Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor!!!

238 inlägg 115311 visningar 21 följer Svara, dela mm...  

Re: Alstor!!!

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79734jag läste på Alstors hemsida och där stod det 1.5-2 ton last och det blir ungefär lika mycket i fast kubikmeter.

Kranman

axwell  
Anders_S skrev:jag läste på Alstors hemsida och där stod det 1.5-2 ton last och det blir ungefär lika mycket i fast kubikmeter.

Orkade inte se hela klippet, för segt. Men inte förstod jag att det var sjunktimmer dom skulle köra.

Användarvisningsbild

totte  
#79762Man brukar väl räkna ca 0,6 ton/m3 eller så, lite mer för löv. Blir så alltså 2,5 - 3.3 m3 enligt angiven last i ton. Väl i linje med Ojjes uppgift om lastutrymmet.

axwell  
#79768Måste kanske medge att jag medvetet gör rotstockarna förhållandevis kortare för att orka lyfta dem. Densiteten är lite högre längre ned i trädet och allt lägre längre upp i trädet. Men Ojje kör väl mest gran som tillhör de lättare trädslagen, och Alstors lastangivelse har säkert inbyggda säkerhetsmarginalen.

Användarvisningsbild

totte  
#79779Om vi räknar med 0,8, extremt tungt virke, så hamnar det på 2,1 ton för 2,6 m3. Med förlängningen 3,1 m3 och 0,7 i densitet så hamnar det på 2.2 ton. Så det skall till att lasta rejält mycket av mycket tungt virke för att få till ett överlass på den. Sen är det det att när du kör löv, som är tyngre, så blir det som regel mer luft i lasset, dvs mindre fastkubik.

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79793det där kan ni bättre än jag. Jag hittade ingen uppgift på tvärsnittsarean på vagnen så jag utgick ifrån det jag hade.
Rejäl lastkapacitet för en så liten maskin i alla fall. Vad är tvärsnittsarean?

Användarvisningsbild

stegmaster  
totte skrev:Man brukar väl räkna ca 0,6 ton/m3 eller så, lite mer för löv. Blir så alltså 2,5 - 3.3 m3 enligt angiven last i ton. Väl i linje med Ojjes uppgift om lastutrymmet.

Hm. Min skogsvagn e en 9t vagn(9tonn lastformåga), så då borde det vara möjligt med ca 15m3 :shock: , men inte på tala att få på mer en ca 7m3(6m längder tall eller gran) med höjade banker :x . Om jag fick lägga på dubbla volumet, så ville inte min vagn finns kvar längre, inte i en bit åtmintsone. :lol:

Användarvisningsbild

stegmaster  
#79876Såg detta på Norskved.no
http://www.norskved.no/comweb.asp?segment=1&ID=18
Citat:
". En favn rå ved kan veie opp mot 2 tonn. Etter tørking veier den samme favnen i underkant av 1 tonn!"

En favn er ca 1,6m3 (fub). Altså kan 1,6m3 väga upp til 2tonn. I värsta fall blir ju det ca 1,25t pr m3.
Jag skulle gissa på ca 1t på 1m3(fub) med tall. :???: I mitt tilfälle vil da 7m3 bli ca 7t, vilket kjänns när jag kjör som det skulle passe bra, men inget jag vet, endast tror det e så. :???:

Användarvisningsbild

Ojje  
stegmaster skrev:Såg detta på Norskved.no
Citat:
". En favn rå ved kan veie opp mot 2 tonn. Etter tørking veier den samme favnen i underkant av 1 tonn!"

En favn er ca 1,6m3 (fub). Altså kan 1,6m3 väga upp til 2tonn. I värsta fall blir ju det ca 1,25t pr m3.
Jag skulle gissa på ca 1t på 1m3(fub) med tall. :???: I mitt tilfälle vil da 7m3 bli ca 7t, vilket kjänns när jag kjör som det skulle passe bra, men inget jag vet, endast tror det e så. :???:

En svensk famn är 6 fot = 3 alnar = 1,78 meter. Famn har även använts som ytmått (1 kvadratfamn = 3,17 m²) och som rymdmått (1 kubikfamn = 5,65 m3). För ved har dessutom enheterna skogsfamn (2,83 kubikmeter) och storfamn (3,77 kubikmeter) använts .....

Jag har personligen aldrig sett "rå ved" som sjunker såvida den inte har legat i vatten lääääänge .....

/Ojje

TS

axwell  
Ojje skrev: stegmaster skrev:Såg detta på Norskved.no
Citat:

Saknar erfarenhet av såna trädslag som ni har i Sör Norge. Om dina uppgifter om rymdmått skulle vara riktiga så innebär det en densitet av 1,25. Om vi skulle räkna på ett av de tyngre trädslagen ek som finns i södra Sverige så skulle det krävas att eken är bemängd med 25% jord som skall ha densiteten 2,0, för ge ett medel på 1,25. Man skulle kunna tro att det är någon aftontidning som har betalat den norska undersökningen. Så exklusiva saker som ek eldas nog inte i någon större utsträckning, knappt ens i Skåne

Användarvisningsbild

halvproffs  
#79912Björk väger rå ca750kg/m3fub. Tall ca 600kg och gran något mindre. Surfade lite på ämnet och hamnade på A4 bränslet men där står enbart tyngd per m3 torrsubstans. Så vill man utnyttja lastförmågan på en vagn så måste man förlänga stakarna rejält och/eller ha mycket långt virke. Inget är väl att föredra.

Användarvisningsbild

totte  
halvproffs skrev:Björk väger rå ca750kg/m3fub. Tall ca 600kg och gran något mindre. Surfade lite på ämnet och hamnade på A4 bränslet men där står enbart tyngd per m3 torrsubstans. Så vill man utnyttja lastförmågan på en vagn så måste man förlänga stakarna rejält och/eller ha mycket långt virke. Inget är väl att föredra.

Stämmer ju bra med de siffror jag utgick från när jag räknade. Tro att Stegmaster rört ihop olika famnar, såå tungt kan virket helt enkelt inte vara om det inte är gammalt sjunktimmer. Om man räknar på skogsfamn, som Ojje nämnde, 2.83 m3 och 2 ton så hamnar vi på runt 0,7 vilket låter rimligare.

Ojje kan i alla fall lugnt lasta fullt på Alstorn.

Användarvisningsbild

stegmaster  
#79929En Norsk favn e 4m x 1m x 0,6m (l x h x b)stablat ved. Til detta behövs det 1,6m3(fastkubikk).

Ojje, fatter inte helt va du menar med "ved som sjunker" ,men om du menar at volumet reduseras med 10% från rått til tört(stablat ved), så er det korrkekt.

Halvproffs: fint om du länkade til aktuella webadressar.

Totte: Det e i såfal inte jag som rör det til, bara visar til Fakta från Norsk ved.

Användarvisningsbild

totte  
stegmaster skrev:En Norsk favn e 4m x 1m x 0,6m (l x h x b)stablat ved. Til detta behövs det 1,6m3(fastkubikk).

Ojje, fatter inte helt va du menar med "ved som sjunker" ,men om du menar at volumet reduseras med 10% från rått til tört(stablat ved), så er det korrkekt.

Halvproffs: fint om du länkade til aktuella webadressar.

Totte: Det e i såfal inte jag som rör det til, bara visar til Fakta från Norsk ved.

OK då har Norsk ved rört till det, ursäkta! Och om veden enligt deras räkneexempel skulle väga 2 ton för 1.6 m3 så skulle den sjunka i vatten, det är det jag tror Ojje menar med "ved som sjunker". Så tunga trädslag har vi inte i Skandinavien. Jag gissar att någon på Norsk ved har glömt att räkna om till fastkubik, eftersom famnen är 2,4 m3 så skulle det betyda 0,83 i densitet, fullt möjligt med mycket blöt björkved.

axwell  
#79939Om det hade funnit tillgång till AVENBOK så att man kunde kosta på sig att elda den, ja vem vet. Hittar inte någon exakt uppgift för rotstående nysavad avenbok. Min slutsats kvarstår. Se det som en rubrik i en kvällsblaska!!

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).