Små skogsmaskiner och övriga maskiner

ATV / Kompakttraktor i väglöst land

42 inlägg 10793 visningar 10 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.

Re: ATV / Kompakttraktor i väglöst land

axwell  
Persö skrev:Känns dock som att du inte upplevt några sådana problem och jag lyssnar så klart mest på de som har erfarenhet av maskinerna i fråga.

Det låter logiskt att dom lätta ATV skulle vara säkrare på att ta sig fram på svaga marker.

Alla kompakttraktorer är inte optimala för terrängkörning, många har små/smala hjul och dålig markfrigång.
Andra modeller har större/bredare hjul och bättre markfrigång än de flesta ATV.

På lilla Yanmar hade jag tr400/60-15.3 bak och nåt´ liknade har jag på Kubotan.

Men en gång har jag behövt ett annat fordon till hjälp. 🤬
Eon hade just ersatt luftledningen med nedgrävd och återfyllt med lerjord intill ett dike. Där kom jag som vanligt med ATV på hög, 2wd och fastnade efter några meter. I med 4wd, låg och spärr, inget hände, mera gas och leran sprutade men ATV rörde sig bara lite djupare.

Med en traktor är det lätt att gasa lagom, medan dom flesta ATV ger "allt eller inget". Det är vanligt med 9- 12 olika växellägen både framåt/bakåt i traktorer, alltid finns det något läge som är bäst för situationen.

Hämtade Kubotan och drog utan märkbart motstånd ut ATV till fast mark.

Kranman
Användarvisningsbild

toker72  
#868745Har kört en del ATV och håller då inte med om allt eller inget dom brukar gå bra att smyga med. Är säkert bättre med ATV än traktor om det är löst men det är på väg ATV är bäst dom går så mycket fortare och har fjädring men saknar hytt med värme.

Användarvisningsbild

Persö  
toker72 skrev:Har kört en del ATV och håller då inte med om allt eller inget dom brukar gå bra att smyga med. Är säkert bättre med ATV än traktor om det är löst men det är på väg ATV är bäst dom går så mycket fortare och har fjädring men saknar hytt med värme.

Förstår vad du menar med att det går bra att smyga med ATV, då det är min erfarenhet också - om du inte har stor belastning. Om man sätter på en vagn, lunnar en tung stock eller liknande i bökig terräng upplever jag, precis som axwell skriver, att man den antingen lägger av - eller så måste man varva så mycket att den spinner loss. Har såklart en del med att ATV:n är en bensinare som behöver sina varv för att nå bra effekt, medan en traktor på diesel mer kan "puttra" sig fram med bra kraft.

TS
Användarvisningsbild

toker72  
#868883Det har nog mera med vikten på dragande maskin kontra lasset att göra kör man ATV i skogen utan driven vagn måste man tyvärr köra lite för fort för att ta sig fram med driven vagn är det en helt annan sak även en liten kompakt traktor väger flera gånger ATV vikten.

Användarvisningsbild

Persö  
toker72 skrev:Det har nog mera med vikten på dragande maskin kontra lasset att göra kör man ATV i skogen utan driven vagn måste man tyvärr köra lite för fort för att ta sig fram med driven vagn är det en helt annan sak även en liten kompakt traktor väger flera gånger ATV vikten.

Självklart har vikten en stor betydelse. Det blir ju både det och att motorn i en ATV inte från början är byggd som en traktormotor. Den här segdragningen som en diesel har är ju svårt att få med en bensinmotor. Det torde väl bero på att dessa fordon inte främst är byggda för att dra tunga lass, utan mer att ta sig fram med enbart människor (och så klart snabbare än traktorer), eller litet lass. Jag är absolut ingen expert på motorer och har (som alla nu förstått) ingen erfarenhet av traktorer. Däremot har jag ju haft bilar av olika sort och lärde mig där snabbt skillnaden mellan en liten relativt effektsvag disesel och en större bensinare med fler hästar. Men givetvis har du rätt i att vikten såklart är en väsentlig faktor. 😀

TS

Mikko  
#868901Har du drift på vagnen typ kranman, Avestavagn så krypkör du. ATVn drar inte den får du bara hålla jämn fart med vagnen gasar du för mycket slirar den bara. Med lass på vagnen är det den som drar. Högväxeln på vagnen går tillräckligt fort i terrängen. Du skrev kuperad terräng, med drift på vagnen så krypkör du utför också.

Användarvisningsbild

amaentreprenad  
#869828Nu kommer jag som den värsta besserwissen......Du kan egentligen aldrig få samma effektivitet med en ATV som med en kompakttraktor! Detta förutsätter dock att du har en traktor med hydrostatisk drift! Har du en sådan och en skogskärra med drift, då är du så nära en modern skotare du kan komma. Dom stora , fördelarna med hydrostat är att du kan smyga över eller förbi hinder och att ATV.n går fortare på väg, det behöver du inte ens reflektera över. Att säkerheten dessutom är högre i en hytt än på en ATV och att komforten med värme och ev AC ger andra fördelar, tja, vad skall man säga....Grädde på moset....

Användarvisningsbild

toker72  
#869880Nu vet jag inte vad du menar med effektivitet men en ATV kommer kunna ta sig fram på platser där en traktor som är så stor så den har hytt inte kommer fram sen har ju även en liten traktor fördelen att det funkar klart mycket bättre att backa än med ATV och vagn och vagnen står kvar både vid vinschning och lyft i och med att traktorn är så mycket tyngre. Jag har inte kört nån hydrostatdriven traktor i kombination med driven vagn men har hört att säljarna brukar rekommendera mekanisk växellåda till det antagligen eftersom man då kan välja en växel som stämmer med vagnens hastighet.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#872219Har snöat in lite på kompakttraktor och grunnar på om inte en sån kan vara bättre än en stor "bonntraktor" i väglöst land. Man kan ta sig runt hinder istället för över. De går att få med rejäla skyddsplåtar (tänker Branson). En större traktor har i värsta fall plasttank, stora glasytor och massvis med lull-lull som kan gå sönder.

Användarvisningsbild

Persö  
Skogsola skrev:Har snöat in lite på kompakttraktor och grunnar på om inte en sån kan vara bättre än en stor "bonntraktor" i väglöst land. Man kan ta sig runt hinder istället för över. De går att få med rejäla skyddsplåtar (tänker Branson). En större traktor har i värsta fall plasttank, stora glasytor och massvis med lull-lull som kan gå sönder.

Tänker precis som du och är inne på typ en mindre Branson utan hytt. Då har jag svårt att tro att argumentet om ATV:ns smidighet blir så relevant. Storleksskillnaden blir rätt liten, men kompakttraktorn har tyngd och en annan styrka från botten än en ATV. Det borde ge fler plus än minus till kompakttraktorns fördel.

TS
Användarvisningsbild

toker72  
#872234Jag körde med en Jinma 254 dock med hytt och värme tidigare med ATV vagn efter och det fungerade bra dock blir en ATV vagn i klenasta laget om man kör timmer kort räckvidd och lite för klen kran men det funkar bra om man håller nere längderna och det kanske inte är allt för grovt dock går kompakt traktorerna ofta sakta på transport och saknar ofta synkad låda det är nog enda nackdelen jag kommer på.

Användarvisningsbild

Ingarhs  
Skogsola skrev:Har snöat in lite på kompakttraktor och grunnar på om inte en sån kan vara bättre än en stor "bonntraktor" i väglöst land. Man kan ta sig runt hinder istället för över. De går att få med rejäla skyddsplåtar (tänker Branson). En större traktor har i värsta fall plasttank, stora glasytor och massvis med lull-lull som kan gå sönder.

Har i grunn tenkt den tanken selv i noen år og da det dukket opp en Branson F36cn i fjor sommer (bare 62t på måleren) rett over grensen (bare 2 mil unna) slo jeg til. Største fordelene jeg ser er komfort med hytte og vekt, ca 1600kg mot ATV'n sine 400... Svingradius er en annen ting, dokumentert tidligere i annen tråd her inne. Ulemper er bredden hytta, men det lærer man vel etterhvert som ripene kommer? Tenker å kjøre med T1750 vogna og ihht. til spesifikasjonene er vogn og traktor akkurat like brede

Hema  
#872306Axwell o hans tjöt om vändradie.. Jag visade mina spår med de godkände du inte. :)

En ATV har ju automat o det är smidigt, sedan behöver man byta hjul (eller däck) från original. Jag har en Yamaha 550 o på den har jag satt på ett variatorkit o då blir den starkare.

Visst det kan var tufft ibland iaf, men mycket handlar om kör-planering. Sedan är det rätt utrustning som gäller. Driven vagn är bra, jag har ingen så det får bli lunningsvagn för det mesta.

Mycket handlar om hur dina marker ser ut, storstenigt, kuperat, sankt osv.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#872311Lunningsvagn verkar smidigt. Skulle man kunna bygga en sån så att den är upplyft i trepunkten på traktorn när den inte används? Så skulle man kunna ha en hydraulisk vinsch istället för elektrisk.

Ferguson system  
Skogsola skrev:Lunningsvagn verkar smidigt. Skulle man kunna bygga en sån så att den är upplyft i trepunkten på traktorn när den inte används? Så skulle man kunna ha en hydraulisk vinsch istället för elektrisk.

Det er selvfølgelig en mulighet å bruke lunnevogn etter minitraktor, men er ikke da evt. en lunnebom ett bedre alternativ til traktor? Lunnebommen festes direkte på trepunkten og har spor til å feste lunnekjetting.
Hvis man først skal lunne og har minitraktor, så er vel en lunnevinsj det beste alternativet. Det finnes vinsjer tilpasset mini/kompakttraktor.
Som f.eks Igland 2501 og Wallenstein FX40.

Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).