tor 15 maj 2014, 21:57#280308
Vagnen. (Jula look-a-like)Samma erfarenhet, det som "lurade" mig var att bommen/vinchen utlovades klara upp till 250 kg enligt produktbladet, så jag slog till fast jag tvekade före redan i butiken. Priset var delvis en orsak. Direkt vid leveransen insåg man att man fick vara glad om den klarade hälften. Ungefär "hälften" var också vikten på timmret när svetsen vid stolpen brast vid fotplattan, redan tidigt. Vid brottsanvisningen såg man tydligt att hantverket var under all kritik, så man borde reklamerat skiten men.....
....istället knyter Nordbor den berömda näven i fickan. Så den fick en kyss av svetsen, första gången. Bultar och muttrar som följde med var gjorda av målad pepparkaksdeg. Kör tillsvidare på den inställningen att jag smackar dit "riktiga" svetsar, bultar, muttrar och förstärkningar varefter det ger sig, för sönder trillar den i skogen. Övriga svetsar runt stolpen (för bommen) är nog det som ger sig nästa gång också. Själva chassiet i sig är "juste" och "duger" med tanke på priset men tillbehörs vinchen/bommen är snudd på leksaker.
Ett klart irritationsmoment var det faktum att vajern hoppade ur sitt spår titt som tätt och kilade fast sig i originalutförandet, om man vred bommen samtidigt som man vinchade. Detta p.gr av för litet urtag i hjulet där vajern löper i kombination med dålig passform (glipor på sidorna), så den är ombyggd men ska få fler uppdateringar. Nu börjar det bli bättre men kostat en hel del stilletid och svordomar. Rekommenderar verkligen inte vagnen till någon som inte "tar det för vad det är" och gillar att skruva, svetsa och svarva.
Hondan. Helt nöjd med kvalitén. enda jag kan klaga på är markfrigången och att växlarna ibland "försvinner" (tryckknapp) när man rör sig runt"N", så man måste gunga till vid stillastående för att komma vidare. Inget "fel", utan WAD, enligt ÅF.