Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Samlingstråd för Norska Järnhästar

97 inlägg 86627 visningar 26 följer Svara, dela mm...  

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

Jörgen Salomonsson  
#800407Styrkopplingen på skogsbjörn (motostandard)
Är ett under av sinpel mekanik, så enkel att man får fundera lite innan man inser att det inte behövs mer..
Ingen diff utan båda sidor drar där sitter typ en plattremskiva och på den en spiralfjäder i varje ände på fjädern en påsvetsad klack , hjulen drivs av en tapp som går in mellan dom..
Oavsett vilken körriktning så nyper fjädern mot remskivan 😃
Bromsen hakar tag i klacken så det slutar dra på den sidan så man kan svänga..
Har ni en så se till att anliggningsytan mellan klackarna är 90 grader, när den blir sliten så knäcker man fjädern när det börjar gå tungt. Har det redan hänt så går det svetsa med man måste anlöpa svetsen efteråt så den inte är för mycket härdad..
Vi hade ett par stycken som älgdragare, men dom blev utbytta mot en järnhäst, tyvärr tycker jag då jag gillade den lilla traktorn. Det var bara dom fjädrarna och modet hos chauffören som satte gränsen.. den gick på myrar som inte gick att gå på.. och satte man ut foten och höll emot så kunde man köra över riktigt stora stenar🤣

Kranman
Användarvisningsbild

aw93se  
#806616Nån Som vet vilka tillbehövr det fanns på Drabant? Har precis köpt mig en med 18hk och den har inte gått i yrkesbruk så den är välbehållen. PÅ lunnignsdelen finns det 4 öglor ovanpå som ska vara till något.

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#806965Grattis till det! Var hittade du den?

Användarvisningsbild

aw93se  
#811097Jag hittade den ovanför Edsbyn. Står utanför uppsala nu och håller på att fixa med lite saker på den.

Användarvisningsbild

Stefan_B  
#852079Jag provar att väcka den här tråden undrar om nån känner till något om en maskin som jag äger. Det är en Norsk skogsbjörn, men den är inte byggd på en Motostandard, utan på en Rapid och har en encylindig MAG diesel. Huven är inte blå och rund utan grön och kantig, se bilden. Dessvärre står den sedan några år instängd under det det nedfallna taket av en inrasad sommarlagård, men jag har inte gett upp att rädda den.

JOLOF  
#852142Hoppas Du kan rädda den!
Men tycker det ser ut som en tidig Drabant.
Kolla i biblioteket om det finns någon som liknar.

JOLOF

Ferguson system  
Stefan_B skrev:Jag provar att väcka den här tråden undrar om nån känner till något om en maskin som jag äger. Det är en Norsk skogsbjörn, men den är inte byggd på en Motostandard, utan på en Rapid och har en encylindig MAG diesel. Huven är inte blå och rund utan grön och kantig, se bilden. Dessvärre står den sedan några år instängd under det det nedfallna taket av en inrasad sommarlagård, men jag har inte gett upp att rädda den.

Jeg synes det ser ut som en Rapid Super (laget i Sveits), men mest sansynlig en litt seinere utgave. De første var mer runde i formen og med bensinmotor.
De har grønn hovedfarge, blåaktig chassi/ramme og røde detaljer. Det var også en variant som het Special/Spezial, den var større og med 2 sylindret motor (bensin). De fleste kom med MAG motor, enten bensin eller diesel, men ikke så vanlig med diesel. Beltesettet og ombygging er nok ganske likt som det Motostandard ofte har og er laget av diverse norske mekaniske verksteder. Hvis jeg skal tippe, så vil jeg tro at beltesettet er laget av Trygve Owren AS (mest sansynlig), eller Tellefsdal AS. Vekt ligger på mellom 250-350 kg uten beltesettet (Litt avhengig av motor og type).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).