SKOGSFORUM ARTIKEL
58 inlägg 33512 visningar 12 följer Svara, dela mm... Små skogsmaskiner och övriga maskiner
Vimek 470 - ny större skördare från Vimek (video)
lör 14 jun 2025, 21:26#884098Det går ju jättebra att ha långa stickvägsavstånd om man har just en liten maskin som kan gå i beståndet och mata ut virket i mellanzonen till stickvägen. Kör man två stråk i beståndet mellan varje väg, så blir det rimligtvis bättre gallrat och kanske till och med bredare mellan stickvägarna. Har man en 4m kran så blir det i teorin samma avstånd mellan vägarna som med 11 m stickvägsgående. Har man längre kran än 4 m, så blir det längre mellan vägarna. Det som kan tala emot är om man kör fel tidpunkt eller är oförsiktig och skadar rötter och stammar när man kör slingerstråket med den mindre maskinen.

lör 14 jun 2025, 22:23#884104Jag tycker de låter svårt att ta ett träd max åt höger och flytta över för att arbeta upp max åt vänster. Men jag är nog inte så bra förare häller, och med en liten maskin med lätt aggregat är det säkert lättare.
Borde inte vägarna blir så smala att de nästan inte räknas som vägar också?
Jag gillar inte stora maskiner men någonstans ska man ju börja och det små är ovanliga här. Så jag vill inte låta kritisk även om jag nog gjort det.
Jag gillar inte stora maskiner men någonstans ska man ju börja och det små är ovanliga här. Så jag vill inte låta kritisk även om jag nog gjort det.
Midnattsmekaniker.
sön 15 jun 2025, 10:58#884123
Hur långt är du beredd att åka?
Williamm skrev:Jag jobbar på att försöka få in en fot i en malwa-grup
Förargelsen över dålig kvalité varar längre än glädjen över ett lågt pris
sön 15 jun 2025, 11:03#884124Det blir lite löjligt att prata stickvägs avstånd och små beståndsgående skördare samtidigt.
Om jag lägger mina 3m stickvägar med 20m emellan, och träden ställs ut med ungefär 3,5m avstånd.
Då blir det ju bara konstigt.
Om jag lägger mina 3m stickvägar med 20m emellan, och träden ställs ut med ungefär 3,5m avstånd.
sön 15 jun 2025, 11:41#884127
Det beror på. Jag är ju sugen på att åka och se mig omkring och också lite lat så jag tycker det är bökigt att resa med färja och allt.
hfab skrev:Williamm skrev:Jag jobbar på att försöka få in en fot i en malwa-grup
Det beror på. Jag är ju sugen på att åka och se mig omkring och också lite lat så jag tycker det är bökigt att resa med färja och allt.
Midnattsmekaniker.
sön 15 jun 2025, 11:42#884128
Ja, då blir det ju inga väga hur tätt man än kör oberoende av kranlängd.
hfab skrev:Det blir lite löjligt att prata stickvägs avstånd och små beståndsgående skördare samtidigt.
Ja, då blir det ju inga väga hur tätt man än kör oberoende av kranlängd.
Midnattsmekaniker.
mån 16 jun 2025, 08:58#884176
I praktiken är det svårt att jobba med max kranlängd men det gäller ju även din skördare med 11 meters kran. Ingen kan väl ärligt påstå att det blir bra gallrat 11 m från maskinen i en förstagallring.
Eftersom du frågade om stickvägsavstånd uppfattade jag att du ville skota med en vanlig skotare. Ska man skota med en skotare som är smalare än önskat avstånd mellan träden efter gallringen behöver man ju inte bry sig om "stickvägsavståndet".
Williamm skrev:Jag tycker de låter svårt att ta ett träd max åt höger och flytta över för att arbeta upp max åt vänster. Men jag är nog inte så bra förare häller, och med en liten maskin med lätt aggregat är det säkert lättare.
I praktiken är det svårt att jobba med max kranlängd men det gäller ju även din skördare med 11 meters kran. Ingen kan väl ärligt påstå att det blir bra gallrat 11 m från maskinen i en förstagallring.
Eftersom du frågade om stickvägsavstånd uppfattade jag att du ville skota med en vanlig skotare. Ska man skota med en skotare som är smalare än önskat avstånd mellan träden efter gallringen behöver man ju inte bry sig om "stickvägsavståndet".
mån 24 nov 2025, 15:54#899627
Är det du som kör den?
Skogsnördennorrland skrev:
Den första 470 som byggdes går i Västerbotten, för närvarande åt Qubik , med en 870 efter den .
Är det du som kör den?
mån 24 nov 2025, 16:36#899633
Det är NH skog som kör 470 prototypen. Dom håller till på andra sidan vägen 100 meter från Vimek.
hfab skrev:Skogsnördennorrland skrev:
Den första 470 som byggdes går i Västerbotten, för närvarande åt Qubik , med en 870 efter den .
Är det du som kör den?
Det är NH skog som kör 470 prototypen. Dom håller till på andra sidan vägen 100 meter från Vimek.
"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled"
- Richard Feynman
- Richard Feynman
mån 24 nov 2025, 17:28#899649
Jo jag känner till det.
Jag undrade om Skogsnörden var en av förarna.
svampbob skrev:
Jo jag känner till det.
Jag undrade om Skogsnörden var en av förarna.
ons 25 feb 2026, 19:09#906950Nu har jag själv lite erfarenhet av Vimeks nya skördare.
En trevlig bekantskap.
Efter tre dagar har jag ändrat uppfattning om hjulen, jag ska ha 6 hjul punkt.
Står fast vid att logmax är bäst, även om keto imponerat med sin höga matningshastighet.
Komfortmässigt finns tyvärr en del kvar att göra.
Exempelvis halkskydd. För att borsta snö från takfönster måste man stå på en slät plåt.
Prova gärna det i 10 minusgrader, snöfall och kulingvindar.
En trevlig bekantskap.
Efter tre dagar har jag ändrat uppfattning om hjulen, jag ska ha 6 hjul punkt.
Står fast vid att logmax är bäst, även om keto imponerat med sin höga matningshastighet.
Komfortmässigt finns tyvärr en del kvar att göra.
Exempelvis halkskydd. För att borsta snö från takfönster måste man stå på en slät plåt.
Prova gärna det i 10 minusgrader, snöfall och kulingvindar.
<

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).