Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek 606

128 inlägg 111301 visningar 17 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Vimek 606

svampbob  
Gaffe skrev:Ni som kör eller kört Vimek 606, kapacitetsmässigt vilken storlek på traktorvagn vågar man jämföra med?
Tänker att Vimek med sina fördelar som miniskotare plockar några fler m3 per timme kontra om dess vagn satt bakom en lantbrukstraktor.
Tänker mig vid moderata skotningssträckor, typ 200-300 meter.

Det är bara att köpa en och prova. Andrahandsvärdet verkar ständigt vara 100% av inköpspriset. Det här kan inte vara långt ifrån nypriset.
//www.blocket.se/annons/alvsborg/vimek_606_ttw/106560743

Det som är jobbigt med skotare och små hytter är var du ska ha alla huggargrejer. Smidigheten med midjestyrningen är väl det stora pluset.

Kranman

Gaffe  
#790148Ja priserna verkar vara stabila. Ska få testa en maskin inom kort.
Köpt till ett stycke skog och sten. Ganska mycket sten i dagen, tror det blir svårt att klättra över med traktor och vagn. Att kryssa mellan med en mindre skotare är var mina tankar är just nu.

Gaffe  
#804754Kikar rundor på Vimek just nu.
Någon som har erfarenhet av att ha kört med både Vimek 420 kranen respektive Mowi 2046? Det var väl en period båda var valbara.
Ska tydligen också ha funnits ett vajerstyrt 2 spakssystem? Hur var det i jämförelse mot andra två spak som tex det lågtryckservo som sitter nu?

Re: Vimek 606 nej det blir nog mycke pengar på nöjeskontot

granen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Peteflamingstar skrev:OAS-forest;
Vi hade mycket nytta av Logbearn som entreprenörer, mest som skotare dock. Åt en del uppdragsgivare och på vissa marktyper där inget annat fungerar gick det utmärkt att få ihop ekonomin, där blir det ändå timpenning som gäller. Det gäller att nischa sig.

Men att ha skördaraggregat på en maskin som självverksam förutsätter ändå (tror jag) väldigt god ekonomi och att man har tid/kunskap att skruva. Annars är det alltid bättre att leja ut gallring och andra uppdrag åt entreprenörer, så kan man själv arbeta eller göra annan nytta. Vi sålde Logbearn som ändå var åtta år gammal för 650 tusen. Ska man ha såpass avancerade saker som skördaraggregat på sin redan dyra hobby-basmaskin, då vill det till att man får ut virke så det lönar sig i slutändan.

Gaffe  
#804956Ingen här på Forumet som har en Vimek 606 att sälja 😃
Tänker mig upp till max 15 år gammal Parallellkran, vinsch

Gaffe  
#806710Någon som vet hur pass mycket sämre vändradie 608 eller 610 har i jämförelse mot 606 med korta vagnen?

Gaffe  
Gaffe skrev:Någon som vet hur pass mycket sämre vändradie 608 eller 610 har i jämförelse mot 606 med korta vagnen?

Någon med svar på ovan?

Gaffe  
#819779Någon som testat att flytta/komplettera så man kan styra vagnsbromsen på 606:an i vänster joysticks lediga tryckknappar?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).