att ta med en defekt produkt hem och tro att man kan reklamera ett synligt fel i efterhand? Jag gissar att Klaraviks villkor är tydliga på den punkten? Jag har ingen anledning att försvara Klaravik men det är ju konstigt att återkommande handla där om man är missnöjd?

Ljursken  
Torbjörn Johnsen skrev:Det kan ju verka som att du återkommande hamnar i samma situation? Att ta med en defekt produkt hem och tro att man kan reklamera ett synligt fel i efterhand? Jag gissar att Klaraviks villkor är tydliga på den punkten? Jag har ingen anledning att försvara Klaravik men det är ju konstigt att återkommande handla där om man är missnöjd?

Nja, du har nog missförstått det hela lite...
För det första så går det tydligen inte att reklamera saker hos Klaraviks överhuvudtaget trots att det står i deras villkor.
Energiklippen hade jag tagit med mig oavsett då det blev ett bra pris men det det handlade om är att Klaravik har inte beskrivit objektet på ett korrekt sätt och borde ta ansvar för sitt dåliga arbete eller tycker du att de handlat korrekt?
Jag valde att kontakta dem angående detta och kräva ersättning för de fel som inte fanns beskrivna.
Ok?
"återkommande hamnar i samma situation..." Ja, det kan du ju tycka men det är inte förrän de ändrat sina villkor vad gäller visningar osv som jag och tydligen många andra har fått problem. Dessutom verkar deras arbetssätt också ändrats ganska radikalt det senaste. Av alla de affärer jag gjort med dem, och det är många, så är de 3 st som blivit riktiga surdegar, och det är inte förrän 2021 som dessa inträffat.
Klaravik säger ju själva att de är ett seriöst företag och då måste man ju kunna ställa så grundläggande krav som att de agerar som ett sådant också. Det skall ju inte vara som att jag handlar saker av "Berra i svängens bättre beg maskiner" med tillämpande av RH-garanti...
"konstigt att återkommande handla där om man är missnöjd..." De 2 senaste sakerna jag reklamerat köptes med väldigt kort tidsintervall emellan så jag hade faktiskt inte hunnit få hem det första förrän det andra inhandlades.
Jag hoppas jag har förklarat på ett tydligt och lättförståeligt sätt nu, eftersom du tydligen uppfattat det som att jag handlar ( 😉 ) mot bättre vetande...

TS
Användarvisningsbild

Vardon  
Torbjörn Johnsen skrev:Det kan ju verka som att du återkommande hamnar i samma situation? Att ta med en defekt produkt hem och tro att man kan reklamera ett synligt fel i efterhand? Jag gissar att Klaraviks villkor är tydliga på den punkten? Jag har ingen anledning att försvara Klaravik men det är ju konstigt att återkommande handla där om man är missnöjd?

Vad blir alternativen då? Som i detta fall betala en energiklippen och inte ta med den och riskera bli utan både pengar och maskin.

Nej jag vågar bara handla för upp till skrotvärdet där eller väldigt lokalt men mitt intryck av dem har bara bekräftats här

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725647För transparens, lägg gärna in länken till Naarvaklippen du köpte, en fördel med Klaravik är ju att gamla annonser är sökbara.
Hittade ett par, men vet inte om det var någon av dessa:
https://www.klaravik.se/auction/product ... ergiklipp/
https://www.klaravik.se/auction/product/energikklipp/

Ljursken  
björken skrev:För transparens, lägg gärna in länken till Naarvaklippen du köpte, en fördel med Klaravik är ju att gamla annonser är sökbara.

Absolut, det är den andra som du länkat.

TS

SudCaravelle  
Ljursken skrev:
björken skrev:För transparens, lägg gärna in länken till Naarvaklippen du köpte, en fördel med Klaravik är ju att gamla annonser är sökbara.

Absolut, det är den andra som du länkat.

Kan du lägga upp bilderna på skadorna som inte syntes på Klaraviks bilder?

Ljursken  
Vardon skrev:

Vad blir alternativen då? Som i detta fall betala en energiklippen och inte ta med den och riskera bli utan både pengar och maskin.

Nej jag vågar bara handla för upp till skrotvärdet där eller väldigt lokalt men mitt intryck av dem har bara bekräftats här

Ja, det är ju detta som det hela handlar om och det verkar inte Torbjörn tagit till sig?
1. Jag köper något av Klaravik.
2. Jag måste betala 100% innan jag får möjlighet att titta på objektet.
3. Jag ser då kanske att det är fel på det eller det är trasigt.
4. Jag tar inte med mig saken och reklamerar enligt villkoren till Klaravik.
5. Klaravik avslår reklamationen och betalar inte tillbaka pengarna.
6. Man står utan objekt och utan pengar....
Alt. 7. Du tvingas ta objektet för att sedan sälja det själv och förlora pengar eftersom du naturligtvis inte är lika bedräglig som Klaravik alt. reparera för stora summor pga att du blivit lurad.

Sedan får ju Torbjörn naturligtvis 10 poäng för alternativet: Inte handla av Klaravik = Du blir inte lurad av dem...

Men som jag nämnde inledningsvis, Klaravik har blivit så stora och så många objekt som är intressanta finns ju bara möjlighet att komma över via dem. Därför upplever i alla fall jag det som ett stort problem när de då tar sig rollen att diktera helt egna villkor där du i praktiken blir rättslös mot dem...

Men de har ju även som sagt spärrat mitt konto nu så Torbjörn kan då tryggt se problemet med att jag skulle fortsätta handla av dem som löst!

TS

r93  
#725692Jag är ingen jurist, men om beskrivningen är "i fungerande skick" och en sådan vital del som att tiltkolven saknas, hur kan detta inte vara bedrägeri?
Menar dom att själva "klippen" fungerar, och det räcker med det?

Då kan man ju sälja en bil utan ratt, "startar och fungerar att köra med" men vill du kunna styra får du skaffa en ratt.

Eftersom klaravik gör reklam på sajten så har nog Torbjörntrots allt anledning att försvara dom, för jag tror inte dom får ha reklam här gratis.

Tack för att du delar med dig @Ljursken

Ljursken  

Tycker det är lite intressant med Torbjörns inlägg här ovan och som @r93 var inne på.

"Jag har ingen anledning att försvara Klaravik"

Du har ju själv skapat ganska många sidor här på Skogsforum där du lägger ut bilder och texter om Klaraviks sålda maskiner. Visst, det kan ju vara intressant för en del att ta del av, men upplever nog att det är ganska genomgående positiva ordalag du använder...
Ser inte att det är några andra som startat liknande trådar...

TS

SudCaravelle  
#725701@Ljursken
Hur gick det, har du talat med en jurist?

Användarvisningsbild

Arvid0  
r93 skrev:Jag är ingen jurist, men om beskrivningen är "i fungerande skick" och en sådan vital del som att tiltkolven saknas, hur kan detta inte vara bedrägeri?
Menar dom att själva "klippen" fungerar, och det räcker med det?

Då kan man ju sälja en bil utan ratt, "startar och fungerar att köra med" men vill du kunna styra får du skaffa en ratt.

Eftersom klaravik gör reklam på sajten så har nog Torbjörntrots allt anledning att försvara dom, för jag tror inte dom får ha reklam här gratis.

Tack för att du delar med dig @Ljursken

Tycker du verkligen Torbjörn "försvarar" klaravik? Så olika man kan tolka en text i så fall.

Jag har själv köpt en del på klaravik innan de nya "reglerna". Jag förstår ju att man som säljare anlitar klaravik som ombud. Höga priser och ingen möjlighet till reklamation. Värdelösa förutsättningar för en bra affär, som köpare om man då inte köper till skrotpris.

r93  
#725710Tjena @arvid0 det var ett tag sedan!

Ja, det tycker jag nog lite att han gör, och fler med mig verkar det som.

Eller rättare sagt skuldbelägger @Ljursken.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#725764Ja, det var som sagt inte avsikten att försvara Klaravik om de betett sig tvivelaktigt utan mer att lyfta behovet av att verkligen kolla vilka villkor de har satt upp och om nan är beredd att acceptera dem. Så här skriver de på sin sajt:

Som köpare har du en långtgående undersökningsplikt. Det innebär att du skall undersöka och godkänna objektets skick i förhållande till auktionsunderlaget vid upphämtning. Vid upphämtning signeras Klaraviks utlämningskvitto/leveransgodkännande.

För de fel som budgivaren inte upptäckt vid upphämtning ansvarar inte uppdragsgivaren för. I de fall du anlitar speditör eller ombud för att hämta objektet anses den som godkänd av dig i och med det att objektet lämnar uppdragsgivarens upphämtningsplats. Uppdragsgivaren ansvarar inte för fel som uppkommer efter upphämtning.

Uppdragsgivare och/eller Klaravik ansvarar inte för fel på objekt/egendom som säljs för konkursförvaltare eller vid annan tvångsmässig försäljning.

Man kan tycka vad man vill om deras villkor men de har definierat sin affärsmodell, precis som många andra vi gnäller på men ändå nyttjar (typ Facebook, skogsbolag, redovisningskonsulter m.fl). Då måste det vara upp till var och en att själv avgöra om man vill handla av dem eller ej.

Vi har Klaravik som en av våra annonsörer på Skogsforum men fördenskull vill vi inte förhindra att deras affärsmodell eller eventuella maktmissbruk ska kunna diskuteras här. Som ni ser är tråden inte nedstängd utan rullar vidare. Vi släpper hellre en annonsör om de inte vill vara med för att Skogsforum tillåter en fri diskussion. Och det gäller även Klaravik.

Den observante kan t.ex se att vi inte har någon virkesköpare med som annonsör och ni kan ju fundera vad det beror på🤔
Vi vill helt enkelt inte anpassa vilka ämnen eller frågor som får diskuteras för stt de ska trivas på Skogsforum utan vi tycker som sagt att det är viktigare att ha högt i tak.

En bidragande orsak till att vi skrivit mycket om Klaravik under 2020 var att de öppet delade med sig av prisdata på sålda skogsmaskiner. Vi tyckte att det var intressant marknadsinformation att sammanställa vilket vi gjorde månads- eller kvartalsvis i fjol. I och med att skogsobjekten ökade så blev det ganska mycket jobb men definitivt något vi kan återuppta om det finns intresse. Idag ligger i och för sig objekten kvar efter försäljning så man själv kan se slutpriserna så det går ju ganska bra att skanna marknaden själv om man är intresserad.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).