Stihl MS 201,241,261,362, RS460,480,490, Jonsered 2253WH
bengt.a skrev:Nu är jag skittråkig..... lej in nån att köra ut virket
Chippen skrev:Nä ekonomiskt sett är det ju vansinne. Men så jädra kul.
Mangan skrev:Och så hugger ni med motorsåg fortfarande antar jag?
Mangan skrev:När jag gallrar så lägger jag ca 80% av tiden på huggning och 20% på körning, då har jag en gammal 2wd med vajerkran. Den är "mekaniskt fjärrstyrd", men ibland bryr jag mig inte om att använda den. Motorsågarna kostade mer än traktorn, nästan. 🙂
Är det typ slutavverkning så är det nog mer 60% av tiden huggning och 40% körning.
Om det skall investeras maskiner, är det inte huggningen som borde snabbas upp, istället för att köpa stora ekipage för körningen? 🤔
Mangan skrev:En gallringsprocessor kan nog vara en ide om man gallrar mycket. Hade varit kul om man kunde få ihop det så det lastar vagnen direkt, istället för att köra ner det på backen.
generationsskifte skrev:Mangan skrev:En gallringsprocessor kan nog vara en ide om man gallrar mycket. Hade varit kul om man kunde få ihop det så det lastar vagnen direkt, istället för att köra ner det på backen.
Satt faktiskt igår och kikade på Skogsjournalen Nr1-1999 på Youtube igår och då hade några finnar redan uppfunnit en sådan maskin 😉 Såhär över 20 år senare verkade det inte blivit en hit.
https://youtu.be/sU9S7bXbRJE?t=1014
generationsskifte skrev:Mangan skrev:En gallringsprocessor kan nog vara en ide om man gallrar mycket. Hade varit kul om man kunde få ihop det så det lastar vagnen direkt, istället för att köra ner det på backen.
Satt faktiskt igår och kikade på Skogsjournalen Nr1-1999 på Youtube igår och då hade några finnar redan uppfunnit en sådan maskin
Mangan skrev:Och så hugger ni med motorsåg fortfarande antar jag?