fre 26 feb 2016, 21:20#376957
Här hos mig er svaret givet. då inget som er bredare en 260cm eller högre enn 3m kommer fram här.
Så då er det vel endast en malwa eller likn, som skulle vore aktuell i skotarvägen, sen när lill skotaren kommer fram til skogen, så hadde even den fått dra iväg, då det inte finns möjlighet att köra i den terrängen som finns.
Så här kommer inget vare sig skördare eller skotare. (förutom en liten grävmaskin med skopa och Naarva.
)
Här måste det grävas väger för att komma fram och vinchas inn til dessa, så då er bättre och låta en 75hk traktor och huggarvagn göra detta arbete, så i prinsipp får "alt" huggas manuelt.
Sen er skotningsvägen i snitt ca 2-3km enkel resa(på skog och offentliga väger).
Fick hem 2 lass björk i dag, satser på 3 lass nästa helg, sen er det slut för denna sesongen.
Sen får jag inn med grävaren i ca 1 vecka i vår/sommar och göra nya väger (några hundra meter i olika riktningar, så det er klart innför nästa sesong.
Ja, jo, jag vet dette er i västra delar av Norge, men så funkar det här hos mig.
Att det inte finns nån skotare eller skördare i mils omkrets säger vel det mesta.
Ni har verkligen et I-land problem(i Sverige/Finland) som ens kan disskutera om man skulle välja en skotare eller traktor med huggarvagn.
I morgon ska jag iväg och köra 2 lass ved för en tidlgare jobbarkompis, 3km enkel resa på offentlga vägar detta med, så det hadde inte blitt nåt jobb om man endast hadde en skotare på "gården".
Dock er det inte trevligt med all denna vägkörningen med fullt oppsett med piggkedjor, då dom slits rejält, men det kommer ju fa............ inget snö, sa va gör man.
Va fina väger du gör hlb.
Så fint gör inte jag detta, här er det bara få undan rötter och sten och vatra upp vägen så det går att komma fram på ett vettigt sett.
Efter några år gror det ju igjen, så det knappt syns att det vore nån väg där als.
Några bilder från mig med.
Tyvärr er bilden och teksten inte korrekt, måste var nåt fel med bilduppladdningen, sorry.
Började bra med grus/jord.
1456517284_20150911_090004.jpg
Sen blev det mer sten, men det gick. (Har hu kört hem 25 lass från detta området)
1456517291_20150911_085947.jpg
Så här ser det ut efter några år.
1456517280_20150911_085922.jpg
Edit: Fredrik, det er nåt rejält knas med bilduppladdningen, bilden kommer hur som helst, och even teksten flyttar sig från en bild til en annan.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa kontoSenast redigerad av stegmaster fre 26 feb 2016, 21:30, redigerad totalt 1 gång.
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc