Små skogsmaskiner och övriga maskiner
Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
ons 16 feb 2022, 17:51#748736Ja då var det lite krångel i dag. Kvistade ett träd och så blev det stopp. Krökt svärd och jag fattade inte vad jag gjort för fel. Bytte till nytt och körde ett träd och samma igen. Ringer till Kranman och Niklas, servicekillen kommer direkt ut i skogen. Byter en givare till sågsvärdet så fungerar allt igen. 2 nya svärd fick jag också. Så 2-3 timmar så är allt fixat. Det är superservice det!
TS

ons 16 feb 2022, 18:42#748742Bra!
Men undrar hur det hade varit om maskinen sålts till pajala? 😃
Valtra 6750, Ford 7700, BM 4400, DB 990, Pilkemaster evo36, Canam 400, Kranman P25 B Pro, BMF 11t1 Pro, SM868,Bröderna Lindqvist 1958, Woodmizer MP260,Stihl 362, 261, 201, Husqvarna 550xpg, 545fxt
ons 16 feb 2022, 20:33#748765
Aggregatet tillverkas utanför Vasa i Finland. Jag är imponerad av Fågelklo som har konstruerat och byggt aggregaten så jag tycker felet verkar lite konstigt.
Jag förmodar att det hände vid fällskäret och svärdet gick inte in och svärdinne givaren var trasig. Jag tycker att i det läget borde default vara att matningen inte ska kunna starta.
Camaro1969 skrev:Bra!
Aggregatet tillverkas utanför Vasa i Finland. Jag är imponerad av Fågelklo som har konstruerat och byggt aggregaten så jag tycker felet verkar lite konstigt.
Jag förmodar att det hände vid fällskäret och svärdet gick inte in och svärdinne givaren var trasig. Jag tycker att i det läget borde default vara att matningen inte ska kunna starta.
"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled"
- Richard Feynman
- Richard Feynman
ons 16 feb 2022, 20:47#748768
Ja det hade varit rimligt att inte matningen kan starta om svärdet inte är helt uppe. Vet inte hur konstruktionen är men bevisligen har ju svärdet inte varit helt uppe när matningen gått. Men nu är den i alla fall bytt och det går igen.
svampbob skrev:Camaro1969 skrev:Bra!
Ja det hade varit rimligt att inte matningen kan starta om svärdet inte är helt uppe. Vet inte hur konstruktionen är men bevisligen har ju svärdet inte varit helt uppe när matningen gått. Men nu är den i alla fall bytt och det går igen.
TS
ons 16 feb 2022, 20:54#748770
Vad är det för typ av givare och varför sitter den där om inte för att hindra matning när svärdet inte är "hemma"?
Har det med nollning av längdmätningen att göra?
MVH
Alias
Vedproducent skrev:svampbob skrev:Camaro1969 skrev:Bra!
Vad är det för typ av givare och varför sitter den där om inte för att hindra matning när svärdet inte är "hemma"?
Har det med nollning av längdmätningen att göra?
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus
ons 16 feb 2022, 21:11#748774Konstig fel var det verkligen..
Oftast är smutts på givaren eller för stor avstånd till metall, och då stannar programmet på 'svärd retur' -läge sammt stannar tryck på returläge.
Kan en tillräckligt stor metallbit fastna på givaren så att signalen 'svärd hemma' är aktivt hela tiden?
Avbrytit fjäder, svärvspån eller något. 🤔
Givaren är ju lite magnetiskt, metallspån av skärutrustningen fastnar på den i varjefall.
Singnalen nollställer längden också.
Camaro1969, se på min Territråd... 😥
Oftast är smutts på givaren eller för stor avstånd till metall, och då stannar programmet på 'svärd retur' -läge sammt stannar tryck på returläge.
Kan en tillräckligt stor metallbit fastna på givaren så att signalen 'svärd hemma' är aktivt hela tiden?
Givaren är ju lite magnetiskt, metallspån av skärutrustningen fastnar på den i varjefall.
Hannu
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
ons 16 feb 2022, 21:45#748780
Jag har knäckt rätt många svärd trots att givaren fungerar. Det är lätt hänt när jag hugger alldeles för grovt och kedjan är snedsliten.
svärdet fastnar inne i kapet och när jag sliter ut det så blir det en knäck. Nu när jag kör en ren första gallring så händer det inga olyckor alls.
Vedproducent skrev:svampbob skrev:Camaro1969 skrev:Bra!
Jag har knäckt rätt många svärd trots att givaren fungerar. Det är lätt hänt när jag hugger alldeles för grovt och kedjan är snedsliten.
svärdet fastnar inne i kapet och när jag sliter ut det så blir det en knäck. Nu när jag kör en ren första gallring så händer det inga olyckor alls.
"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled"
- Richard Feynman
- Richard Feynman
ons 16 feb 2022, 21:52#748784
Borde man inte i det fallet lägga in en kodrad som kollar att svärdet är ute någon gång under kapcykeln? På Vimeken är det ju svärd ute som startar hela apterings cykeln.
När jag besökte Fågelklo i Vasa så minns jag att jag blev imponerad av att dom hade Reverse engineerat styrsystemen till gamla skördare tror det var till Ösa.
HannuRöj skrev:Konstig fel var det verkligen..
Borde man inte i det fallet lägga in en kodrad som kollar att svärdet är ute någon gång under kapcykeln? På Vimeken är det ju svärd ute som startar hela apterings cykeln.
När jag besökte Fågelklo i Vasa så minns jag att jag blev imponerad av att dom hade Reverse engineerat styrsystemen till gamla skördare tror det var till Ösa.
- Richard Feynman
- Richard Feynman
ons 16 feb 2022, 22:23#748795Det sitter en vanlig induktiv givare under en plasthuv i såglådan för svärdhemma på Jobo. En metallbit på en arm från svärdfästet triggar givaren. Sällan det blir fel på sådana givare, men allt kan ju hända.
Jag kan kanske tycka att Jobos lösning ser lite utsatt/bräcklig ut, men jag har inget belägg för att den skulle vara det i praktiken och den borde inte mekaniskt kunna haverera på ett sätt som ger falsk svärd hemma.
Jag kan kanske tycka att Jobos lösning ser lite utsatt/bräcklig ut, men jag har inget belägg för att den skulle vara det i praktiken och den borde inte mekaniskt kunna haverera på ett sätt som ger falsk svärd hemma.
Valmet 901
tor 17 feb 2022, 00:21#748803Man kan alltid ha otur med felande givare.
Sen om den är utsatt där den sitter vet jag inte. Jag har inte lyckats skada den iaf.
Det ända problemet jag haft med givare i Jobon är givaren för maxslag, men det var väl lite barnsjukdomar ifrån monteringen, men efter lite telefonsamtal med Börje så löste det sig. Sen har jag slagit av ett par styrningar, men det var också en barnsjukdom då de designat om dem efter mitt aggregat var byggt, men de låg i brevlådan ett par dagar senare.
Sen om den är utsatt där den sitter vet jag inte. Jag har inte lyckats skada den iaf.
Det ända problemet jag haft med givare i Jobon är givaren för maxslag, men det var väl lite barnsjukdomar ifrån monteringen, men efter lite telefonsamtal med Börje så löste det sig. Sen har jag slagit av ett par styrningar, men det var också en barnsjukdom då de designat om dem efter mitt aggregat var byggt, men de låg i brevlådan ett par dagar senare.
tor 17 feb 2022, 08:19#748812Hej!
Har kört 80 h nu med aggregatet o än så länge har det bara gått, förutom ett böjt svärd...
Men det gick inte o skylle aggregatet för...
5 kedjor har jag lyckats slöa på den tiden.
Nu vill vi se mer bilder Vedproducent!
Kontorsjobbet gör att man längtar till helgen... 😀
/T
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Har kört 80 h nu med aggregatet o än så länge har det bara gått, förutom ett böjt svärd...
/T
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
NH T5050, NH TL80, Vreten 10T, Alstor 8x8, K-620S
tor 17 feb 2022, 17:31#748890Ja idag var det finbesök i skogen av vår kände forummedlem Sundelius. Det var P25:an som var fokus på. Det finns nog god köplust och för att veta så måste den ju testas i skogen först. Det var en trevlig stund och så måste det ju grillas lite korv också som Sundelius hade med sig.
Skapa konto
Skapa konto
TS
tor 17 feb 2022, 18:00#748895Är det Sundelius som manuellhugger och kör Malwa? Han behöver verkligen en P25.
Rottne F12, Volvo EC70, Valtra A75, Kranman P25
Stihl MS 201,241,261,362, RS460,480,490, Jonsered 2253WH
Stihl MS 201,241,261,362, RS460,480,490, Jonsered 2253WH
tor 17 feb 2022, 18:06#748896
Stämmer bra det!
Skogsola skrev:Är det Sundelius som manuellhugger och kör Malwa? Han behöver verkligen en P25.
Stämmer bra det!
TS
tor 17 feb 2022, 21:12#748911
Mera bilder? Måste ju köra också. Men här är några på resultatet efter. Du har nog sett dom tror jag på annat ställe men jag lägger in dom här också.
Skapa konto
TobiasJ skrev:Hej!
/T
Mera bilder? Måste ju köra också. Men här är några på resultatet efter. Du har nog sett dom tror jag på annat ställe men jag lägger in dom här också.
Skapa konto
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).