Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
SKOGSFORUM ARTIKEL
659 inlägg 174574 visningar 54 följer Svara, dela mm... Små skogsmaskiner och övriga maskiner
Med skog och Malwa som livsstil
tor 15 mar 2018, 08:06#503429Ett tips. Använd buntband i olika färger vid skiftning av slangar. Det blev lite som jag skrev i, 8 myter om skogen.

tor 15 mar 2018, 09:15#503441Hlb, jag är inte tillräckligt dålig för det
Halvproffs, har redan fått det rådet av Erre. Bra tips som ska följas är det
Flytet håller i sig. Nya adaptern passar på rotatorn men ej på Naarvan
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Halvproffs, har redan fått det rådet av Erre. Bra tips som ska följas är det
Flytet håller i sig. Nya adaptern passar på rotatorn men ej på Naarvan
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Snickare som fuskar i skogen ungefär 5 månader om året.
tor 15 mar 2018, 09:17#503443Skönt... Varje gång nånting går bra brukar jag tänka på Svenne Rubins fantastiska låt "Det här får vi igen" Det brukar visa sig att de får rätt....
Allt ovan är skrivet med reservation för eventuella tyckfel.
Ibland måste man tänka utanför boxern...
Ibland måste man tänka utanför boxern...
Re: Med skog och Malwa som livsstil
tor 15 mar 2018, 09:26#503446Alltid kul med tappar, stämmer sen tappen i rotatorn så skiljer dubben i storleken,.
Körde många år med extra hylsor på arbron för dubbhålet i rotatorn var 25 och i arbron 30....
Ett tips om du har en sprint i dubben är att ersätta den med bult och nylocmutter, smidigare än rörpinne eller saxsprint.
Krya på dej 👍
Körde många år med extra hylsor på arbron för dubbhålet i rotatorn var 25 och i arbron 30....
Ett tips om du har en sprint i dubben är att ersätta den med bult och nylocmutter, smidigare än rörpinne eller saxsprint.
Krya på dej 👍
Valtra 6550, jake monterad Moheda M65, Arbro 350M, Moheda 121 4wd
tor 15 mar 2018, 09:45#503453Visst är det störande med sådana dagar, men det som stör mig mer är att man ofta både känner det på sig och kan ha en uppfattning av hur dagen ska bli. Numera har jag som grundregel, mindre förtelse som sten såg etc får gå, välta med vagn eller fälla fel, ok. Men händer det mer än 2större incidenter i skogen så åker jag hem direkt. Funkar ganska bra, dagen efter kan man skratta åt sig själv och äger situationen i stället. O vara sjuk, då slår man jubi underläge redan från början. Är själv inne på min 3:e vecka med influensan, har nog aldrig varit sjuk mer än 3dagar innan...
the problem is not the problem the problem is your attitude about the problem
tor 15 mar 2018, 11:16#503461Tre veckor är inget roligt alls
Min yngste grabb är faktiskt inne på fjärde veckan. Bara hosta kvar nu men han hade feber i två veckor. Influensan i år var tuffare än vanligt
Krya Seb
Min yngste grabb är faktiskt inne på fjärde veckan. Bara hosta kvar nu men han hade feber i två veckor. Influensan i år var tuffare än vanligt
Krya Seb
tor 15 mar 2018, 12:47#503468Krya på er grabbar!
Adapter: En grunka som skapar ett nytt sätt för två delar att inte passa ihop.
Adapter: En grunka som skapar ett nytt sätt för två delar att inte passa ihop.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)
tor 15 mar 2018, 22:55#503589Vilken fantastisk tråd det här är
"sundelius" - tack för att du en gång frågade om vi skulle åka tillsammans
till Elmia - Det har jag aldrig ångrat mig på att jag gjorde. Du är toppers 🤗
- och vilken duktig gubbe Torbjörn är med penna och kamera
"sundelius" - tack för att du en gång frågade om vi skulle åka tillsammans
till Elmia - Det har jag aldrig ångrat mig på att jag gjorde. Du är toppers 🤗
- och vilken duktig gubbe Torbjörn är med penna och kamera
Jack of all trades, master of none!
fre 16 mar 2018, 17:49#503708Då var ytterligare en vecka till handlingen. Har haft fint väder men i söndags kom det någon dm blötsnö som gjorde det omöjligt att ta sig fram till gallringen. På natten till onsdag kom kylan så det frös till i vägen så jag kunde ta mig fram.
Avslutade gallringen under torsdagen och på fredagen började jag på ett av mina områden med granar som dör. Har en hel del av detta och jag är inte säker på vad det beror på. Granarna får röta och dör, i samtliga områden är det grus och sten men skaplig bonitet.
Tyvärr fick jag avsluta pallspikningen denna vecka då kompisen som sågar åt mig inte ville längre på grund av dålig lönsamhet. Både skönt och vemodigt på samma gång. Skönt för min kropp då det sliter med det monotona arbetet, tråkigt då jag inte längre kan få avsättning för det virke jag får fram av de döda granarna. Har hållit på med detta i tjugo år så det kanske är dags att göra något annat
Nu blir det motorsågsverkstad och grejor till skotaren i lokalen när jag städat ur.
Där motorsågarna härbärgeras nu ska det bli hönor till sommaren är det tänkt
Skapa konto
Avslutade gallringen under torsdagen och på fredagen började jag på ett av mina områden med granar som dör. Har en hel del av detta och jag är inte säker på vad det beror på. Granarna får röta och dör, i samtliga områden är det grus och sten men skaplig bonitet.
Tyvärr fick jag avsluta pallspikningen denna vecka då kompisen som sågar åt mig inte ville längre på grund av dålig lönsamhet. Både skönt och vemodigt på samma gång. Skönt för min kropp då det sliter med det monotona arbetet, tråkigt då jag inte längre kan få avsättning för det virke jag får fram av de döda granarna. Har hållit på med detta i tjugo år så det kanske är dags att göra något annat
Nu blir det motorsågsverkstad och grejor till skotaren i lokalen när jag städat ur.
Där motorsågarna härbärgeras nu ska det bli hönor till sommaren är det tänkt
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Skapa konto
fre 16 mar 2018, 17:58#503709Fick du möjlighet att prova naarvan eller fanns det ingen adapter till adaptern?
fre 16 mar 2018, 19:46#503736
Ingen lösning än, fortsättning följer
Dennis1982 skrev:Fick du möjlighet att prova naarvan eller fanns det ingen adapter till adaptern?
Ingen lösning än, fortsättning följer
Re: Med skog och Malwa som livsstil
mån 19 mar 2018, 15:01#504178Sitter här hemma o hostar...
Filmen på granåkern o malvan blev bättre på en 55” tv än på ifånen 🙃
Filmen på granåkern o malvan blev bättre på en 55” tv än på ifånen 🙃
Valtra 6550, jake monterad Moheda M65, Arbro 350M, Moheda 121 4wd
tis 20 mar 2018, 12:47#504317Mkt rolig och inspirerande läsning @sundelius! Drömmer om att kunna vara i skogen under vintern jag med men har för det mesta för mkt snö för att kunna hugga manuellt. Ganska irriterande när jag har rätt förutsättningar i övrigt då det är ganska lugnt i jordbruket vintertid.
Hur har du sålt pallarna om man får fråga, är det inte krångligt med certifieringsorgan osv?
Hur har du sålt pallarna om man får fråga, är det inte krångligt med certifieringsorgan osv?
tis 20 mar 2018, 17:15#504337Tack
Förr när jag spikade mycket pall hade jag certifierat mig och kunde KD märka pallarna. Då köpte jag in värmebehandlat virke men de pallar som skulle inom Sverige kunde jag använda mitt eget virke till.
Nu de sista åren har jag bara levererat till en lokal kund med eget virke. Kunden tog stämplade pallar från en annan leverantör
Förr när jag spikade mycket pall hade jag certifierat mig och kunde KD märka pallarna. Då köpte jag in värmebehandlat virke men de pallar som skulle inom Sverige kunde jag använda mitt eget virke till.
Nu de sista åren har jag bara levererat till en lokal kund med eget virke. Kunden tog stämplade pallar från en annan leverantör

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).