Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

725 inlägg 190220 visningar 66 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#747194Många klena pinnar har det blivit i år. Men det rullar på lite då och då. Nu ser jag fram mot nästa vecka och det kommer nog lite uppdateringar om det då och det kommer bli spännande! Men det blir inga svar på det nu. Så några bilder.

TS
Kranman
Användarvisningsbild

Camaro1969  
#747253snyggt jobbat!

hur många timmar har du fått ihop på p25?

och har du nån koll på bränsleförbrukningen, stämmer de 2,8L de uppger?

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Camaro1969 skrev:snyggt jobbat!

Tack. Bränsletanken är ju bara på 14 liter så man tycker ju att man tankar ofta. Har dock inte mätt exakt men jag tror det stämmer rätt bra och så beror det ju på hur du gasar och om det går tungt i grova kvistar osv. Oftast fäller man och kör ut lite samma dag och har du full tank på morgonen så räcker det hela dagen då. Sen är det sällan jag är 8 timmar i skogen då pojken ska iväg på morgonen och hämtas på eftermiddagen. Men jag tankar när det behövs och har en dunk med in i skogen med Alstorn. Ja det är runt 490 timmar på mätaren nu med P25:an totalt.

TS

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747323https://www.klaravik.se/auktion/produkt ... dragstang/

Nu finns det en P25 på aktion. På Klaravik visserligen men knappt inkörd så det borde inte vara helt fel.

magnum_4wd  
#747333Funderar på en P25 men hur gör ni tex i beståndskanter mot yngre skog eller mot gränser/stenmurar som man inte vill ha in träden i, alltså de sista kanske 15 metrarna mot kanten/gränsen. Fäller ni bara träden som vanligt och träden får falla in på grannens när ni vinschar eller gör ni på något annat sätt?

Användarvisningsbild

Vedproducent  
magnum_4wd skrev:Funderar på en P25 men hur gör ni tex i beståndskanter mot yngre skog eller mot gränser/stenmurar som man inte vill ha in träden i, alltså de sista kanske 15 metrarna mot kanten/gränsen. Fäller ni bara träden som vanligt och träden får falla in på grannens när ni vinschar eller gör ni på något annat sätt?

Antingen gör man några små instick och fäller dom vinkelrätt eller så kvistar du och arbetar upp dom från toppen.

TS

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747349Vill man köra med toppen före så går det bra. Man får kapa toppen och kvista de första två metrarna. Mäta ut t.ex 9 eller 12 meter om man gör tremetersbit. Vara med och öppna kvistknivarna lite så de inte nyper fast där stammen blir grövre.

550  
#747358Är det inte lite svårt att mäta ut 12 m med måttband, om det är en gran och man inte har kvistat upp den först?

Fast i skogen går det ofta bra att fälla in på grannens. Kan man sen vinscha ut så kommer riset på rätt fastighet också. Ibland så måste man ju fälla åt fel håll även om man hugger manuellt och då är det bara en fördel att man ändå skulle vinscha.

Användarvisningsbild

hlb  
#747363Om det inte är alldeles för stora träd, kör jag räkneverket baklänges på Hypron och markerar bitarna med sågen Jag lägger in toppen en bit förbi rullarna och kapar på strax under 5 cm diameter, sedan kvistar jag hela trädet från toppen och mäter rotbiten manuellt. Nollar räkneverket och markerar med sågen, Låter räkneverket gå bakåt och markerar varje bit. Vid toppen av trädet kapar jag och sedan kapa bakåt mot rotändan vid varje markering. Endast en fegis kvistar toppen med motorsåg,
Att mäta längden på ett helt okvistat träd är inte så enkelt., om man inte har tillgång till en dresserad ekorre.

Användarvisningsbild

Helproffs  
hlb skrev:Om det inte är alldeles för stora träd, kör jag räkneverket baklänges på Hypron och markerar bitarna med sågen Jag lägger in toppen en bit förbi rullarna och kapar på strax under 5 cm diameter, sedan kvistar jag hela trädet från toppen och mäter rotbiten manuellt. Nollar räkneverket och markerar med sågen, Låter räkneverket gå bakåt och markerar varje bit. Vid toppen av trädet kapar jag och sedan kapa bakåt mot rotändan vid varje markering. Endast en fegis kvistar toppen med motorsåg,
Att mäta längden på ett helt okvistat träd är inte så enkelt., om man inte har tillgång till en dresserad ekorre.

Haha 👍 vet du vart man kan få tag på en sån 🤣 🤣 🤣

Användarvisningsbild

hlb  
#747369Nä, men annars vore jag spekulant, gärna på en stor, som hade klarat vajern också. 😀
Förr i världen, använde vi hund för att dra kabel i långa kabelrännor på TV-stationer. Band fast ett snöre i halsremmen och lockade med ett gott ben flera rum bort. Mycket snabbare än att lyfta alla lock under stativ och så.
Senast redigerad av hlb sön 06 feb 2022, 20:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#747371Jag kör ju fallande och då finns ju inte problemet. Men ett alternativ kan ju vara att kvista och köra igenom drygt halva trädet från toppen och så mäter du ut 3 meter på rotbiten och kapar. Sen kan du nog kvista resten och börja mätningen med slagen från roten och kapa upp stammen

TS
Användarvisningsbild

hlb  
#747372Att kvista ett helt träd utan kapning med matningen 5 m/sek är rätt skönt. Gäller bara att inte sikta på något dyrt med toppen.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
Vedproducent skrev:

Tack. Bränsletanken är ju bara på 14 liter så man tycker ju att man tankar ofta. Har dock inte mätt exakt men jag tror det stämmer rätt bra och så beror det ju på hur du gasar och om det går tungt i grova kvistar osv. Oftast fäller man och kör ut lite samma dag och har du full tank på morgonen så räcker det hela dagen då. Sen är det sällan jag är 8 timmar i skogen då pojken ska iväg på morgonen och hämtas på eftermiddagen. Men jag tankar när det behövs och har en dunk med in i skogen med Alstorn. Ja det är runt 490 timmar på mätaren nu med P25:an totalt.

inget som ser särskilt slitet ut eller blivit glappt på dessa timmar?

490 timmar känns som 10 års körning för mig :)

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Camaro1969 skrev:
Vedproducent skrev:

inget som ser särskilt slitet ut eller blivit glappt på dessa timmar?

490 timmar känns som 10 års körning för mig :)

Nej det tycker jag inte. Skrev om några saker som åtgärdades på garantin. Sen är det några slangar som ligger lite trångt på några ställen och är lite skavda. Men har inga slangbrott än av den orsaken. Har dock lyckats på egen hand ett par gånger. Slangarna vid stegmataren sitter lite utsatt till när du vinschar in trädet.

TS
Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).