fre 28 dec 2007, 15:13#15101Hej!
För ca 1 år sedan bestämde jag mig för att skaffa mig en ny maskin. Jag hade då precis tagit över gården efter min faders bortgång.
Gården har idag ca 58 Ha produktiv mark och ca 70 Ha imp.
Gården har bergig terräng
Jag tänkte så här när jag skulle köpa ny skotare/traktor till gården.
1. Nyare traktor med huggarvagn. Dyrt..... Funkar nog kanon för den som har skog som liknar en fotbollsplan i terrängen. Det finns ju tyvärr inte i norra Bohuslän. Så detta alternativet fall bort.
2. Vimek 620... Dålig drivning.. Körde vimek 101 på gymnasiet. Minns där ifrån att det hela tiden fastnade kvistar och skit i rull drivningen på vagnen.
Långt till service för min del. Inte så mycket billigare än Alstor. Man kan inte svänga runt stolen när man skall lasta m.m Detta avgjorde att det inte blev en sådan.
3. Vimek 606. dyr.... Liknar Rottne blondin= inte rolig att köra i terräng
Den har rulldrift på vagnen
Varm och go med värme i hytten
Inget för terrängen på min mark.
4. Alstor 8x8. dyr. men vad den tar sig fram. Stark hydralik. Stort utbud med utrustning. Nära till fabriken där den byggs ca 3 mil
hytt finns men då försvinner överblicken. Billigare att köpa varma kläder
Den 23 februari så byggdes min Alstor färdig. Är kanon nöjd med köpet. visst.. den kostar, men för min del kunde det inte bli bättre. Jag sticker iväg på morgonen med alstorn och hugger nån timme, lastar och kör hem. Sen kan jag vara med familjen resten av dagen.
Har köpt till skoper och byggt mig ett flak.
Kanon nu när jag skall göra om trädgården.
Jag kan skarpt rekomendera alstor.
Mvh Sverker