Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Logbullet

142 inlägg 84598 visningar 22 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Logbullet

paavo25  
#902189Jag vet, men allehanda av dessa skotare, dom går ju sakta och måste transporteras med nåt annat. Wood tigern gich ju 30kmh

Kranman
Användarvisningsbild

Hypro450xl  
#902192Det är väldigt bra o kunna flytta runt

Användarvisningsbild

paavo25  
#913084Nu har nån byråkrat kommit till honnom och kräver att alla hans redan sålda logbulletar skall byggas om med högre framgrind, som skall vara högre än hytten.......

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#913110Nu kom videon om nya kraven även på engelska.
Logbulletten får alltså inte tillverkas längre pga Social- och hälsåministeriets nya förtolkningar.
Tillverkaren själv är övertygat att maskinen har byggt enligt maskindirektivets krav och vissa förändringar som nu krävs skulle göra maskiner oanvändbara och farliga.
Märkbart är att ministeriet har endast makt över maskiner som tillverkas eller används i Finland.
Maskinen kunde i fortsättningen tillverkas i andra EU -länder (enligt maskindirektivet) men tillverkaren skulle inte gärna flytta produktionen endast för myndighetsmafian.

adahlm  
#913111https://www-metsalehti-fi.translate.goo ... p#58a2e278

Om jag förstod rätt skulle det räcka att bara grunda ett nytt bolag i Sverige men ändå tillverka maskinerna så som tidigare.

Användarvisningsbild

Bert1  
#913112Vad är anledningen till dom vill ha framstammen så hög?

Användarvisningsbild

dagaman  
Bert1 skrev:Vad är anledningen till dom vill ha framstammen så hög?

Vild gissning, säkerhet för föraren. Om man svänger in ett knippe som lutar framåt och en hal stock sliter sig ur gripen så kan man få den mitt i ansiktet.

Hans Superbullet med hytt var OK, om jag förstod rätt? Skulle det räcka att sätta motsvarande bakruta på Logbulleten och på så sätt få skydd?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar