Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

725 inlägg 188659 visningar 66 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675010Klara du kubb kraven med årsringarna i den skogen.

Kranman
Användarvisningsbild

Vedproducent  
Tåndemåla skrev:Klara du kubb kraven med årsringarna i den skogen.

Just här tar jag inte kubb nej. Dom grövsta är ju inte många jag tar bort men det är ju glest mellan åringarna så jag tror dom vrakar en del på det. Sen tycker jag det är för dåligt betalt för kubben för att bara plocka ut några enstaka här och där. Kommer till bättre områden lite senare och då ska jag ta ut kubb.

TS
Användarvisningsbild

Vedproducent  
#675025Började på detta område i vintras och då kapade jag en trissa. Nu är detta i roten men då är det 8 årsringar i bedömningsområdet så det klarar timmer men inte kubb som har krav på 10. Sen ska väl även kubben mätas i toppen på rotbiten? Så möjligt att den skulle klarat sig ändå.

Men hur som helst detta är långt ifrån grövsta och det faller nog en hel del på årsringarna så jag tar ingen kubb här.

TS
Användarvisningsbild

Vedproducent  
#676784Ja lite fredagsbilder fast dom togs egentligen i går. Det rullar på som det ska. Det är ett ganska jobbigt område detta. Massor av diken och jordhögar överallt. Sen rester från underröjning för tre år sen, både liggande och hängandes. Växt väldigt bra men det är lite kvistigt och krokigt. Men det blir en väldig skillnad mot innan.

TS

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676786Det är säkert ingen höjdare att springa med vajern i nerröjd underväxt. Kanske bättre att avstå underröjningen om man ska vinschgallra? Underbeståndet kanske skyddar kvarstående träd vid vinschning?

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#676798Nej det var ju ingen som tänkte på vinschning för tre år sen. Vet inte vad som är bäst. Tror det skulle fungera rätt bra om man tog det samtidigt som du fäller. Kan man bara lägga stammarna längs med som du vinschar så stör det inte så mycket. Problemet är när du ska vinscha vinkelrätt genom röjstammarna. Nu är dom flesta lite ruttna så dom flesta går ju av men annars får man dit och slita bort stammarna. Känns som det är skönt att ha dom borta. Det är ändå smidigt att flytta maskinen och få bra position för vinschningen. Lämnade stammar blir bara mer som det fastnar i.

TS

550  
Vedproducent skrev:
Skogsola skrev:Funkar det att hugga tremetersved med P25? Antar att man får se till att få rotändan mitt för sågen och så köra tre slag där man undviker slirning?

Jag hugger ju kubb 2,45 m och den blir ju exakt under förutsättning att den håller stammen. Så kubben får man köra lite försiktigt. Hålla stammen ordentligt och är det kvistigt så lättar jag lite på knivarna. Det fungerar med kubben. Har dock valt att hugga fallande på massaveden då det ju blir väldigt lite lass på Alstorn med 3 meter. Sen behöver jag inte vara noga med längderna och det gör inget om stammen släpper lite då och då för det gör den. Så det går helt enkelt fortare.

Vi har justerat upp trycket något så den ska hålla med större kraft men det finns även en annan kolv man kan sätta dit för någon tusenlapp som ska trycka ännu mer. Jag har inte gjort det för med fallande längd på massaved så är det inget problem. Men skulle jag kört 3 meters så skulle jag bytt den kolven för släpper gör det ibland helt klart.

Hur tycker du det fungerar med fallande på Alstorn? Motverkar det inte syftet lite med att köra med små maskiner? Jag menar att fallande längder tar mycket plats att svänga runt när man lastar så att stickvägarna måste vara ganska breda. Tycker det är svårt att lasta 3 m ibland när ekipaget är 2 m brett och stickvägarna så smala som möjligt.

Tack för dem fina bilderna senare i tråden 😀

Användarvisningsbild

Vedproducent  
550 skrev:
Vedproducent skrev:
Skogsola skrev:Funkar det att hugga tremetersved med P25? Antar att man får se till att få rotändan mitt för sågen och så köra tre slag där man undviker slirning?

Jag hugger ju kubb 2,45 m och den blir ju exakt under förutsättning att den håller stammen. Så kubben får man köra lite försiktigt. Hålla stammen ordentligt och är det kvistigt så lättar jag lite på knivarna. Det fungerar med kubben. Har dock valt att hugga fallande på massaveden då det ju blir väldigt lite lass på Alstorn med 3 meter. Sen behöver jag inte vara noga med längderna och det gör inget om stammen släpper lite då och då för det gör den. Så det går helt enkelt fortare.

Vi har justerat upp trycket något så den ska hålla med större kraft men det finns även en annan kolv man kan sätta dit för någon tusenlapp som ska trycka ännu mer. Jag har inte gjort det för med fallande längd på massaved så är det inget problem. Men skulle jag kört 3 meters så skulle jag bytt den kolven för släpper gör det ibland helt klart.

Hur tycker du det fungerar med fallande på Alstorn? Motverkar det inte syftet lite med att köra med små maskiner? Jag menar att fallande längder tar mycket plats att svänga runt när man lastar så att stickvägarna måste vara ganska breda. Tycker det är svårt att lasta 3 m ibland när ekipaget är 2 m brett och stickvägarna så smala som möjligt.

Ja det tar absolut mer plats med fallande. Även när du kör och det svänger så behövs mer plats än man tror. Men jag ser ingen anledning till att vara allt för snål med vägbredden. Tycker 2,5-3 meter är lagom. Då kör man inte helt på rothalsarna och det passar även P:25 an bättre då man kan få ut högen lite bättre så man inte kör på högen. Det är ändå en väldigt smal väg och sen har jag nog oftast i alla fall 30 meter mellan vägarna. Så det blir ju väldigt lite totalt.

TS
Användarvisningsbild

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
550 skrev:

Det är inga problem att köra fallande massa efter smala vägar. Det gäller bara att göra på rätt sätt och inte gripa virket på mitten. Greppa så du inte får jämvikt, dra in, sväng bakåt och sedan fram och lägg mot grinden. På sida 1 i tråden Dagens Video finns en film där jag lastar massaved, titta på den så förstår du hur jag menar.

550  
0470 skrev:
550 skrev:

Det är inga problem att köra fallande massa efter smala vägar. Det gäller bara att göra på rätt sätt och inte gripa virket på mitten. Greppa så du inte får jämvikt, dra in, sväng bakåt och sedan fram och lägg mot grinden. På sida 1 i tråden Dagens Video finns en film där jag lastar massaved, titta på den så förstår du hur jag menar.

Förstår hur du menar men att greppa i änden, men här borde en tiltgrip vara bättre. En del kör väl Malwa och Vimek med tiltgrip. Kranlängden på Alstorn är väl 5 m och då fungerar det, men man får nog utnyttja det mesta av räckvidden.

Tycker dock inte videon du hänvisade till var särskilt likt de förhållande jag är van vid. Tät förstagallring i gran är betydligt svårare att se i. Det är lätt att slå i stående träd så det blir barksläpp när man inte ser ändarna 👎 Brosslar man för hand så är det betydligt tyngre bitar med fallande så det går bort för mig. Jag förstår att man kan köra det med P25an för då sköter vinschen jobbet 😀

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#676846Jo det är ju helt riktigt att inte ta i mitten. Lite av problemet är att man får fel ände mot grinden. Man skulle ju helst vilja ha den änden som är jämndragen redan. Jag har 5,4 meter på min kran på Alstorn.

TS

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676864Du kan ha minst 30 meter och gärna mer mellan vägarna med P25. Du får vägarna väl risade. Gör du det inte onödigt svårt för dig med att skota med en Alstor? Förstår Alstorn mer om det gäller att slingra i ett bestånd nästan utan brossling.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Skogsola skrev:Du kan ha minst 30 meter och gärna mer mellan vägarna med P25. Du får vägarna väl risade. Gör du det inte onödigt svårt för dig med att skota med en Alstor? Förstår Alstorn mer om det gäller att slingra i ett bestånd nästan utan brossling.

Kan köra var som helst när som helst med Alstorn utan djupa spår och breda vägar. Vill nästan säga att gallring med P25:an också förutsätter att du har något att köra ut virket med efter hand. Det är inte kul att vinscha och risa ner högarna som du lagt upp på en sida och så ska du ta nästa sida och vinscha genom högarna. Vädret växlar så du inte vill in och köra med en skotare på många områden när jag vill köra ut virket. Men det är ju upp till var och en efter tycke och smak. Jag har ju haft två skotare tidigare i nästan 25 år. Tycker inte det passar med det jag nu håller på med.

TS
Användarvisningsbild

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Vedproducent skrev: Vill nästan säga att gallring med P25:an också förutsätter att du har något att köra ut virket med efter hand. Det är inte kul att vinscha och risa ner högarna som du lagt upp på en sida och så ska du ta nästa sida och vinscha genom högarna.

Aha, det där var bra att läsa! Ska premiärköra med en P25 nästa vecka. Hade tänkt att först köra klart allt med P25an och sen köra iväg den och hämta Bison.
Men nu får jag tänka om!

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Uvskogen skrev:
Vedproducent skrev: Vill nästan säga att gallring med P25:an också förutsätter att du har något att köra ut virket med efter hand. Det är inte kul att vinscha och risa ner högarna som du lagt upp på en sida och så ska du ta nästa sida och vinscha genom högarna.

Aha, det där var bra att läsa! Ska premiärköra med en P25 nästa vecka. Hade tänkt att först köra klart allt med P25an och sen köra iväg den och hämta Bison.
Men nu får jag tänka om!

Allt går ju men det är ju bra mycket smidigare att ha med båda. Sen beror det ju på vad det är för skog. Inte jättetät tallskog tex är ju inte alls samma som en tätare granåker.

TS
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).