Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto

Camaro1969 skrev:snyggt jobbat!
hur många timmar har du fått ihop på p25?
och har du nån koll på bränsleförbrukningen, stämmer de 2,8L de uppger?
magnum_4wd skrev:Funderar på en P25 men hur gör ni tex i beståndskanter mot yngre skog eller mot gränser/stenmurar som man inte vill ha in träden i, alltså de sista kanske 15 metrarna mot kanten/gränsen. Fäller ni bara träden som vanligt och träden får falla in på grannens när ni vinschar eller gör ni på något annat sätt?
hlb skrev:Om det inte är alldeles för stora träd, kör jag räkneverket baklänges på Hypron och markerar bitarna med sågen Jag lägger in toppen en bit förbi rullarna och kapar på strax under 5 cm diameter, sedan kvistar jag hela trädet från toppen och mäter rotbiten manuellt. Nollar räkneverket och markerar med sågen, Låter räkneverket gå bakåt och markerar varje bit. Vid toppen av trädet kapar jag och sedan kapa bakåt mot rotändan vid varje markering. Endast en fegis kvistar toppen med motorsåg,
Att mäta längden på ett helt okvistat träd är inte så enkelt., om man inte har tillgång till en dresserad ekorre.
Vedproducent skrev:Camaro1969 skrev:snyggt jobbat!
Tack. Bränsletanken är ju bara på 14 liter så man tycker ju att man tankar ofta. Har dock inte mätt exakt men jag tror det stämmer rätt bra och så beror det ju på hur du gasar och om det går tungt i grova kvistar osv. Oftast fäller man och kör ut lite samma dag och har du full tank på morgonen så räcker det hela dagen då. Sen är det sällan jag är 8 timmar i skogen då pojken ska iväg på morgonen och hämtas på eftermiddagen. Men jag tankar när det behövs och har en dunk med in i skogen med Alstorn. Ja det är runt 490 timmar på mätaren nu med P25:an totalt.
Camaro1969 skrev:Vedproducent skrev:Camaro1969 skrev:snyggt jobbat!
Tack. Bränsletanken är ju bara på 14 liter så man tycker ju att man tankar ofta. Har dock inte mätt exakt men jag tror det stämmer rätt bra och så beror det ju på hur du gasar och om det går tungt i grova kvistar osv. Oftast fäller man och kör ut lite samma dag och har du full tank på morgonen så räcker det hela dagen då. Sen är det sällan jag är 8 timmar i skogen då pojken ska iväg på morgonen och hämtas på eftermiddagen. Men jag tankar när det behövs och har en dunk med in i skogen med Alstorn. Ja det är runt 490 timmar på mätaren nu med P25:an totalt.
inget som ser särskilt slitet ut eller blivit glappt på dessa timmar?
490 timmar känns som 10 års körning för mig