Rottne F12, Volvo EC70, Valtra A75, Kranman P25
Stihl MS 201,241,261,362, RS460,480,490, Jonsered 2253WH
Stihl MS 201,241,261,362, RS460,480,490, Jonsered 2253WH

Mossebo skrev:Varit tyst i denna tråden ganska länge nu.
Men jag har en fråga angående smörjning utav stegmatare. Det gäller ju inte bara p25 utan alla typer utav stegmatare.
Vad använder ni för typ utav fett? Jag har själv en p25 som jag smörjer ofta i "bommen" tror instruktionen är 5 pump varannan timme med fettsprutan.
Jag smörjer rikligt men tycker att det ganska fort ser relativt torrt ut igen. Ska man välja ett annat fett? Kanske ett med grafit i eller nått? Just nu kör jag med ett vanligt universalt chassifett.
Vedproducent skrev:Nu har jag kört tät 1:a gallring några dagar. Började med att hugga upp en väg 250 meter. Det går fint att göra ett litet instick så kan man ta 8-10 träd åt gången. En hel del djupa diken som får fyllas i med stockar så det går inte att köra var som helst. Så första sidan om vägen har jag vinschat runt 25 meter för att få en bra väg.
Har också provat att kvista från toppen då det ju ibland är besvärligt att få alla träd åt samma håll. Det går riktigt bra bara man lättar lite på kvistknivarna.
Vedproducent skrev:Jag uppskattar den här diskussionen som varit i ett flertal inlägg om gallringar senaste tiden. Jag ska sammanfatta min säsong med lite bilder och klipp om några dagar. Avslutar helt på Fredag och det är bara lite pyssel kvar med P:25an i några besvärliga slänter. Ett litet klipp jag tog i dag bara då jag åkte från området här. Gallrat cirka 20 hektar. Kranman skördare 402 timmar. Kranman 960:in 266 timmar. Kranman P25 62 timmar plus manuell fällning. Så två dagar kvar. Räknar med en volym på cirka 1100 fub för säsongen. Men jag återkommer om några dagar.
80-90 skrev:Va inne å kollade å måste bara få lov å buga mej inför dej å säga att jag är mäktigt imponerad av vad du fått till här .. måste vara otroligt tillfredsställande å gå å titta där nu
Vedproducent skrev:80-90 skrev:Va inne å kollade å måste bara få lov å buga mej inför dej å säga att jag är mäktigt imponerad av vad du fått till här .. måste vara otroligt tillfredsställande å gå å titta där nu
Tack du. Jo jag är både nöjd och stolt för att vara uppriktig. Ser man vilka gallringar som utförs ibland som folk köper så blir jag ännu mer nöjd.
Vedproducent skrev:80-90 skrev:Va inne å kollade å måste bara få lov å buga mej inför dej å säga att jag är mäktigt imponerad av vad du fått till här .. måste vara otroligt tillfredsställande å gå å titta där nu
Tack du. Jo jag är både nöjd och stolt för att vara uppriktig. Ser man vilka gallringar som utförs ibland som folk köper så blir jag ännu mer nöjd.