Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Köpa begagnad skoter för skogen, vad ska man tänka på?

59 inlägg 12329 visningar 7 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Köpa begagnad skoter för skogen, vad ska man tänka på?

toker72  
#871164Har inte missförstått konstruktionen. Min erfarenhet är att framvagnar med trailingarmar tål mindre stryk helt enkelt. Det är ju inte så att dom med trailing armar har samma typ av A arm som dom utan har utan det är ju en helt annan konstruktion gjort för att fungera utan just trailing arm och i dag finns det väl ingen skoter som kör med trailing arm dom har väl varit borta ett tag. Teleskop fjädring har jag så lite erfarenhet av så hur mycket stryk dom tål har jag ingen koll men verkar klena om den gick sönder bara för att skidan hög tag i tröskeln vid backning möjligt dom tål mera stryk framifrån.

Kranman

lundqvist.r  
toker72 skrev:Är skotern tänkt att åka till skogen med och ha med lite utrustning typ såg eller tänker du använda skotern till att dra ut virke med så det behövs lågväxel och bredband ?

Planen är att kunna få ut virket, så helt klart, lågväxel och back behövs.

TS
Användarvisningsbild

toker72  
#871192Vilken pris klass har du tänkt dig ?

lundqvist.r  
#871219Ja men kring 50 tusen kanske?

TS
Användarvisningsbild

toker72  
#871264Jag skulle nog letat ut en Yamaha viking för dom pengarna bör du kunna få en fin med få mil har bara hört gott om dom. Hur som helst om du köper nånting annat som är vätskekylt se till att det sitter kylare med fläkt på den annars kommer den gå varm om du kör sakta och drar tungt.

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#871346Polaris WideTrak är i typ 99% av fallen vätskekyld, det finns dock enstaka fläktkylda.
Om man kör tungt i mild vintertemp så kan man lägga lite snö på fotstegen så ser man
om det smälter fort då vet man att det börjar bli varmt och kan antingen lägga på mer snö
eller köra med mindre lass i högre fart och när man går tomt köra nån meter ut i mjukare snö
så det river upp snö inne i underredet och kyler ner maskinen.
Detta problem är ovanligt men kan uppstå och då är det bra att veta vad man ska göra.
Min erfarenhet är att inga särskilda åtgärder behöver göras men jag känner till att folk
som kör tunga lass i fjällmiljö med hårda spår eller på is långa sträckor brukar montera
isrivare som drar lös is och snö som åker in i chassiet för att smörja slidesen och kanske
även kyla lite extra. Detta gäller förstås alla skoterfabrikat utom veteranskotrar som har hjulboggie.
Nya skotrar har ofta extra fläktar osv standardmonterat, men det beror nog på att motorerna har
betydligt större hästkraftsuttag, de gamla fläktkylda har kring 50 hk, de vätskekylda cirka 70hk
och dagens maskiner cirka 150hk.
WideTrak väger kring 270kg och Viking just över 300kg men känns betydligt klumpigare att hantera.

Ent  
#871364Köpte en beg 1998 5900 LCE år 2000 som då hade kring 400 mil på mätaren. Idag står det just över 700 mil. Vätskekyld 493 med variabla avgasportar, sk RAVE, runt 80 Hk. En riktig gubbracer med andra ord, den är väldigt rapp för att vara en nästan 30 år gammal arbetsmaskin. Den har kylelement både i tunneln och under fotstegen så det är aldrig problem med varmgång. Den har teleskopframvagn och jag har alltid uppfattat denna konstruktion som mer robust? En nackdel är att dynan är låg så om jag handlat idag hade köpt en nyare med högre dyna och högre styre. Skruvarna som håller startkransen började vibrera loss efter 10 år men det var bara att sätta gänglåsning och skruva fast. Bytte lager i boogiehjulen nån gång i världen, och någon enstaka rem samt ett batteri har det bytts. 300 mil på alla dessa år är förvisso inte mycket, men den får väl ändå anses som mycket pålitlig.

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#871387Korrekt, Teleskopframvagnen är mer robust ända tills du knäcker den mot en sten eller stubbe, då blir
det betydligt mer att reparera än på de ännu äldre bladfjädermodellerna. Så det gäller att köra försiktigt
så länge du inte vet vad som döljer sig under mjuksnön, samma gäller för alla fabrikat.

lundqvist.r  
#871756När jag läser annonser på begagnade skotrar så slår det mig att det verkar vara rätt mycket service som krävs. Var och varannan maskin har nya kolvar, omborrade är de och gummidetaljer är bytta. Mycket mer omfattande åtgärder än vad jag väntar på en bil i alla fall. Verkstäderna verkar ha jobb.
Är det man ser i annonserna en rättvisande bild av det som krävs när man tar in en skoter i maskinparken?

TS

Ent  
#871767Det finns nog alla sorter. På -83 Yamaha SRV med 540 brände det en kolv 1985😄. Annars är ju de motorerna kända som evighetsmaskiner. Farsans Ockelbo 600 (Sachs 293?) och 6000 (Rotax nånting) bara gick och gick. Samma med min 5900 LC (Rotax 493). Däremot är de nyare motsvarigheterna ST550, ST600 och framåt lite kinkigare eftersom vexaxellagren inte smörjs av tvåtaktsoljan utan av inkapslat fett. Detta fett ska förnyas med några hundra mils intervall, för om det rasar blir det dyrt. Vid begagnatköp är det alltså viktigt att kolla att det gjorts, eller se till att det blir gjort. Rotax trecylindriga 800 var visst också ett orosmoment. Övriga fabrikat och modeller har jag ingen koll på.

Användarvisningsbild

Bjänndal  
#871768Snöskotrar som gått i fjällterräng och kanske dragit tungt (läs skoterturism) kan nog vara slitna i motorn. De som gått i skogsterräng kan se skamfilade ut, men vara fräscha i övrigt. Försök att hitta nån gubbkörd med inte så många mil på mätaren. Om den är gammal spelar mindre roll.

Användarvisningsbild

toker72  
Ent skrev:Det finns nog alla sorter. På -83 Yamaha SRV med 540 brände det en kolv 1985😄. Annars är ju de motorerna kända som evighetsmaskiner. Farsans Ockelbo 600 (Sachs 293?) och 6000 (Rotax nånting) bara gick och gick. Samma med min 5900 LC (Rotax 493). Däremot är de nyare motsvarigheterna ST550, ST600 och framåt lite kinkigare eftersom vexaxellagren inte smörjs av tvåtaktsoljan utan av inkapslat fett. Detta fett ska förnyas med några hundra mils intervall, för om det rasar blir det dyrt. Vid begagnatköp är det alltså viktigt att kolla att det gjorts, eller se till att det blir gjort. Rotax trecylindriga 800 var visst också ett orosmoment. Övriga fabrikat och modeller har jag ingen koll på.
På BRP 600 E-TEC med fettad vev brukar man köra minst 1000 mil innan veven fettas om och man kollar över kolvarna.

Användarvisningsbild

toker72  
lundqvist.r skrev:När jag läser annonser på begagnade skotrar så slår det mig att det verkar vara rätt mycket service som krävs. Var och varannan maskin har nya kolvar, omborrade är de och gummidetaljer är bytta. Mycket mer omfattande åtgärder än vad jag väntar på en bil i alla fall. Verkstäderna verkar ha jobb.
Är det man ser i annonserna en rättvisande bild av det som krävs när man tar in en skoter i maskinparken?
En 2 taktar behöver mera service eller rep som tex kolvbyte om man jämför med en 4T skotermotor som går längre än vad chassiet håller men tycker nog att 2 taktarna håller bra bara dom får rätt förutsättningar som tex olja och rena förgasare. En insprutad maskin som 600 E-TEC är att föredra men dom kostar mera än 50000 kr om den ska vara nått att ha.

Ent  
#8717821000 mil innan omfettning av lagren? OK, hade för mig att det var betydligt kortare intervall men jag minns förmodligen fel. Men icke desto mindre är det väsentligt att hålla koll på.

Användarvisningsbild

toker72  
#871783Vad jag vet finns ingen intervall men före 1000 mil behövs det inte på en 600 E-TEC om den inte körts varm många gånger då kan fettet rinna ut.

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).