Små skogsmaskiner och övriga maskiner
Har köppt en Kinetic skotare
ons 22 sep 2021, 14:47#728546Medan jag hade maskinen var jag nöjd. Sålde den för ca 1år sen pga andra arbetsuppgifter. Vet faktiskt inte priset idag men man borde få fram det på nätet.
TS

tor 23 sep 2021, 07:55#728642Men du kan väl tala om vad du gav för den, eller var det tjuvgods?
silva Illuminatio Mea
tor 23 sep 2021, 14:38#728678Betalade för min 41000€ Sålde den för 40000€ den var 3 år gammal när jag köppte den hade den i 2 år nej inget stöldgods
TS
tor 23 sep 2021, 19:36#728743Såg nu att det fanns en äldre tråd från 2020, priset var då 750.000. Kanske priset idag, beroende på kronkursen är något lägre.
En P25 + en Bison 6000 hamnar ju på ca 550.000. Inte lätt detta, men oavsett är nog värdeminskningen minimal på dessa maskiner.
Man får fundera över vintern och se hur det blir med hoten mot privata skogsägare.
En P25 + en Bison 6000 hamnar ju på ca 550.000. Inte lätt detta, men oavsett är nog värdeminskningen minimal på dessa maskiner.
Man får fundera över vintern och se hur det blir med hoten mot privata skogsägare.
fre 24 sep 2021, 07:47#728780https://www.heaab.se/heaab-maskin/minis ... inetic-8x8
Jag har för mig att priser fanns på HEEABs hemsida tidigare, men nu finner jag inte.
Jag har för mig att priser fanns på HEEABs hemsida tidigare, men nu finner jag inte.
fre 24 sep 2021, 07:52#728783Jag pratade med dom i våras och har för mig att priset på en kombi inklusive en del utrustning man kan vilja ha skulle hamna omkring 800 kkr +.
I en jämförelse med Alstor 840 kombi är det i vart fall på pappret det främsta att Alstorn har hydrostat drift medans Kinetiken har variator. Kranar, dimensioner, kapacitet är ganska lika på specarna annars. Alstor är ju mycket mer etablerade hos oss vilket väger in, de är väl lite dyrare tror jag.
I en jämförelse med Alstor 840 kombi är det i vart fall på pappret det främsta att Alstorn har hydrostat drift medans Kinetiken har variator. Kranar, dimensioner, kapacitet är ganska lika på specarna annars. Alstor är ju mycket mer etablerade hos oss vilket väger in, de är väl lite dyrare tror jag.
Re: Har köppt en Kinetic skotare
fre 24 sep 2021, 16:03#728862Hej! Även Kinetic har numera hydrauldrift som tillval, sitter kedjadrev vid variatorn så den har variator som vanlig- och hydaulisk som lågväxel för skogskörning. 👍
Hannu
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
Re: Har köppt en Kinetic skotare
fre 24 sep 2021, 21:57#728926Nej, tyvärr..
😀 Hydraulisk drift var i FinMetko 2020 som nyhet.
Jag valde mig en begangnad Terri 34. Storleken passar mig väldigt bra för jag måste inte flytta den med bilsläpp.
55000€ kostade den och verkar vara prisvärd. Effektiv och bekväm med bra hytt och proportional ventil.
Finns ägen tråd i denna kategori.
😀 Hydraulisk drift var i FinMetko 2020 som nyhet.
Jag valde mig en begangnad Terri 34. Storleken passar mig väldigt bra för jag måste inte flytta den med bilsläpp.
55000€ kostade den och verkar vara prisvärd. Effektiv och bekväm med bra hytt och proportional ventil.
Finns ägen tråd i denna kategori.
Hannu
tor 30 mar 2023, 16:37#797796Vad är det för typ av hydraulpump i maskinen och är det samma typ i de som har gallringsprocessor på maskinen?
Den verkar funka bra med en gallringsprocessor.
Någon som sett 437? Verkar vara en ny version?! En ganska stor maskin som är direkt konkurrent till Vimek och Malwas minsting skulle jag säga.
Den verkar funka bra med en gallringsprocessor.
Någon som sett 437? Verkar vara en ny version?! En ganska stor maskin som är direkt konkurrent till Vimek och Malwas minsting skulle jag säga.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).