Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Varning för Klaravik

303 inlägg 397591 visningar 53 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Varning för Klaravik

Bax  
#728671Det gäller väl att få Klaravik att uppge den info du ger dem och fotografera de skador du känner till, istället för att mörka en massa. Gör de det så borde du väl kunna sova gott på natten.

Kranman

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728672Instämmer med Bax. Auktions firmorna skriver precis så mycket info du vill. Har du kända fel så uppge det så blir affären transparent.

Sålde en del mindre prylar via Blinto förra och denna veckan och det jag ville ha med i annonsen kom med. Är man oärlig så blir inte grejerna hämtade så det är lika bra att vara ärlig.

Torbjörn  
Mangan skrev:Om jag skulle tröttna på min traktorgrävare, så skulle jag vilja sälja den till högstbjudande och inte vilja lägga ner så mycket tid på att svara i telefon och vara på plats (jag och traktorgrävaren är särbos!). Så för mig hade det ju varit lockande med något som Klaravik. Men å andra sidan försöker jag ju inte lura folk, snål är jag inte.

Vad finns det för alternativ som är bra?

Som köpare på Klaravik måste man (enligt mig) utgå från att varan är mycket sämre än vad som framgår av beskrivning och bilder. Ofta har man en bit att åka för att hämta varan, då blir man mer obenägen att reklamera och åka hem tomhänt. Därmed slutar min budgivning ofta i nivå med skambudsgränsen. Av det man läst hittills i denna tråden har jag inte direkt någon vilja att byta strategi...
Om Klaravik framhärdar i sin tuffa linje mot "krånglande" kunder så lär det ju leda till att benägenheten att lägga höga bud försvinner helt. En rimlig konsekvens av detta blir att få/inga blir intresserade av att sälja objekt i bra skick där, kvar blir enbart defekta objekt från oärliga säljare som hoppas kunna lura köparen.
Spontant skulle jag vara tveksam att sälja dyrare objekt via Klaravik nu, jag tror helt enkelt att den negativa publicitet de får just nu gör att alltfler blir rädda för att lägga höga bud.

Men jag kan ha fel i min analys, klart är att auktionförfarande lockar till höga priser. Vem har inte låtit sig dras med i budgivning någon gång? 😀

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728687Som säljare är de nog ett av de bättre allternativen med nätauktion

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
gnisten83 skrev:Som säljare är de nog ett av de bättre allternativen med nätauktion

Absolut, den småskiten jag sålde förra veckan hade tagit en månad och tusen samtal via blocket.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728810Bättre alternativ än Klaravik, menar jag? Man får väl stödja de bättre aktörerna tänker jag.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728812Är blinto eller kvd mer seriösa?

Användarvisningsbild

Vardon  
#728827Kvd gör väl ganska många egna inspektioner. Nu är det länge sedan jag handlade där men då var nästan felen överdrivna. Typ de sa nästan elaystemet behövdes byta ut och jag sa lite eltejp över den kabelskadan. Står det uppratade fel på kvd så stämmer nog det sen om det är dyrt eller billigt vet jag inte

Ps auction , toveks, netauktion brukar ju alla ha visningar. Det är en jävla skillnad att se innan man betalar.

Dock gillar jag inte toveks som blandar in kinesiska varulager i auktioner. Så nya prylar där brukar gå att hitta billigare annorstädes

Blinto vill jag inte uttala mig.

För övrigt avskyr jag detta med reservationspriser. Vann 4 traktorhjul på blinto för 19 kkr. Reservationspriset var 49. Ja men tack för all tid jag slösat. Dock var blinto bättre att mäta så jag gick på blintos mått och köpte via lantmännen

#728838Reservationspris är något som jag som säljare definitivt vill ha. Kan ju vara offentligt, det spelar mig ingen roll. Jag säljer ju inte min traktorgrävare för 200 kkr.

SudCaravelle  
#728840Reservationspris borde vara förbjudet på auktion. Det är som att plocka det bästa från att sälja på auktion och på annons samtidigt.

Är man som säljare inte beredd att sälja till högsta bud får man väl själva ropa hem objektet och betala slagavgiften.

Själv säljer jag alltid utan reservationspris. I de fall där jag tycker den ekonomiska risken blir för stor säljer jag istället på annons.
Senast redigerad av SudCaravelle fre 24 sep 2021, 13:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Grålle52  
#728841Bättre att utropet var satt till det lägsta säljaren tar.

SudCaravelle  
Grålle52 skrev:Bättre att utropet var satt till det lägsta säljaren tar.

Det är mer transparent, men det blir ändå ett mellanting mellan auktion och annons.

Auktioner som har startpris 0 kr attraherar som regel fler budgivare än en som har ett högt utgångsbud, och slutpriserna tenderar dessutom att bli högre.

SudCaravelle skrev:Det är som att plocka det bästa från att sälja på auktion och på annons samtidigt.

Ja, det är ju precis det som är poängen för säljaren. Om det inte fanns reservationspris, skulle betydligt färre sälja på auktion.

jannee  
#728844Flera bekanta har köpt bilar på KVD, har lastat upp och kört "hem" närmare ett tiotal från Åkersberga.
Har ännu inte hört att någon varit missnöjd, KVDs varudeklaration har tydligen stämt.

Användarvisningsbild

Vardon  
Mangan skrev:Reservationspris är något som jag som säljare definitivt vill ha. Kan ju vara offentligt, det spelar mig ingen roll. Jag säljer ju inte min traktorgrävare för 200 kkr.

Kan jag förstå. Personligen som köpare blir jag förbannad och skiter i det då. Svarar inte på bud etc eller svarar precis vid sista tid. Det var inte jag som började slösa tid men jag kan leka det med. Och jag tvärvägrar bjuda över mig själv. Än så länge har det aldrig varit något jag så gärna vill ha.

Annons:
<FTG
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).