Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Varning för Klaravik

308 inlägg 412713 visningar 54 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Varning för Klaravik

Åke Nilsson  
#906155Har handlat på flera auktionssidor sista åren mest klaravik.
2023 en Kubota kx 057-4-17 i ypperligt skick 3000 tim.
Fraktbolaget kollade lite vitala delar skulle va med så där vinstade jag 150 000+moms.

Sen köpte jag Oktober -25 en maskin jag tänkte först inte köpa då det var försäljnings uppdrag på den men sen kom den ut Klaravik.

Fanns en del rep men inte nå större summor men värst är lite el som man fixat själv men än så länge nöjd.
Fick ju besikta maskinen på plats innan jag godkände affären.
Åkte på köpa lite nya redskap men då får man ju precis det man ville ha.

Klaravik snabb finansiering efter nån timme fast jag va på semester i Grekland.

Gäller att vera vad värdet är på maskiner o äldre än 5-6 år ökar risken för allvarliga fel liksom timtalet.
Mindre maskin fortare slut. 👍

Kranman
Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#906310Är det egentligen någon skillnad på alla nätauktioner?

hfab  
bengt.a skrev:Är det egentligen någon skillnad på alla nätauktioner?

Egentligen inte.

Däremot är det enorma skillnader mellan olika auktionsmäklare.
Vissa är jätte duktiga på att exempelvis dokumentera objekt, andra gör knappast rätt för lönen.

SudCaravelle  
#912192Enligt ATL idag, https://www.atl.nu/klaravik-annullerade-vinnande-bud-trots-bindande-auktion, har Klaravik börjat blåsa säljarna också.

Artikeln berättar i korthet att högsbjudande inte ville betala och att Klaravik lät det ske med deras goda minne. Kvar stod säljaren som trots avtal om "bindande bud" inte fick någon som helst hjälp av Klaravik. Klaraviks VD vägrar också att ställa upp på intervju.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#912207De kan väl bjuda ut den igen. Hur svårt kan det vara? Vad är problemet?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#912216Vad förväntar sig säljaren att auktionsmäklaren ska göra? De lär knappast kunna skicka ärendet till fogden för att köparen inte vill stå för budet och om de skulle gjort det så hade istället köparen fått en artikel i pressen där denne gråtit ut och blivit länkad till denna tråden.
Hur Klaravik än gjort så hade det gnällts i denna tråden.

Användarvisningsbild

JohannesG  
#912257Finns ju alla typer av människor. Men det kan ju finnas en orsak till att köparen vägrar betala. Kanske då är läge för säljaren att se till att denne har rent mjöl i påsen först. Jag säger inte att det är så i detta fallet. Men allt för ofta är det skrot som de försöker sälja.

Användarvisningsbild

Gråatorp  
#912654Håller helt med om synpunkterna på Klaravik!
Hittade en annons om läkt i Skåne. Bilden visade en packe med sågad läkt 2x3 och några 2x6. Texten var lite otydlig med angav antal läkt och ett udda mått som jag tolkade till att det blivit fel i dimensionen vid sågningen. Bjöd och vann budet.
Ringer till säljaren och får besked att det är ribbor och inga 2x3. Strö- och bärläkt till råsponttak. Bilden i annonsen hör inte alls till det som såldes!
Jag tar kontakt med kundtjänst som inte är ett dugg intresserad av att diskutera detta. Betala och var tyst!
Jag vägrar med hänvisning till bilden och blir avstängd från Klaravik.
Tänker inte handla där mera så den avstängningen bekymrar mig inte!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).