Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kranman P25 i första gallring?

364 inlägg 183355 visningar 56 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.

Re: Kranman P25 i första gallring?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90549520 cm är inte mycket. Slira lite kan det ju göra men fram kommer du om det bara hänger på snön.

Kranman

Larssa  
#905501Vi har ca 50cm snö, innebär betydligt mindre inne i bestånden. Dock kämpigt när man ska ta sig över öppna ytor, speciellt där det är lite låglänt, där kan det vara ca 70cm. Men sen så är det skillnad på snö och snö. Nu har vi ganska bra snö, mest kall snö. Värre är det när det är olika Lager med snö, den snö som är mer som socker är mycket värre för sådana här småmaskiner.
Man får bra puls när man ska springa och vinscha i snön, så allt är inte negativt 😀

Jag försöker köra upp vägar före med alstorn, fullt lass så den bottnar.

Den jobbiga med P25 är att det blir lätt isbildning på drivrullarna. Mycket knackande.

Kanske har vi någon norrlänning med mer erfarenhet av P25 och körning i snö som kan ge oss lite tips?
Ha en trevlig huggar helg

#905506Det första som bromsar är att sparka snö ner till roten på småträden för att fälla dem. Det andra som bromsar är att pulsa i snö med vajern. Gubben tröttnar nog innnan maskinen gör det.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#90552120cm är inget…
Det är ju bättre än barmark så träden halkar lite..

Här kom 1 meter snö direkt så den kom inte ut denna vinter heller, eventuellt till våren

40-50cm nånting skulle jag tro är gränsen…

Användarvisningsbild

stbe09  
#905584Tack för alla svar.
Var rädd för o fastna och behöva tillbringa mer tid med maskinen än o hugga träd.
Läste någonstans att endel har band eller typ skruvdubb. Men verkar ju inte behövas.
Bara att ge sig ut alltså, inga ursäkter längre...

Användarvisningsbild

paavo25  
#905612Fundera, blir de int rätt mycke toppar ock kvistar framför i spåret, sen när man nu kom in i beståndet. Lite småkonstig kan jag tänka i vissa förhållanden med absolut inga möjligheter att ha kedjor. Hur går det i isbildning på kvistarna temperaturen såga på båda sidor om noll

#905617Jag brukar gallra en sida i taget. Matar helst ifrån vänster. Håller man så mycket till höger som det går så hamnar riset i vänster traktorspår. Det driver bätttre på en risbädd än i kall snö.

vagnmakargården  
#905776Hej!
Är det någon som har varit uteför att vinsch bara går åt ett håll, min p25 kör bara ut på vinchen och när jag trycker på in händer inget.
Shiftat plasts på magnetspolarna eller va dom nu heter och dom verkar det inte va något fel på.
Ska tillägga att lampan i elkontakten lyser när jag trycker på in knappen så kontakt till fjärrkotrollen är det.

Sandström87  
#905787Om maskinen är ny kanske vajern är lindad åt fel håll på trumman, eller ha de funkat förut

#905790Det lär ju gå att köra åt bägge hållen oavsett. Kolla om magnetventilen rör sig. Det ska höras om du provar med motorn avstängd. I bästa fall finns där en lysdiod.

vagnmakargården  
#905791Lysdiod finns på elkontakten och lyser när jag trycket på på fjärrkontollkappen
Själva ventilen sitter inte fast testade den så något skit har inte slagit stopp i den.
Va ute för det på en vedmaskin för herransmassa årsen och då va det klyvkolven som skruvat upp sig på något sätt och skärt loss plastflagor som hamna och slog stopp i magnetventilen så det var det första jag tänkte på men så enkelt va det inte men då fungerade inget förvisso,här går vincha åt ett håll men inte det andra.
Får fortsätta felsökningen i morgon.

#905792Ser du om slangarna rör.sig vid vinschtrumman?Den skulle kunna kärva.

vagnmakargården  
#905793Det har jag inte tänkt på ska kolla i morgon.

Sandström87  
#905806Som ja tycker mig se på filmer på P25an så ser de ut som man frikopplar vinschen då man ska dra ut vajern. Är de så att vinschen bara jobbar då man ska dra in vajern, så kan de vara så att den är lindad åt fel håll, eller kanske slangarna är kopplat fel.

Re: Kranman P25 i första gallring?Går inte dra ut vajern man

vagnmakargården  
#905807Det går inte att dra ut vajern manellt man kör ut den.Vist kan den kila fast sig och dra åt andra hållet men det är sällan något problem om man bara håller den sträckt.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).