Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

725 inlägg 189641 visningar 66 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
Uvskogen skrev:
Vedproducent skrev:Nu har jag en kort stickväg kvar på gallringsområdet som är 7 hektar. Började på det området lite i slutet av förra säsongen. Det har varit drygt med många klena stammar. Diken och jordhögar och spår från markberedning överallt. Kommer inte göra någon mer gallring här utom möjligen någon liten del av området. Jag vill helt enkelt inte köra med några större maskiner mellan alla diken för det blir inget kvar.

Men det lämnar jag över till nästa generation att fatta beslut om. Har fått ihopa cirka 280 fub plus lite egen björkved i år. Har totalt 240 maskintimmar plus fällning. Så det betyder att i så här klen skog så är det 1 fub/timme ute vid väg. Man får inte vara beroende av någon hög inkomst om man ska gallra själv småskaligt det är helt säkert det.

Nä så är det nog.
Hur ofta har du filat kedjan på P25:an?

Den går allt ett bra tag. Filar väl kanske med 20-30 timmars mellanrum. Kör fortfarande med samma kedja sen starten.

TS
Kranman
Användarvisningsbild

Vedproducent  
#700987Påbörjade säsongens sista gallringsområde i går. Lite trevligare skog detta. 2:a gallring 11 hektar. Får fortsätta nästa år för det blir ju inte klart nu. Ska ta väldigt försiktigt och ta bort det sämsta. Vill inte ta ner skogen än på 25 år och det är lite för stamtätt för att låta stå.

TS
Användarvisningsbild

halvproffs  
#700988Intressant tråd. Fina högar efter P25an också! Vid manuellhuggning tycker jag att det tyngsta och tråkigaste är att brossla och med den maskinen slipper man det jobbet!

Användarvisningsbild

Mellberg  
halvproffs skrev:Intressant tråd. Fina högar efter P25an också! Vid manuellhuggning tycker jag att det tyngsta och tråkigaste är att brossla och med den maskinen slipper man det jobbet!

Imponerande att se din gallrade skog, Vedproducent. Är en fröjd för ögat. Som gammal ackordshuggare, var brosslingen det sista man gjorde, innan man åkte hem. Annars skulle du bara orkat halva dagen . :surp:

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#701642Några fredagsbilder. Det här är optimal skog för P25:an. Riktigt roligt att köra och lite kubik blir det också.
Ska köra 3 veckor till men sen får det vara nog för säsongen. Då måste det börjas med veden igen.

TS

80-90  
Vedproducent skrev:Några fredagsbilder. Det här är optimal skog för P25:an. Riktigt roligt att köra och lite kubik blir det också.
Ska köra 3 veckor till men sen får det vara nog för säsongen. Då måste det börjas med veden igen.

Ser jävligt bra ut 👍👍

Användarvisningsbild

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#701663Vilka Parkskogar ni har därnere! 😉
Men förstår att det måste vara trevligt jobba på sån mark och ned så pass grova träd! 👍

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Uvskogen skrev:Vilka Parkskogar ni har därnere! 😉
Men förstår att det måste vara trevligt jobba på sån mark och ned så pass grova träd! 👍

Ja det var det bästa jag kört hittills. Det var riktigt roligt att komma in där och köra.

TS
Användarvisningsbild

Vedproducent  
#703967Var ute och tittade lite i skogen på mer gallring. Ska köra en vecka till sen måste jag börja med veden. Hinner ju inte springa runt i hela skogen så ofta så ibland kommer det överraskningar. Detta området skulle gallrats för 20 år sen när dom gallrade resten av beståndet. Jag förstår att dom lämnade det för det är mycket brant att komma dit. Men det är jämt fast brant på vägen dit. Det skulle gått med Alstorn och P25:an om jag lastade lite måttligt. Nu är det 55 år och är nog försent att gallra. Men det är grymt med kubik ungefär 1 hektar stort. Ja jag ska fundera över sommaren. Det får bli mycket försiktigt i så fall.

TS

alias  
Vedproducent skrev:Var ute och tittade lite i skogen på mer gallring. Ska köra en vecka till sen måste jag börja med veden. Hinner ju inte springa runt i hela skogen så ofta så ibland kommer det överraskningar. Detta området skulle gallrats för 20 år sen när dom gallrade resten av beståndet. Jag förstår att dom lämnade det för det är mycket brant att komma dit. Men det är jämt fast brant på vägen dit. Det skulle gått med Alstorn och P25:an om jag lastade lite måttligt. Nu är det 55 år och är nog försent att gallra. Men det är grymt med kubik ungefär 1 hektar stort. Ja jag ska fundera över sommaren. Det får bli mycket försiktigt i så fall.

Säkert svårt att försvara strikt företagsekonomiskt, men när jag ser dylika bestånd så vill jag dit och göra en svag låggallring. Tycker det ger beståndet ett mycket lugnare intryck rent estetiskt.

Bara mina fem ören.

MVH
Alias

80-90  
#703989Låt det stå några år till å ta ner allt !!

Användarvisningsbild

Vedproducent  
alias skrev:
Vedproducent skrev:Var ute och tittade lite i skogen på mer gallring. Ska köra en vecka till sen måste jag börja med veden. Hinner ju inte springa runt i hela skogen så ofta så ibland kommer det överraskningar. Detta området skulle gallrats för 20 år sen när dom gallrade resten av beståndet. Jag förstår att dom lämnade det för det är mycket brant att komma dit. Men det är jämt fast brant på vägen dit. Det skulle gått med Alstorn och P25:an om jag lastade lite måttligt. Nu är det 55 år och är nog försent att gallra. Men det är grymt med kubik ungefär 1 hektar stort. Ja jag ska fundera över sommaren. Det får bli mycket försiktigt i så fall.

Säkert svårt att försvara strikt företagsekonomiskt, men när jag ser dylika bestånd så vill jag dit och göra en svag låggallring. Tycker det ger beståndet ett mycket lugnare intryck rent estetiskt.

Bara mina fem ören.

MVH
Alias

Ja det vill väl jag också egentligen. Men jag har ju många estetiska områden jag gallrat själv nu jag kan titta på. Här får nog företagsekonomin väga tyngst ändå. Det blir en väldig chansning att gallra även mycket försiktigt när skogen är 55 år och drygt 25 meters höjd. Har ju mer viktiga områden. Mest att jag helst vill ha samma åtgärd i hela avdelningen. Här är 1 hektar av 11 totalt i avdelningen. Det avviker så mycket så jag tror inte planläggaren ens varit där. Det skulle varit en egen liten avdelning där. Men det behöver man ju inte alls följa så något stort problem är det inte.

TS
Användarvisningsbild

Vedproducent  
#704802Kan börja summera hösten och vinterns arbete. Ska köra någon dag nästa vecka för att avsluta vägen jag håller på med. Det har blivit totalt 340 maskintimmar plus fällningstid. Cirka 10 hektar gallring och runt 450 fub. Sista veckorna har det varit fin 2:a gallring men j övrigt har det varit mycket klent och 1:a gallring. Några bilder från senaste dagarna.

Ja nu blir det senare nästa vecka vedproduktionen igen.

TS
Användarvisningsbild

Erre  
#704805Det blir så fint.
Bra jobbat. 👍

80-90  
#704808Riktigt bra 👍 hoppas bara du bjuder på några bilder från veden med !!! Sen undrade jag på om du kunde kolla om alstor fixar å lyfta en big bag m björkved i kranen ??

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).