Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Schaktblad för att sladda/skrapa väg och snöröjning

41 inlägg 18555 visningar 9 följer Svara, dela mm...  

Re: Schaktblad för att sladda/skrapa väg och snöröjning

Blondin 750  
Blondin 750 skrev:Jag har ett Duun 305 som jag har på min Valmet 900, det är i största laget för den traktorn men var perfekt till den Valmet 8050 jag hade tidigare. Jag använder den till största delen till att kantskära/ skrapa/ forma vår samfällda grusväg och det fungerar ypperligt, resultatet blir bättre än med den bogserade Vibergssladd som samfälligheten äger.
Jag har testat lite att ploga snö ( kopplad på 8050 utan kedjor) och tyckte att det gick ganska dåligt då traktorn dras i sidled om snön är tyngre än bara pudersnö. Det känns helt fel att ha plogen bak vid snöröjning.
Kan inte uttala mig om kvaliteten på de andra märkena men Duun känns väldigt gediget och jag är mycket nöjd!

Kranman
Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Boman skrev:Jag kör med ett fransgård gt-250hy som jag är nöjd med. Jag plogar snö, kantskär och skrapar skogsvägar och är helnöjd med resultatet. Klart det kan gå tungt ibland. Men med det nya bladet jag har nu så är det bara att vinkla det med så går det lättare. Sen köpte jag till bättre hjul det underlättar skrapningen. Det var inte det billigaste bladet på marknaden. Men det som kändes kraftigaste (mest kvalite). Tänkte jag skulle ha det hela livet. Får vi se hur länge det blir🤣. Ska köpa till en hydralcylinder så man kan köra bomen i sidled också.

@Boman Jag har lite dålig koll, men din traktor Valmet 755, är den ungefär som Valtra A75 i storlek, eller är den någon modell större?

Om jag tolkar dig rätt så menar du att att 3 meters skulle bli lite för stort?

Användarvisningsbild

Boman  
#819826Nja 755 är på 95hk om jag mins rätt. Ja det är presis det funkar bra med ett 275cm brett blad!

Användarvisningsbild

Boman skrev:Nja 755 är på 95hk om jag mins rätt. Ja det är presis det funkar bra med ett 275cm brett blad!

Jo, men din traktor är av den mindre modellen? Inte samma i storlek som Valmets 505, 605, 805 o 905? Utan mer lik A75 - A95 serien?

Jag har sett ett begagnat blad på 3 meter, men då kanske det blir för mycket för min traktor....

mikael_s  
Zixten skrev:
Boman skrev:Jo, men din traktor är av den mindre modellen? Inte samma i storlek som Valmets 505, 605, 805 o 905? Utan mer lik A75 - A95 serien?

Jag har sett ett begagnat blad på 3 meter, men då kanske det blir för mycket för min traktor....

755 är en 705 med turbin, så serien större än A75?

Jag har ett 275 blad på 800kg som går bra efter en 755 men också en Ford/New Holland 5635 som väl är mer lik en A75. Skulle hellre haft ett 250 blad men då mest för att vi har så smala vägar.

Användarvisningsbild

mikael_s skrev:
Zixten skrev:
Boman skrev:Jo, men din traktor är av den mindre modellen? Inte samma i storlek som Valmets 505, 605, 805 o 905? Utan mer lik A75 - A95 serien?

755 är en 705 med turbin, så serien större än A75?

Jag har ett 275 blad på 800kg som går bra efter en 755 men också en Ford/New Holland 5635 som väl är mer lik en A75. Skulle hellre haft ett 250 blad men då mest för att vi har så smala vägar.

Ok, Tack!

Användarvisningsbild

Boman  
#819871Ursäkta mej! Mitt blad är bara 250! Tyckte dom andra blev för breda för mina vägar

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 

Man får gnida flera ggr när det är jordinblandning men nog blir det väg.

Användarvisningsbild

#820321Blev ett Trejonblad, 2,50 brett.
Får se om det blir någon snö så jag får testa, hoppas att jag slipper 😎 😎 😎

1701444627_1000001814.jpg

Användarvisningsbild

molnia  
#820332Jag gjorde en pall för att förvara bladet i så det tog mindre plats.

Användarvisningsbild

Boman  
Zixten skrev:Blev ett Trejonblad, 2,50 brett.
Får se om det blir någon snö så jag får testa, hoppas att jag slipper 😎 😎 😎

1701444627_1000001814.jpg

Då ser vi fram emot en utvärdering av bladet!

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).