Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kranman P25 i första gallring?

364 inlägg 182625 visningar 56 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.

Re: Kranman P25 i första gallring?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Camaro1969 skrev:Vad kör ni för oljor?

Manualen säger 5w30 10w30

Jag hade velat kört 5w40 helsyntet pga enkelhet i alla andra småmaskiner..

Bensin gx630 honda

Det går säkert hur bra som helst.

Kranman
Användarvisningsbild

Peol86  
#786464Sitter det inte en slang istället för plugg på andra sidan av motorn?

Heba  
#786831Nu i efterhand ser jag onekligen att det sitter en slang på höger sida. Genomtänkt av Kranman precis som det mesta annat kring den fantastiska maskinen. Önskar jag själv hade tänkt lite mer innan jag började söla, men nu vet man till nästa gång

Användarvisningsbild

mikael alf  
#788720hej ni pratar om små däcken å dom stora däcken va e de för dim på de stora däcken värka va helt grym maskin
😍

Användarvisningsbild

Bene  
#864610Nu är det ett tag sedan ni uppdaterat... Är alla fortsatt nöjda med sina p25:er?
Inga problem som uppstått?
Är det någon som kör med en p25v och kan beskriva hur det funkat ?

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#864611hugger överståndare av björk och då ha ja lämnat p25 hemma... aningen för grovt och sen lite kvist.
det är nog bättre köra barrbestånd än löv skulle jag vilja påstå.

får se om den kommer fram denna säsong eller inte, kört ca 50 timmar bara på 2 år (eller är det 3)

har inte så mycket tid nu heller, så den står inomhus, men glad jag har den iaf :)

Användarvisningsbild

Vedproducent  

Jo men P25:an är fortsatt en trevlig maskin. Nu har jag ju skördaren också och man blir fort bekväm. Kört 550 timmar sen jag köpte den 2019. Men den är med ut i skogen där jag är nu. Bra där det är riktigt besvärligt så man får med sig allt. Det är en fin maskin så den blir allt kvar. Lite motion ibland skadar inte heller. Skickar med några bilder från årets säsong.

Användarvisningsbild

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#864654Bi kör med P25 på lite besvärliga marker eller där kraven på "inga vägar" är höga. Det är en mycket bra maskin för det. Vi får betalt för vad den kostar oss så inga problem där heller.
Sen björk, det är ju alltid ett problem med att maskinkvista björk
Även för de stora maskinerna. Men jag har då noterat att det är ok med lite kvist kvar för björkmassa. Kör man egen björkved så får man köra några vändor fram och tillbaka. Eller ta fram batteri sågen...

#872501Skogma har en startklar P25- vajer. Bara att montera och man slipper fippla med vajerlås. I alla fall tills den går av. 🤔

https://skogma.se/p/vinchvajer-64-mm-20 ... 3075001001

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#872505Eller så finns det på Kranman så får man en som är 10 meter längre och till lägre pris. Det som inte finns i reservdelsshopen kan man ringa och fråga om.
https://shop.kranman.com/product/vinsch-vajer-30m

#872509Ok, bra tips. Man har för sig att "orginaldelar" alltid är dyrare men det behöver visst inte vara så. Är den 30 meter så kan man dela den på två för 15 meter räcker.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#872552Det mesta i reservdelsshopen hon kranman är våldsamt dyrt ?

magnum_4wd  
#872605Tips angående vajer, nyss beställt denna som är prisvärd hos Weimer:
https://weimer.se/sv/Vajer_6_mm_114_tr_ ... nsat_parti)?id=496202

(Klipp å klistra hela länken så funkar det)

#872615Bra tips och pris. Beställde också en sån. Å andra sidan hade Weimer dyra vajrar också. Man får väl vad man betalar för men värt att prova.

Användarvisningsbild

stbe09  
#905490Hej på er.
Har en fråga, tänkte jag ställer den här kanske någon som följer kan svara eller ge råd.
Gäller just P25 i förstagallring iaf.
Men frågan gäller snö.
Funkar P25 i 20 cm snö ?
Tanken var att gallra en avdelning nu i vinter, men har ca 15-20cm snö, vilket inte hänt mig innan. Skulle det gå ? Eller kommer man fastna stup i ett ?
Finns väldigt lite film på youtube, där de kör fram/back. Finns det nått är det alltid matningen...
Tacksam för råd, om det ens är lönt att börja...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).