Valtra 6750, Ford 7700, BM 4400, DB 990, Pilkemaster evo36, Canam 400, Kranman P25 B Pro, BMF 11t1 Pro, SM868,Bröderna Lindqvist 1958, Woodmizer MP260,Stihl 362, 261, 201, Husqvarna 550xpg, 545fxt
Små skogsmaskiner och övriga maskiner
Varning för Klaravik
ons 17 apr 2024, 20:04#840926Förbannade fiflarbolag!

tor 18 apr 2024, 00:52#840951Jag höjer aldrig ett bud hos en auktions firma,pga dolda reservationpriser och svarar ej när dom ringer utan dom får maila mig istället vilket
kostar dom arbetstid och jag kan nå dom med min åsikt. i genomsnit tar det fyra mail och lika många dagar för att konstatera,ingen höjning är aktuell.
Det har svidit lite några gånger men det får vara värt det.
kostar dom arbetstid och jag kan nå dom med min åsikt. i genomsnit tar det fyra mail och lika många dagar för att konstatera,ingen höjning är aktuell.
Det har svidit lite några gånger men det får vara värt det.
fre 19 apr 2024, 18:01#841206Gubbs och auktion...
Vem törs förlora 😀
Vem törs förlora 😀
Vedeldande skogsägare, leker med motorsåg på vintern å grävmaskin på sommaren.
fre 19 apr 2024, 22:34#841254En ut vikning av mitt in lägg är att när man budar på ca:100 auktioner i veckan och 75 inte når reservationspriset kan
man bli trött på dolda reservationspriser. Det är helt ok med öppna reservationspriser,då jag sliper buda i onödan.
Förlorar gör jag i alla fall 15-20gr/vecka det är en del av spelet med auktioner.
man bli trött på dolda reservationspriser. Det är helt ok med öppna reservationspriser,då jag sliper buda i onödan.
Förlorar gör jag i alla fall 15-20gr/vecka det är en del av spelet med auktioner.
lör 20 apr 2024, 11:10#841283Bra tråd. Nu är det glasklart att jag aldrig ska försöka köpa något på Klaravik. Har något tipsat något TV om dem? De här skojjarna skulle passa fint i något granskningsprogram.
Oberoende, nyfiken självverksam skogsägare som försöker förvalta fädernesarvets skog till nytta för både djur, växter och människor. Långsiktighet före snabba cash. Det finns inga enkla mallar som funkar i alla lägen.
lör 20 apr 2024, 15:34#841296Ja har ju köpt å sålt alla mina bruks maskiner ( som inte varit nya) på blocket.
Ja kan inte riktigt se vitsen med auktioner där man inte ordentligt kan besiktiga.
Numera är de ju så att objekten på blocket har minskat.
Allafall de ja varit intresserad av men min uppfattning är ju att då får man helt enkelt ha tålamod.
En sån firma som klaravik har ju bara ett syfte å de är å tjäna pengar.
En stor del av dom som anlitar auktionsfirmor ( de finns seriösa men dom är få) är ju bara intresserade av att få max pengar utan ansvar och nedlagd tid på de dom säljer
De säger sig själv kan ja tycka.
Min granne har budat på en del , i spekulationssyfte då.
Ja har varit med han å kollat på vissa objekt nån gång. Mest grävmaskiner. Nåt konstigt har de alltid varit å nån stolle har bjutt över till sist iallafall
De mesta han har köpt å tjänat en hyfsad slant på har varit blocket eller marketplace.
Ja kan inte riktigt se vitsen med auktioner där man inte ordentligt kan besiktiga.
Numera är de ju så att objekten på blocket har minskat.
Allafall de ja varit intresserad av men min uppfattning är ju att då får man helt enkelt ha tålamod.
En sån firma som klaravik har ju bara ett syfte å de är å tjäna pengar.
En stor del av dom som anlitar auktionsfirmor ( de finns seriösa men dom är få) är ju bara intresserade av att få max pengar utan ansvar och nedlagd tid på de dom säljer
De säger sig själv kan ja tycka.
Min granne har budat på en del , i spekulationssyfte då.
Ja har varit med han å kollat på vissa objekt nån gång. Mest grävmaskiner. Nåt konstigt har de alltid varit å nån stolle har bjutt över till sist iallafall
De mesta han har köpt å tjänat en hyfsad slant på har varit blocket eller marketplace.
lör 20 apr 2024, 19:12#841319
Vitsen är väl att jag som säljare kan bli av med skrot till oförskämt höga priser...
Vad tror du Blocket har för syfte?
Tralsmo skrev:Ja kan inte riktigt se vitsen med auktioner där man inte ordentligt kan besiktiga.
Vitsen är väl att jag som säljare kan bli av med skrot till oförskämt höga priser...
Tralsmo skrev:En sån firma som klaravik har ju bara ett syfte å de är å tjäna pengar.
Förargelsen över dålig kvalité varar längre än glädjen över ett lågt pris
lör 20 apr 2024, 19:41#841322
Naturligtvis har du rätt hfab.
Men man kan ju tjäna pengar på ett ärligt vis.
På blocket kan kan man ju åka å titta å värdera på ett annat sätt.
Så har ja gjort allafall.
Att blocket tjänar en slant på min annons eller säljarens annons bekymrar mig inte. Dom tillhandahåller ju bara en plats för rimliga pengar kan ja tycka.
Att klaravik lägger ut en text som ingen kan lita på å nån lägger bud på nåt som sen visar sig vara bullshit å sen inte tar ansvar för de speglar de samhället vi lever i i dag.
Nä bojkotta sån chit å lägg tiden på å undersöka ordentligt istället.
hfab skrev:Tralsmo skrev:Ja kan inte riktigt se vitsen med auktioner där man inte ordentligt kan besiktiga.
Vitsen är väl att jag som säljare kan bli av med skrot till oförskämt höga priser...Tralsmo skrev:En sån firma som klaravik har ju bara ett syfte å de är å tjäna pengar.
Naturligtvis har du rätt hfab.
Men man kan ju tjäna pengar på ett ärligt vis.
På blocket kan kan man ju åka å titta å värdera på ett annat sätt.
Så har ja gjort allafall.
Att blocket tjänar en slant på min annons eller säljarens annons bekymrar mig inte. Dom tillhandahåller ju bara en plats för rimliga pengar kan ja tycka.
Att klaravik lägger ut en text som ingen kan lita på å nån lägger bud på nåt som sen visar sig vara bullshit å sen inte tar ansvar för de speglar de samhället vi lever i i dag.
Nä bojkotta sån chit å lägg tiden på å undersöka ordentligt istället.
lör 20 apr 2024, 20:01#841325Är man så djävla dum att man köper något utan att besiktiga det innan har man sig själv att skylla om man gör ett dåligt köp.
Ganska självklart att säljaren begär ett så högt pris han kan och hoppas att någon köper i god tro.
Får man det riktigt billigt kan man ge sig f*n på att det inte ens var värt dessa pengar,
Tror inte att någon äkta smålänningen köper något från Klaravik. 😀
Ganska självklart att säljaren begär ett så högt pris han kan och hoppas att någon köper i god tro.
Får man det riktigt billigt kan man ge sig f*n på att det inte ens var värt dessa pengar,
Tror inte att någon äkta smålänningen köper något från Klaravik. 😀
lör 20 apr 2024, 20:27#841331Som köpare har du möjlighet att avstå ett köp om inte objektet stämmer med beskrivningen.
Jag har budat på några lastbilar. Ingen av dom har jag köpt, än fast jag haft högst bud.
Däremot har jag köpt en bostadsvagn till vettigt pris, som jag är helt nöjd med.
Som säljare tycker jag auktioner är suveränt.
Jag slipper sitta i telefon med idioter i flera timmar.
Man måste både som säljare och köpare ha koll på vad som är ett vettigt pris.
Dessutom måste man inse att vissa 'mäklare' är totalt inkompetenta. Och vissa av dom går in för att dölja uppenbara fel.
Jag har budat på några lastbilar. Ingen av dom har jag köpt, än fast jag haft högst bud.
Däremot har jag köpt en bostadsvagn till vettigt pris, som jag är helt nöjd med.
Som säljare tycker jag auktioner är suveränt.
Jag slipper sitta i telefon med idioter i flera timmar.
Man måste både som säljare och köpare ha koll på vad som är ett vettigt pris.
Dessutom måste man inse att vissa 'mäklare' är totalt inkompetenta. Och vissa av dom går in för att dölja uppenbara fel.
lör 20 apr 2024, 20:57#841338Hur mycket fel eller skillnad kan det vara för att man får avstå hos tex Klaravik? Har du några bra exempel, @hfab?
Självvald väg i egen skog
sön 21 apr 2024, 06:31#841351Enligt de nya reglerna så ska du betala först och klaga sen. Hur kul är det?
Rottne F12, Volvo EC70, Valtra A75, Kranman P25
Stihl MS 201,241,261,362, RS460,480,490, Jonsered 2253WH
Stihl MS 201,241,261,362, RS460,480,490, Jonsered 2253WH
sön 21 apr 2024, 06:32#841352
Senaste exempel, klaraviks personal har tagit kort på en nybytt avgaskrök under hytten. Men "missat" det knytnävsstora rosthålet i ljuddämpare som kröken gick in i.
Lastbil som säljs nybesiktigad. Visar sig att det är ombesiktning, med körförbud dagen innan auktionsavslut.
Fel uppgifter om vikt.
Listan kan tyvärr göras lång.
Står det " inga kända fel" och all växellådsolja ligger på garagegolvet, får du förmodligen avstå köp.
Mangan skrev:Hur mycket fel eller skillnad kan det vara för att man får avstå hos tex Klaravik? Har du några bra exempel, @hfab?
Senaste exempel, klaraviks personal har tagit kort på en nybytt avgaskrök under hytten. Men "missat" det knytnävsstora rosthålet i ljuddämpare som kröken gick in i.
Lastbil som säljs nybesiktigad. Visar sig att det är ombesiktning, med körförbud dagen innan auktionsavslut.
Fel uppgifter om vikt.
Listan kan tyvärr göras lång.
Står det " inga kända fel" och all växellådsolja ligger på garagegolvet, får du förmodligen avstå köp.
mån 22 apr 2024, 07:41#841491
Så har Klaravik haft det så länge jag vet.
Grejen är att du betalar till mäklaren men köparen får inga pengar innan du godkänt varan.
Skogsola skrev:Enligt de nya reglerna så ska du betala först och klaga sen. Hur kul är det?
Så har Klaravik haft det så länge jag vet.
Grejen är att du betalar till mäklaren men köparen får inga pengar innan du godkänt varan.
2x Jonsered 2152W, Stihl MS 200, MS 362 C-M VW, Jonsered CC2145, Stihl KM130R, Newholland TL90 med Patu 10t och 655 kran, Ilsbo 3020 traktorprocessor

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).