Små skogsmaskiner och övriga maskiner

ATV eller traktor

34 inlägg 13825 visningar 18 följer Svara, dela mm...  

Re: ATV eller traktor

källefall8  
#851951Håller med traktorförespråkarna. Atv är bra till persontransport och säkert roligare att köra men jag ser inget som jag inte kan göra med traktorn. Med Atv finns det däremot mycket som jag saknar, mycket redan nämnt - tak över huvudet, vikt att få fäste med, robusthet, riktig hydraulik, bra lågfartsegenskaper, värme om vintern etc etc. Förmodar att en atv som nyttjas som dragare inte är helt utan reparation och man får fin beg BM med skogsvagn och lite pengar i reparationskassan för samma pengar som nytt atv-ekipage. Så antingen atv + traktor eller bara traktor.

Kranman
Användarvisningsbild

Slommehagen1  
#851968Skulle rekommendera en mini traktor har själv en kubota med hög mark frigång
Tidigare hadde jag en atv
Tyckte den blev klumpig i skogen och ville ha rätt mycke bensin
Fördelen med kubotan är att den går billigt har både kraftutag hydralik och går att smygafram och har en bra dragförmåga då den har nämligen krypväxkar
nackdelen är att den toppar i 15 km h
Den heter kubota gl220

folke1970  
#851992Började min bana med en ATV + Kranman kärra men kände att det fick slita mycket och att ATV vägde för lätt vid tyngre lass.Köpte mig en mintraktor Branson som jag är mycket nöjd med och jag kör mycket vindfällor med det ekipaget i stenig terräng.

Ratelle  
#851993Började även jag med en atv men tyckte det är för klena grejer, 2018 skaffade jag en Branson 3100 med 40 cm markfrigång mycket bättre att köra i skogen med.

Siggetass  
#852157Svårt att ge ett råd på din beskrivning, det som väger tyngst får nog styra valet. Men vinsch är ett måste i ditt fall, helst fjärrstyrd.
ATV: Har kört med odriven kärra, och det funkar bara med ett par hundra kg lass som är max 3m i snäll terräng plus om man har lite fart. Med längre virke blir det bakvikt, och du kommer inte en meter i terräng. Kompisen kör mkt förstagallring med driven griplastarkärra i hyfsad terräng. Dyrt ekipage, men funkar hyfsat. Från basvägen lastar han dock om till stor huggarvagn.
Traktor 2WD: har kört flera tusen kbm med BM400 och liten huggarvagn med stor hydraulpump. Det går i måttlig lutning med värsta/bästa kedjorna, men backa uppför går sällan bra. Små traktorer med kort hjulbas är totalt kass, det slirar bara och är omöjligt att backa med. Vi provade med vår MF 135 och huggarvagn, och sämre blir det inte. Lång hjulbas och lite större hjul är bra, de rullar lättare och ger högre frigång.
Traktor 4WD: minst 10 gånger bättre än 2WD, jag kommer aldrig att köpa en 2WD igen! Driver mkt bättre, styr exakt dit du vill och går att backa i de flesta lägen. Det låter som rätt val i ditt fall, men det kostar tyvärr.
Tänker du köra mycket är Valmet/Valtra lämpliga. Skogshytt i någon form är bra om du köper griplastarkärra. Nöjer du dig med vajerkran funkar vilken hytt som helst.
(Sen finns det ju miniskotare, typ Vimek och Alstor. Har ingen erfarenhet, men för att nämna något om du nu har brant terräng.)
Ett sätt är att börja med en gammal 2WD och vajerkran, det är överkomligt. Glöm inte snökedjor, snåla inte här utan välj det värsta. Snart ser du om du saknar något, och kan börja byta upp dig. Vad du än väljer för koncept får du räkna med reparationer, hemma eller i ett kärr vintertid. Skogsarbete= utmaningar! 😀
Lycka till!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#852253Är det så stor skillnad på BM 400 och Mf 135 menar du? Visste jag inte.

Siggetass  
#852260Enda gemensamma nämnaren är motorn. Vi hade både en 400 och en 135 för länge sen. 400 fick dra vagnar, plöjdes med etc. Lugn och stabil. Det gick att sitta ner åt sidan och köra griplastare, men det var inte jättebekvämt. Det gick inte i 135'an.
135 var jättesmidig till lätta jobb. Slåttermaskin, hövändare och sånt. Men den hoppade, studsade, fastnade och slirade konstant pga kort hjulbas och därmed ofta fel viktfördelning. MF förlängde 135 och döpte om den till 240.
Idag är det värre med reservdelar till gamla BM. MF finns det mycket till än.

Användarvisningsbild

Wikholm  
#852265Jag förespråkar såklart traktor
Men absolut en skotare oavsett gammal eller ny
En traktor är ju såklart bra mångsides men inget ja skulle ge mig ut i skogen med. En gång kört en skotsre vill man aldrig sitta i nå dyligt i skogen går aldrig att jämföra med en smv 21😂 kan ställa min i 10 år sätta i batteri å starta å fara ut i skogen å lasta inga problem man behöver inte ha de nyaste bästa för å få de å fungera de fanns bra grejjer reda på 70- även om de bara är för självverksamhet så funkar de galant för en annan som kör sessong typ 10-15 lass per vinter

Sommar  
#852298Tack för alla bra svar med plus och minus för traktor eller ATV! För min del så blir det av många anledningar rätt med en traktor och det hade tagit mig betydligt längre tid att komma fram till utan alla ni på Skogsforum som generöst delar med er av erfarenheter.

TS

djkj  
#852483Har båda, och den enda färdelen med ATV jag kan komma på är att men inte behöver tänka på vägar i skogen, ATVn kryssar lätt fram mellan träden.
men annars så är traktorn överläsen på allt. En ATV kan vara smidig i en första gallring och kanske att köra hem lite brännved med för husbehov.
Det blir helt enkelt för små lass på en ATV

Användarvisningsbild

Roka  
#852490Hej
Har både ATV och 4-hjulsdriven minitraktor med båge. Valet är enkelt, minitraktor utan hytt är överlägsen. Har kört mycket massaved med ATV men idag använder jag en Avestavagn till minitraktorn. Om jag skulle välja en minitraktor som är lite billigare så blir valet en Branson med hydrostat. Vill man ha en rejälare minitraktor så blir valet Kubota 1361 HST. Fyrhjulingen är utmärkt att åka runt i skogen med men den är inte optimal att transportera virke med.

huggarhenke  
#852578Allt handlar om tid, intresse och prioriteringar. Kör med atv (på mina 30ha) som mest används till transporter till och från skogen samt lite vedkörning till kaminen. Har bara en enklare vagn med vajerkran till detta. Till alla större jobb tar jag hjälp av bekanta som har större maskiner. Har många gånger sneglat på att köpa traktor eller en hydralvagn till atv. Då alltid nyare maskiner eftersom jag både saknar kunskap och intresse av att skruva. Eftersom min tid (med jobb och familj) är begränsad kommer jag alltid fram till att dessa maskiner hade använts för lite och därmed blivit alldeles för dyra. All min tid väljer jag i stället att lägga på att gallra och röja i skogen för att därefter leja till skotning. Ett av många sätt att resonera på 😀.

Riga  
#854185Går i liknande funderingar.
Har en gammal Honda Foreman (1998) som jag gör lite diverse med. I vintras byggde jag en enkel släde för att kunna dra hem lite ved och klentimmer. Gick väl sådär trots kedjor och var slitigt. Saknar riktigt bra fäste och att kunna köra oändligt långsamt. Skulle nog gå koppla på en driven liten kranmanvagn men tror jag skulle bli missnöjd. Dessutom måsta man lasta av både ventilpaket och bensin/hydraulmotor då man vill ha fyrhjulingen till annat.
På en minitraktor skulle jag dessutom kunna koppla på en liten slagklippare och hålla några ängar öppna vilket jag försöker göra med min åkgräsklippare idag med stort slitage som följd.

Riga  
#854191Är huvudet dumt får kroppen lida...

Användarvisningsbild

Lappskog  
Riga skrev: På en minitraktor skulle jag dessutom kunna koppla på en liten slagklippare och hålla några ängar öppna vilket jag försöker göra med min åkgräsklippare idag med stort slitage som följd.

Om det inte är för stora ängar så borde det gå alldeles utmärkt med att köpa en slaghack till ATV som kan delas med grannar. Jag och några grannar gör det för mindre arealer (mindre än 3ha) och hyr in en granne med traktor och rejälare doningar för större inägor. Det funkar utmärkt.
Senast redigerad av Lappskog lör 31 aug 2024, 04:49, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).