Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

725 inlägg 185308 visningar 66 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
Hema skrev:
Vedproducent skrev:Som svar på några saker Hema skrev om. Aggregatet fungerar som stödben och är väldigt stabilt. Tål att dra det vinschen orkar med och det är runt ett ton eller en gran släpandes på cirka 30 cm i roten. Så med kran och aggregat nere så fungerar det så klart även med kran.

Nu är ju det en väldigt liten kran så dikesrensning eller mer avancerade uppgifter blir nog svårt.

Sen är det funderingar med maskinen som bärare till andra uppgifter. Ja det skulle kanske fungera till enklare uppgifter. Men som jag ser det så är inte maskinen byggd för att dra några större tyngder eller svårare terräng. Som det är nu så är det precis kraft och drivrullarna räcker till för att dra bara maskinen uppför lite brantare backar. Så att koppla på något mer som väger en del så får man nog vara beredd på att det får köras på väldigt snäll mark i så fall.

Så jag vill nog säga att Kranman gjort en så billig lösning som möjligt för att fungera bra till uppgiften som en stegmatare. Ska man in på andra arbetsuppgifter så behöver det nog göras justeringar/förbättringar lite här och där och då kanske det inte är så billigt längre.

P25:an bygger mig veterligen en dubbel 1750-boggi och den klagar väl ingen på att ha efter ATVn? Snäll terräng vet jag inte om det behövs, men några jättebranter klarar den säkert inte. Klart det går väl att sätta band på den? (Fast man blir tvungen att ta av dem vid transport, går ju inte att lyfta drivrullarna annars, såvida inte Kranman har uppdaterat boggin)

Sedan kranen, i blocketannonsen, så satt ju den modellen som är standard (+utskjut hmm) för ATV-vagnarnarna. Modellen under M36:an som bara 2000-vagnen och Bison har. Ser inte något problem med att den inte skulle orka med lite dikesrensning?

Jo det är riktigt. Den bygger på 1750 men då har du ju en dragare fram och vagnen med rulldrift. Vet inte om dom kan ha mer kraft på den vagnen annars är det nog mer hjälpdrift till dragaren. Jag har inte dikesrensat med en sån kran men man vill ju kunna nå en liten bit både när du gräver och sen ska bli av med jorden. För mig känns den i minsta laget för det men visst det går säkert om man har stort tålamod och tid.

TS
Kranman

Hema  
#637438Här kommer några klipp på mindre maskiner som används vid dikning.
https://m.youtube.com/watch?v=whmo62oDaqE

https://m.youtube.com/watch?v=UMqnzVC1thM

https://m.youtube.com/watch?v=VfIbEE5O3V0

Hoppas att du bli positivt överraskad över förmågan. 👍

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#637464Jodå nu har jag inte sett allt men visst fungerar det. Problemet med P:25 an är ju om du ska köra med aggregatet som stödben. Då kommer du en bra bit längre bort från diket då det ju går ut en bit. Men jag förkastar inte dikesskopan i sig. Kanske det blir en skopa någon gång men då blir den till Alstorn så klart för min del.

Jag har aldrig grävt med sån skopa så jag har inte den erfarenheten. Det var mer som kran till P:25 an och det är jag inte övertygad om. Men någon får gärna testa, kanske jag får lov att ändra mig :wink:

TS

Hema  
Vedproducent skrev:Jodå nu har jag inte sett allt men visst fungerar det. Problemet med P:25 an är ju om du ska köra med aggregatet som stödben. Då kommer du en bra bit längre bort från diket då det ju går ut en bit. Men jag förkastar inte dikesskopan i sig. Kanske det blir en skopa någon gång men då blir den till Alstorn så klart för min del.

Jag har aldrig grävt med sån skopa så jag har inte den erfarenheten. Det var mer som kran till P:25 an och det är jag inte övertygad om. Men någon får gärna testa, kanske jag får lov att ändra mig :wink:

Jag är ju inne på att ha möjligheten att lyfta av stegmataren. Men bara svänga runt o köra ut aggregatet, blir en motvikt och i specialfall skulle man kunna säkra med vinschen. Jag ser möjligheter. 👍

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Hema skrev:
Vedproducent skrev:Jodå nu har jag inte sett allt men visst fungerar det. Problemet med P:25 an är ju om du ska köra med aggregatet som stödben. Då kommer du en bra bit längre bort från diket då det ju går ut en bit. Men jag förkastar inte dikesskopan i sig. Kanske det blir en skopa någon gång men då blir den till Alstorn så klart för min del.

Jag är ju inne på att ha möjligheten att lyfta av stegmataren. Men bara svänga runt o köra ut aggregatet, blir en motvikt och i specialfall skulle man kunna säkra med vinschen. Jag ser möjligheter. 👍
Om du ser på aggregatet och såglådan så blir det inte direkt någon motvikt. Ska du köra ut aggregatet som motvikt så väger nog den andra delen ungefär lika mycket. Jag tror du får jobba med vinschen i så fall. Men är det något som skulle efterfrågas tror jag det är enklare att bygga på egna stödben. Men olika idéer är alltid bra :-bd

TS
Användarvisningsbild

Vedproducent  
#639300Ja nu har facit på vinterns arbete med P:25 an och Alstor kommit. Inmätt volym 381 m3 fub plus cirka 50 stjälpta kubik ved. Blev några vindfällen på slutet cirka 40 fub som jag högg med motorsågen. Ett litet bidrag till maskinerna i alla fall 175 000 kr exkl moms. Men man blir inte rik på att gallra. Nu är det vedproduktion för fullt som gäller. Kört runt 500 kubik och ska minska ner till 1200 kubik totalt för att få tid i skogen till hösten och vintern igen. Riktigt kul att få vara lite mer i skogen och skönt med lite mer omväxling.

TS
Användarvisningsbild

värmSkog  
#639353Väl kämpat Vedproducent :-bd Vet du ungefär hur många timmar du har lagt ner på dina gallringar? Även om det inte spelar någon roll så kan det ju vara kul med lite siffror ang produktion.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
värmSkog skrev:Väl kämpat Vedproducent :-bd Vet du ungefär hur många timmar du har lagt ner på dina gallringar? Även om det inte spelar någon roll så kan det ju vara kul med lite siffror ang produktion.

Ja Alstor och P:25 an har sammanlagt 280 maskintimmar. Så kommer ungefär en tanks motorsågsarbete till per dag för fällningen.

TS
Användarvisningsbild

Vedproducent  
#639901Alstor är smidig att sortera ved med också. I dag har jag kört sorterad fin pannved 50 cm Björk. Alstorn är helt grymt stark i kranen. Klart imponerad.

TS
Användarvisningsbild

Vedproducent  
#649275I dag tog jag farväl av min gamla trotjänare minibrunetten 678. 36 år gammal och 21 år i min ägo får en ny ägare ge den lite kärlek. Nu har jag Alstorn och jag klarar mig bra med den så det blir en maskin mindre att ta hand om. Vedproduktionen är färdig för säsongen. Har en kant med lite vindfällen från vinterns avverkning så P25:an och Alstorn ska ut några dagar och jobba igen.

TS
Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649279Kul att det rör på sig! Å grabben växer. Senast jag träffade er var han i en mage. Vad tiden går. Vi måste ses igen. Kanske när det är en sommar då maningen ska förflytta sig så mycket.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Tåndemåla skrev:Kul att det rör på sig! Å grabben växer. Senast jag träffade er var han i en mage. Vad tiden går. Vi måste ses igen. Kanske när det är en sommar då maningen ska förflytta sig så mycket.

Ja tiden går fort. Ja han var i magen då. Nu fyller han 6 om några dagar. Ja vi skulle få till en träff någon gång!

TS

80-90  
#649298Klarar du å lyfta en vedsäck med kranen på alstorn??

Användarvisningsbild

Vedproducent  
80-90 skrev:Klarar du å lyfta en vedsäck med kranen på alstorn??

Har inte provat. Kranen är grymt stark men det tror jag nog blir övermäktigt. Möjligen marklyfta alldeles intill maskinen men en full säck väger runt 850 kg när den är helt färsk. Nu torkar det ju i traven också så det väger det ju inte nu. Men jag har inget behov själv av att lyfta säcken med kranen. Gjorde det med minibrunetten första året men även med den så måste du vara alldeles intill med kranen.

TS

80-90  
#649316Tack för svaret !! Det är så att jag flyttar alla säckar med kranen på kärran .. å det har gjort att jag varit lite betänkt ang alstor köp

Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).