Självvald väg i egen skog
Små skogsmaskiner och övriga maskiner
Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
tis 21 jan 2020, 13:33#620290Har du funderat på en stor och en liten sax, och byta mellan träden?

tis 21 jan 2020, 13:47#620292Inte än. Idag kunde jag ta kanske ca 85% av stammarna med saxen. Då i typ klen andragallring. Så i en första gallring skulle man nog kunna ta allt med saxen.
En något lite större sax hade vart perfekt men det är svårt att hitta någon som är precis lagom.
Ett annat problem med en stor sax är att kroken kommer ta i vinchfästet innan saxen har lyft nog högt ifrån bordet om man säger
En något lite större sax hade vart perfekt men det är svårt att hitta någon som är precis lagom.
Ett annat problem med en stor sax är att kroken kommer ta i vinchfästet innan saxen har lyft nog högt ifrån bordet om man säger
Maskiner: Hemek ciceron, Hitachi zx70lc3, Mf-5445, Mf-135,
tis 21 jan 2020, 21:08#620362Bara tänka på att inte vara framför det träd man vinschar ifall saxen skulle släppa. Kan komma med en ordentlig fart.
fre 24 jan 2020, 13:32#620835Kör lite bilder igen om ni inte tycker det blir för mycket. Det flyter på väldans bra alltihopa och fint blir det!
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
TS
fre 24 jan 2020, 13:36#620836Kan inte bli för mycket av detta
Barnsligt förtjust i din kombo och resultatet är ju grymt
Barnsligt förtjust i din kombo och resultatet är ju grymt
Snickare som fuskar i skogen ungefär 5 månader om året.
fre 24 jan 2020, 21:49#620931Mycket fin gallring och väl sammanhållet bestånd. Det kommer att bli mååååånga kubik där när det är dags för slutavverkning
fre 24 jan 2020, 22:13#620942
Jo det kommer bli kubik. Inte den högsta boniteten men 30 år till där så ska det nog bli bra
Torbjörn Johnsen skrev:Mycket fin gallring och väl sammanhållet bestånd. Det kommer att bli mååååånga kubik där när det är dags för slutavverkning
Jo det kommer bli kubik. Inte den högsta boniteten men 30 år till där så ska det nog bli bra
TS
sön 26 jan 2020, 17:22#621296Funderar på: Hur många spakrörelser går det åt för att kvista en femmeters slana? Hur många spakrörelser för en kubik? Man lär hugga 2000 m3f för att hugga för vad maskinen kostar. Hur många spakrörelser blir det?
Rottne F12, Volvo EC70, Valtra A75, Kranman P25
Stihl MS 201,241,261,362, RS460,480,490, Jonsered 2253WH
Stihl MS 201,241,261,362, RS460,480,490, Jonsered 2253WH
sön 26 jan 2020, 22:30#621361
Ja det blir några spakrörelser men tänk så mycket mindre arbete och rörelser än med en motorsåg. Det är nog det du får jämföra med och då är den effektiv. Men jämför du med en högproducerande effektiv engreppsskördare kapacitetsmässigt och arbetsmässigt så blir du besviken.
Nja räknar du bara virkesvärdet så räcker det för min del med 700 fub. Men lite för arbetet och drivmedel mm vill man ju ha. Är uppe i cirka 250 fub nu inklusive det jag körde gratis med demomaskinen denna säsongen. Då har jag kört ut det med Alstorn också. Så det blir allt lite kubik när du håller på. Det blir nog svårare att räkna hem Alstorn i så fall. Men jag har råd med det och kör hellre en Alstor än en lyxbil eller båt eller vad det nu må vara. Så den ekonomiska biten kan ni få räkna på själva.
Skogsola skrev:Funderar på: Hur många spakrörelser går det åt för att kvista en femmeters slana? Hur många spakrörelser för en kubik? Man lär hugga 2000 m3f för att hugga för vad maskinen kostar. Hur många spakrörelser blir det?
Ja det blir några spakrörelser men tänk så mycket mindre arbete och rörelser än med en motorsåg. Det är nog det du får jämföra med och då är den effektiv. Men jämför du med en högproducerande effektiv engreppsskördare kapacitetsmässigt och arbetsmässigt så blir du besviken.
Nja räknar du bara virkesvärdet så räcker det för min del med 700 fub. Men lite för arbetet och drivmedel mm vill man ju ha. Är uppe i cirka 250 fub nu inklusive det jag körde gratis med demomaskinen denna säsongen. Då har jag kört ut det med Alstorn också. Så det blir allt lite kubik när du håller på. Det blir nog svårare att räkna hem Alstorn i så fall. Men jag har råd med det och kör hellre en Alstor än en lyxbil eller båt eller vad det nu må vara. Så den ekonomiska biten kan ni få räkna på själva.
TS
sön 26 jan 2020, 23:12#621368Sen ligger ju ett stort värde i beståndet som står kvar. Vi har ju en tråd om gallringskatastrofen och låga slutavverkningsvolymer. Här kommer det ju stå avsevärt mycket mer volym när det är dags för avverkning. Jämfört med snittet som avverkas så vill ju jag ha upp det till uppåt 500 kubik per hektar i alla fall om det inte är riktigt dåliga boniteter förstås då det ju är omöjligt att komma dit. Så räkna på vad tex 200 extrakubik per hektar vid avverkning ger i inkomst i stället.
TS
tis 04 feb 2020, 16:29#622868Tänkte delge er lite siffror om någon är intresserad. Kört färdigt området på 4,8 hektar 2:a gallring. Virket är inte inmätt men uppskattar volymen till 180-200 m3 fub. Ett uttag på 40 fub eller lite knappt det per hektar.
Tidsåtgång totalt 129 timmar.
Fördelar sig på detta sätt.
P:25 Kranman 65 timmar
Skotning Alstor 44 timmar
Manuell fällning 20 timmar
Detta är första rejäla området som jag kör förutom ett litet testområde på 2,5 hektar.
Är i stort mycket nöjd med både kapaciteten och framförallt resultatet efteråt. Har lite besök ibland av folk som är här och tittar. I dag var det en virkesinspektor här och ville titta. Det är ju så här man vill att det ska se ut sa han men det gör det ju inte i dag.
Travarna på bilden är virket från området som gallrades plus 7-8 kubik ved som jag ska ha själv.
Barrmassaved fallande och grankubb 2,45 m.
Skapa konto
Tidsåtgång totalt 129 timmar.
Fördelar sig på detta sätt.
P:25 Kranman 65 timmar
Skotning Alstor 44 timmar
Manuell fällning 20 timmar
Detta är första rejäla området som jag kör förutom ett litet testområde på 2,5 hektar.
Är i stort mycket nöjd med både kapaciteten och framförallt resultatet efteråt. Har lite besök ibland av folk som är här och tittar. I dag var det en virkesinspektor här och ville titta. Det är ju så här man vill att det ska se ut sa han men det gör det ju inte i dag.
Travarna på bilden är virket från området som gallrades plus 7-8 kubik ved som jag ska ha själv.
Barrmassaved fallande och grankubb 2,45 m.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Skapa konto
TS
tis 04 feb 2020, 16:58#622876Det ser både fint ut och, på mig, imponerade mycket volym du fått till på kort tid.
tis 04 feb 2020, 17:57#622887
Jo det blir lite olika. Men det jag märkt är att det underlättar mycket att köra undan virket på en sida i taget på körstråket. Blir så mycket mindre ris i högarna då. Så 2 maskiner är perfekt. Då är det bara att köra ut när det passar.
vedmalen skrev:Hugga och upparbeta 5 timmar och skota 2timmar, om man nu vill dela upp det under en dag. Låter som en bra fördelning och trevligt dagsverke.
Jo det blir lite olika. Men det jag märkt är att det underlättar mycket att köra undan virket på en sida i taget på körstråket. Blir så mycket mindre ris i högarna då. Så 2 maskiner är perfekt. Då är det bara att köra ut när det passar.
TS
tis 04 feb 2020, 18:06#622889Jo, tänker det bör vara smidigare köra undan en sida i taget. Både för att slippa lyfta undan ris som ligger över virket och även slippa vinscha genom virkeshögarna med risk för att det hakar i och trycker ut det i vägen? Funkar kanske ta båda sidor om det inte är så tätt att man kan välja mer var man lägger virket?

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).