Små skogsmaskiner och övriga maskiner

ATV / Kompakttraktor i väglöst land

42 inlägg 10710 visningar 10 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.

Re: ATV / Kompakttraktor i väglöst land

djkj  
#872322Har både ATV och traktor, och traktorn vinner väl
i 90% av fallen. Som tidigare skrivits så föreslår även jag en mindre bontraktor och då är en BM 430 kanske den mest lämpade, som har hög marfrigång och smidig och lätt. Här är en bild på min tidigare som jag hade i 20 år i skogen med ett Star spel.
Broddkättingar på en sån här ska det ganska mycket till för att man ska lägga ner.
Den stora utmaningen är att hitta en någorlunda fin.

Kranman

djkj  
#872326En BM 430 väger endast 2,4 t och är väl att betrakta som en lättviktare.
BM 400 Buster är i det närmaste samma traktor men har enklare hytt och saknar snabbväxel.

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#872416När man diskuterar något lite kraftigare maskinslag än 4wd ATV, borde man inte då kolla på en 6wd ATV
i första hand? Jag har kört 4wd tills härom året och har nu en 6wd, skillnaden är stor i användbarhet.
I mitt tycke har 6wd ATV alla fördelar som en ATV har men inga nackdelar av större värde.
När 6wd känns för liten tar jag jordbrukstraktorn med skogsvagn och den räcker gott för det allra mesta,
skulle jag köra professionellt skulle givetvis en åttahjulig gallringsskotare för nån miljon sitta fint men
för mina behov och börs vore det som att jaga mygg med hangarfartyg.
Så, kolla in en 6wd ATV innan du köper på dig en minitraktor som har sina begränsningar.
Komplettera sedan med en vanlig jordbrukstraktor med kopplingsfri fram/back, bukplåt och snurrstol så är du hemma.

Användarvisningsbild

Persö  
Slurfi skrev:När man diskuterar något lite kraftigare maskinslag än 4wd ATV, borde man inte då kolla på en 6wd ATV
i första hand? Jag har kört 4wd tills härom året och har nu en 6wd, skillnaden är stor i användbarhet.
I mitt tycke har 6wd ATV alla fördelar som en ATV har men inga nackdelar av större värde.
När 6wd känns för liten tar jag jordbrukstraktorn med skogsvagn och den räcker gott för det allra mesta,
skulle jag köra professionellt skulle givetvis en åttahjulig gallringsskotare för nån miljon sitta fint men
Så, kolla in en 6wd ATV innan du köper på dig en minitraktor som har sina begränsningar.
Komplettera sedan med en vanlig jordbrukstraktor med kopplingsfri fram/back, bukplåt och snurrstol så är du hemma.

Fundering - vad kan en 6wd ATV som inte en kompakttraktor kan? Jag menar tittar jag på de minsta Branson så har jag svårt att se att jag skulle välja en lite mer kompetent ATV istället - för mer pengar (åtminstone de jag nu lyckades googla fram). Men jag har ju varken kompakttraktor eller 6wd ATV, så jag kanske missar något väsentligt.

TS
Användarvisningsbild

toker72  
Slurfi skrev:När man diskuterar något lite kraftigare maskinslag än 4wd ATV, borde man inte då kolla på en 6wd ATV

Vad tillför en 6 hjuling som inte 4 hjuling kan om man kör med driven vagn alltså och det är väl i det närmaste ett måste om man kör ATV.

Användarvisningsbild

Persö skrev:Fundering - vad kan en 6wd ATV som inte en kompakttraktor kan? Jag menar tittar jag på de minsta Branson så har jag svårt att se att jag skulle välja en lite mer kompetent ATV istället - för mer pengar (åtminstone de jag nu lyckades googla fram). Men jag har ju varken kompakttraktor eller 6wd ATV, så jag kanske missar något väsentligt.

Grejen är att du behöver båda, en 6WD och en jordbrukstraktor.
Köper du en kompakttraktor så har du varken det ena eller det andra.
Iofs så kan man ju skaffa en av vardera om ekonomin så tillåter men det känns dyrt imho.

Användarvisningsbild

toker72 skrev:Vad tillför en 6 hjuling som inte 4 hjuling kan om man kör med driven vagn alltså och det är väl i det närmaste ett måste om man kör ATV.

6WD går ju så mkt lättare i mjuka marker än en 4WD, den kan även ha med sig grejer på flaket och underlätta
arbetet massor jmfr en ATV utan flak. Det är helt enkelt en betydligt bättre maskin för alla arbeten.
Driven ATV-vagn känns som överkurs jmfr att lägga pengarna på en jordbrukstraktor med skogsvagn.

Användarvisningsbild

toker72  
#872497Driven ATV vagn är ju i princip ett måste om ska ska köra ut virke i skogen om man inte har väldigt slätt och fin terräng och då får man ju även kran så man kan lasta på virket och en jordbruks traktor kommer inte fram där ATV tar sig fram inte ens min lilla traktor gör det. Ska man bara använda Atv som jag gör jag skjutsar i princip röjsågen på den vilket den är bra till då duger nog vilken ATV som helst men det sitter en Ekagårdslåda på den och en stor plastback fram så visst går det få med mera prylar om man nu har det behovet. Har bara provkört en 6 hjuling och tyckte den kändes väldigt klumpig men visst har man behov av att lasta mycket är den säkert bra.

Användarvisningsbild

Persö  
Slurfi skrev:
Persö skrev:Fundering - vad kan en 6wd ATV som inte en kompakttraktor kan? Jag menar tittar jag på de minsta Branson så har jag svårt att se att jag skulle välja en lite mer kompetent ATV istället - för mer pengar (åtminstone de jag nu lyckades googla fram). Men jag har ju varken kompakttraktor eller 6wd ATV, så jag kanske missar något väsentligt.

Grejen är att du behöver båda, en 6WD och en jordbrukstraktor.
Köper du en kompakttraktor så har du varken det ena eller det andra.
Iofs så kan man ju skaffa en av vardera om ekonomin så tillåter men det känns dyrt imho.

Fast nu blir jag förvirrad. Skulle jag behöva både en 6wd ATV och en jordbrukstraktor istället för en kompakttraktor? Varför i hela friden då (och det är en ärlig fråga)? Jag är ju inne på att göra mig av med min ATV (4wd) till förmån för en kompakttraktor, då jag inte egentligen hittar något som min ATV kan göra som jag inte kan med en kompakttraktor - däremot en hel del åt andra hållet. Det enda egentliga som jag fått fram att ATV är bättre på, och det gäller nog både 4wd och 6wd, är att de är smidigare om man måste transportera sig lite längre sträckor. För mig är det egentligen aldrig aktuellt, vilket gör att jag är så inne på den lilla traktorn. Men jag tar gärna emot dina synpunkter om varför jag skulle behöva både en 6wd ATV och en traktor och varför en kompakttraktor varken ersätter det ena eller det andra. Det går ju lite på tvärs med de som skrivit som faktiskt har kompakttraktorer.

TS

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#872503Detta är Skogsforum. Shoppinglusten är obegränsad. I alla fall i fantasin och med andras pengar. Allvarligt talat så tror jag mycket på kompakttraktorerna. För egen del så kanske nerköpet från 12 tons skotare blir för stort.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#872522Branson har jag haft som nyalternativ i vinter. Den skulle passa mej perfekt för småpysslet. Tittade på de mindre utan hytt. Funderade på detta på julafton då 135:an med fast Sonnykran monterad sa upp sig i de 4 dm snö vi tacksamt fick ta emot dan före julafton. Men, nu är allt ihopskruvat som nytt och igår monterades kranen och Weimerpumpen tillbaka. Har också en gammal halvbandare med Cranabs Vindelbjörn för rejälare tag. Den drar en 8-tonsvagn med exta 3 dm förlängningsstakar om det inte är rena rama oländiga. Båda dessa gamla härkar är förstås för låga under draget precis som även högre maskiner är det ibland också. Låg under kompenseras något av att axelavstånd och spårvidd är liten.
Bra också att ingen el förutom startmotorn behöver fungera. Det kan stå översnöat i skogen en hel månad och man tar hem batteriet (snäppkopplingar).
Ingen maskin fyller alla behov. Själv är jag van med en traktor och tycker ATV är för farlig för mig. Det är ju imponerande hur man tar ut älgarna på jakten, men det får förtiåringarna som är odödliga och duktiga på ATV göra. Jag ser fördelar med ATV men en typ Branson i 135/430-storlek drar ju i alla fall ut 10 skapliga fröträds-, rot- och andrastock åt gången på en 5-tonsvagn. Med ATV blir det som skotern ungefär, 2 åt gången.
Så det beror på, som vanligt. Ungefär som vilken storlek på grävmaskin som är bäst...

Användarvisningsbild

#872753Såklart är det lättare att soppa loss med andras pengar, därom råder inga tvivel.
Men att skaffa en kompakttraktor som är ganska dyr och sedan ändå inte kunna
köra ut på de mjukaste markerna gör att jag står fast vid mitt tips att ha en 6wd ATV
med enkel vagn för de körningarna och en jordbrukstraktor med skogsvagn för
alla andra jobb.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).