Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Välja svets för en pojke som vill lära sig svetsa

35 inlägg 9600 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Välja svets för en pojke som vill lära sig svetsa

PeterWallstrom  
#784228 Har inget 3-fas uttag så det blir att installera ett kombiuttag, 3x16A. och sen en ordentlig 2.5 mm2 skarvkabel som ni nämnde https://www.thomann.de/se/pce_9215_6_co ... l_wall.htm

TS
Syketec Woodpecker WP-50

Elfving  
djkj skrev:Köp även rätt pinnar till inverter svetsen. Det ska vara rutila elektoder som tex.
ESAB OK 43:32 eller OK 46:00 kommer funka fint
2,5 mm är väl gångbart till det mesta
Basiska pinnar som OK 48:00 funkar inte bra i en inverter.

https://verktygsboden.se/maskin-teknik/ ... gLNcfD_BwE

Off topic, men basiska pinnar är det enda jag använder till min inverter och det går alldeles utmärkt!

Användarvisningsbild

totte  
djkj skrev:Köp även rätt pinnar till inverter svetsen. Det ska vara rutila elektoder som tex.

Jodå, 48.00 2,5 funkar utmärkt i min Telwin 144 från 2009. Är lite svåra att tända, men sen går det mycket bra och blir finare svetsar än med rutila och ger ytterst måttligt med slagg. En nackdel är att de inte bör förvaras i kalla fuktiga utrymmen utan varmt och torrt. Om höljet tar upp fukt påverkas hållbarheten i svetsen.

Använder annars själv ofta 43.32, enkla att tända, svetsar hyggligt i vanligt handelsstål och har inte problemet med fukt i mitt kalla garage. En nackdel är att de slaggar rejält.

Användarvisningsbild

Andpers  
#784287 Min första Kemppi, en Master Stick 1400, gick dåligt att svetsa basiska elektroder med. Ljusbågen dog nästan direkt efter att den hade tänt. Det kan hända att något var fel på svetsen, men med rutila svetspinnar var det inget problem att hålla ljusbågen.
Detta problem har jag inte upplevt med någon modernare enfas inverter-svets, vare sig Kemppi Minarc 150 eller Gysmi 165.

Elfving  
totte skrev:

Jodå, 48.00 2,5 funkar utmärkt i min Telwin 144 från 2009. Är lite svåra att tända, men sen går det mycket bra och blir finare svetsar än med rutila och ger ytterst måttligt med slagg. En nackdel är att de inte bör förvaras i kalla fuktiga utrymmen utan varmt och torrt. Om höljet tar upp fukt påverkas hållbarheten i svetsen.

Använder annars själv ofta 43.32, enkla att tända, svetsar hyggligt i vanligt handelsstål och har inte problemet med fukt i mitt kalla garage. En nackdel är att de slaggar rejält.

Jag har tidigare (-30 år) aldrig svetsat annat än basiska elektroder så jag blir bara irriterad av hur rutila beter sig. Lägger sig på ytan enbart, kass fogstyrka osv. Basiska är alltid svårare att tända än rutila - men så är det oavsett svetsmaskin. E7018 (som ESAB 48.00 klassas in bland) är vad man skall lära sig använda för över tid hållbara konstruktioner anser jag, låt vara att de är lite svårare att tända.

Användarvisningsbild

JohannesG  
#784422 Något som sällan pratas om men som ändå är rekommenderat är att bära andningsskydd vid svetsning och slipning. Speciellt vid svetsning inomhus. Finns flera här på forumet som kan vittna om vilka skador rök och slipdamm orsakar.
P3 + ABE är en rekommenderad filterkombination.

Sundström har ett hyfsat prisvärt alternativ (om man inte vill kosta på sig ett fläktmatat paket) för svetsning m.m, sr900 halvmask med midjeburet filter sr905. Även 3M har masker som bör passa under svetshjälmen om rätt filter väljs.

Amatörhuggare 62  
#784433 Ja Isocyanater, behöver man bara en gång. Så har man nytta av det,livet ut.

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#853121 Såg att jula har en svets till billigt pris ???

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... lsrc=aw.ds

Hade varit kul med en svets att lära sig med, men vill ju inte lägga ut allt för många slantar på detta, så skulle detta vara en ok svets att lära sig med? Och funkar den att svetsa ihop en maskin som går sönder? Eller är det en för dålig grej detta?
Finns det bättre till samma pris?

Tidigare i tråden pratas det om basiska och rutiga elektroder, vad är skillnaden? Och vilka skall man ha till ovan nämnda svets?

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#853450 Någon som har koll på julas svets?

Användarvisningsbild

simonarvestrand  
#853475 tycker sällan man blir speciellt lycklig av billiga svetsar, en begagnad kemppi mini arc är vad jag rekommenderar , smidig att släpa runt på och funkar klockrent

Tralsmo  
#853730 De här är ju tänkt å bli en liten enkel recension av 3 mindre migsvetsar.

Den skulle ju gått av stapeln i lördags men som den påläste noterat gick ju de åt skogen..

De handlar om en Migatronic rally mig 161I
Pris när ja köpte ca 9500 + moms.

En Helvi Fox 170 (duab) troligen ersatt numera av nåt som heter Fox 165.
Pris när ja köpte ca 4000 + moms.

En Lincoln bester 190c multi som ja köpte nu.
Normalpris strax över 6000 + moms.

För att fatta mig kort så blev ja inte överens med den dyra migatronicen.
Den svetsade inte bra var min uppfattning.
Anledningen att ja köpte den va att ja ville hålla mig till det dyrare segmentet i tron att de skulle va bra
En annan sak me den va att de va boggie drivning på tråden.

Den svetsen blev stulen ganska omgående efter att ja köpt den så nån riktig genomgång blev de tyvär inte.

Återkommer om dom andra.

Tralsmo  
#853733 Me tanke på va ja fått ut av försäkringspengarna från försäkringsbolaget ( som innefattade betydligt mer saker än svetsen) så slog ju snåltarmen till så ja inhandlade en del på Duab bla annat Helvi svetsen.

Tanken från allra första början va ju å svetsa med gaslös tråd vilket ju skulle gå bra med både Migatronic å Helvi.
Även me Lincoln.
De slog ja ur hågen redan på migatronicen men provade även de på Helvi.

Helvin gick inte att få å fungera alls me gaslös tråd.
JOO ja vet att man ska kasta om polariteten.

Allafall betede sig helvin lite konstigt å ja va i kontakt med duab å fick nåt svar.
Va de nu va kommer ja inte ihåg men ja nöjde mig med de

Ja komm fram till att den svetsade ganska bra allafall.
Ja använder ju inte de här särskilt mycke men väl så viktigt när de behövs.
Kvalitets intrycket på helvin va inte så högt å den strular en del om man kör sömmar på mer än några centimeter.

Återkommer i frågan.

Tralsmo  
#853738 Nu då Lincoln svetsen som ja köpte i fredags.

Den ger ett mycke bra kvalitets intryck.
Notera reglagen å displayerna som anger volt och matning per minut.

Samt jämför matarverken mellan fox å Lincoln där Lincoln utmärker sig avsevärt till de bättre. Inget plastchit.

På Lincoln är de ju euro anslutning på slang paketet som innebär att de är lätt å få väck å lätt å byta å köpa nytt därför att de är en standard.

Lincoln har ju ochså mma/pinne å tigsvetsning.
För min del är ju tigsvetsning ointressant.
Ja har faktiskt ett tigsvets slangpaket liggandes men samtidigt en kompis som har sånt uppställt å är en hejare på de.

Denna svets känns riktigt prisvärd.

Höll på att glömma: på insidan av locket finns en tabell på rekomenderade inställningar på volt å matning beroende på trådtjockleck å material tjocklek.
Återkommer till de i nästa inlägg.

Återkommer.

Tralsmo  
#853741 En sammanställning av de hela blir:
Att Lincoln är ju helt klart mest prisvärd för 6000+ moms.

När de gäller migatronicen har ja egentligen för lite info men me tanke på hur bra Lincoln funkar så slår den ändå migatronicen på grund av priset.

Jämförelsen me Helvi. Lincoln:

På Helvi finns en brytare (syns på bild) där man får automatic på tråd matningen i förhållande till inställd ström.
Den har ja använt. Vreden på Helvi är inte helt konsekventa. Små förändringar ger stor skillnad å man får ingen uppfattning eller konsekvens i inställningarna.
De har funkat hyfsat me de på automat så där har ja kört.
Den har strulat på längre svetssömar där den hängt sig å fastnat i svetsningen.
Inte beroende på matnigen utan i jämnheten på strömmen som ja fattat de.
Kan inte förklara bättre.
Enligt bild 1 Lincoln å bild 2 Helvi kan man se sprutet i hylsan som betydligt mer på helvin.
På själva arbets stycket är de marginellt me fördel till Lincoln.

Lincoln är konsekvent på inställningarna å i och med att man har tabellen på insidan av locket så kan man utgå från den å de funkar toppen.
Justerar man lite hit å dit utifrån den så upplever man de som konsekvent å de ger inte några stora förändringar som de gör på helvin.

Ja bifogar bilder på de ja svetsat om nån har lust å veta va som är vad på de så får vi ta de då.

Tralsmo  
#853742 Glömde å tillägga att ja kör ju naturligtvis på 16A.

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).