SKOGSFORUM ARTIKEL 

Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kranman 620S - Gallringsskördaren för skogsägaren (video)

35 inlägg 26029 visningar 9 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Kranman 620S - Gallringsskördaren för skogsägaren (video

Vedproducent  
jannee skrev:Hur stort är timpriset för en Kranman 620 S ?
Kan den konkurrera med en Rottne H 8 ?
Personligen har jag den uppfattningen att små maskiner inte kan konkurrera med större när det gäller pris/fub för avverkad vara.
Dessutom har jag svårt att förstå vitsen med små maskiner när det gäller gallring, vägarna ska i vilket fall som helst anläggas, varför inte göra det i tidigt stadium = minskar senare risken för stormfällningar.
Gärna mothugg och förklaring + fördelarna ?
Själv nyttjar jag ALLTID en H 11 - blir billigare/fub än en H 8.

Det blir billigare med en stor maskin per kubik absolut om du ska köpa tjänsten men du får ett mindre värde sen på skogen som står kvar. Det är absolut min åsikt som kört med båda. Maskinen marknadsförs ju för den självverksamma också. Behövs inga vägar sen heller om man kör som jag gör tex. Maskinen klarar all gallring jag vill göra och det gör skotaren också som har identisk bredd med skördaren.

Kranman
Användarvisningsbild

svampbob  
Vedproducent skrev:
Personligen har jag den uppfattningen att små maskiner inte kan konkurrera med större när det gäller pris/fub för avverkad vara.
Dessutom har jag svårt att förstå vitsen med små maskiner när det gäller gallring, vägarna ska i vilket fall som helst anläggas, varför inte göra det i tidigt stadium = minskar senare risken för stormfällningar.

Det blir billigare med en stor maskin per kubik absolut om du ska köpa tjänsten men du får ett mindre värde sen på skogen som står kvar. Det är absolut min åsikt som kört med båda. Maskinen marknadsförs ju för den självverksamma också. Behövs inga vägar sen heller om man kör som jag gör tex. Maskinen klarar all gallring jag vill göra och det gör skotaren också som har identisk bredd med skördaren.

Jag gissar att du inte hinner med att göra all din gallring själv.
Jag tycker att jag har slitit rejält i vinter för att hinna med 10 ha gallring på lediga stunder.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
svampbob skrev:
Vedproducent skrev:

Jag gissar att du inte hinner med att göra all din gallring själv.
Jag tycker att jag har slitit rejält i vinter för att hinna med 10 ha gallring på lediga stunder.

Det återstår att se men har kört genom 35 hektar i vinter och 30 hektar ifjol. Så bara jag får vara frisk och lusten finns kvar så finns det inga planer på att ta in någon stor gallringsskördare inte.

jannee  
#838831Är snart 80 år och för mig är all gallring men även slutavverkning för arbetsamt. Har fullt upp med andra åtgärder.
Om den självverksamme investerar i mindre långsammare maskiner har jag förståelse för eftersom du/ni inte räknar på er tidsåtgång.
På vår mark spelar det mindre roll om vi tar upp alla stickvägar redan vid 1:a gallring.
Det lilla man förlorar i tillväxt på den mer avverkade skogen har vi igen på att kantträden växer fortare men blir även mer rotfasta - inbillar vi oss i alla fall.
Men för att investera i ändå så pass dyra maskiner (1,6 till 1,7 miljoner för en skördare och skotare) måste man väl även ha relativt stora skogsmarker, minst 500 ha.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#838836Ja absolut så är det mycket pengar om man ska köpa en skördare och en skotare. Så att använda grejorna är ju bra och då behövs ju en hel del skog. Själv kör jag ju en hel del. Har gjort 787 maskintimmar på dom båda denna säsongen och skördaren har passerat första 1000 timmarna. Men räknar inte och jämför med vad stora maskiner kostar per kubik. Jag vet att jag inte skulle vara nöjd med den ersättningen. Ser till kvarvarande och ökat värde i skogen och det är väldigt trevligt på alla sätt och lite mer variation med mitt arbete.

Sen efter 27 års skogsägande så är det nu väldigt lugnt med det ekonomiska. Inga kvarvarande lån på något så jag gör eller köper det som jag tycker passar mig inom rimliga gränser förstås. Jag sitter inte och gör en exakt maskinkalkyl är vad jag försöker säga. Helt införstådd med att det inte gäller alla men det är lite som en förklaring varför jag gör som jag gör. Jag noterar också att det är kvalitet på grejorna. Man kör i stället för att krångla med maskinerna. Vare sig skördaren eller skotaren har haft ett enda fel än så länge. Det har varit några grejor med aggregatet som Kranman ju köper in och det är allt.

Så det finns många olika förutsättningar och det är nog klokt att låta den enskilda ta egna beslut. Men helt klart finns det stor efterfrågan på maskiner som dessa. Det ser man bara på Kranmans försäljning. Senaste jag hörde för några veckor sen är att dom nu är 53 st anställda som producerar olika småmaskiner.

hfab  
#838861@jannee
Varför måste det vara vägar i en gallring?

jannee  
#838864Jag har låtet göra stickvägarna direkt vid 1:a gallring, på så vis behövs inte göras några nya vid 2:a gallring minskar riskerna för att kantträden senare går omkull vid starka vindar.
Min tes är att man minskar riskerna och de träd man tar för mycket vid 1:a gallringen har man igen längre fram.
Ska villigt erkänna att när "jag" gjorde så för första gången, det var skördarföraren som rådde mig att göra så, var jag efteråt smått förbannad, på tok för mycket skog hade gallrats bort, stickvägarna såg ut att vara ofantligt breda.
MEN när exakt samma vägar nyttjades vid 2:a gallringen blev det bra, väldigt bra och nu såg vägarna inte alls ut att vara breda - tvärtom.
Dessutom har jag sluppit fara runt och ta reda på vindfälle.
Om jag i slutändan gör rätt eller fel kan man ha olika åsikter om, men som tur är gör man än så länge som man vill på sin egna mark. 😀

Användarvisningsbild

Badger  
Vedproducent skrev:Men det ör ingen maskin man ska fälla grova träd manuellt och sen arbeta upp.

Finns det ens någon processor, maskin som kan kvista grovt?

maltex  
#838874Skaffa ex ett Logmax 12000 så borde inte kvistningen av lite grövre träd vara ett problem.
https://www.logmax.com/products/12000xt/
Gäller bara att ha lämplig basmaskin.

Användarvisningsbild

Badger  
#838877Näe, jag tänkte mig något mer i stil med en större Hypro, finns det?

jannee  
#838878Just ett sådant aggregat som erfordras när Ulf avverkar sin skog.
Nackdelen är att han måste byta sin 010 Stihl mot något med längre svärd 😀

maltex  
Badger skrev:Näe, jag tänkte mig något mer i stil med en större Hypro, finns det?

En Hypro755 eller Niab bör väl räcka till för det mesta,dock kan ju en och annan rotbit vara tvunget att kvistas med motorsågen.Men det behovet borde vara obefintligt i gallring åt det beståndsgående hållet.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Badger skrev:
Vedproducent skrev:Men det ör ingen maskin man ska fälla grova träd manuellt och sen arbeta upp.

Finns det ens någon processor, maskin som kan kvista grovt?

Inte som är gjorda för sånna här småmaskiner. Det blir ju för tungt då.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#865774Lägger in en liten film som släpptes i dag. Det är Andreas Forsbergh som fått nyleverans av Kranman 620 PRO för någon dag sen med kombiaggregat (rullmatat och steg) och lite nya saker som testas.

Användarvisningsbild

paavo25  
#865791Blev lite oklart vad dom andra sakerna var, brand utrustning var ena, kombi agregatet redan på finnmetko i höstas samt några videon av nya ägaren

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).