fre 13 okt 2023, 19:12#814557Är det någon som använder sig av maskiner för att gå in tidigt och gallra i sen röjskog och ta ut virke istället för att röja ner och lämna?
vilken maskin fungera bra till det och går det att få det att gå runt?
Små skogsmaskiner och övriga maskiner
Maskin för tidig gallring?
TS

fre 13 okt 2023, 19:55#814561Kan det bli mer ekonomiskt att göra flisved av träden? En mindre skördare och skota själv med traktor och huggarvagn?
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
fre 13 okt 2023, 21:08#814566Min personliga åsikt så skulle nog en typ malwa eller vimek funka, med klipp och köra allt som biomassa ist för att krångla med olika sortiment, om man ska kunna få nån lönsamhet i det då.
Liljemark Skogsavverkning
Riktiga män kör utan tändstift
Riktiga män kör utan tändstift
Re: Maskin för tidig gallring?
lör 14 okt 2023, 07:18#814574
Det har sitt nackdelar det också. 🤔
Utan att virket kan flyttas med kvistning blir kranrörelsen mycket långa. I trånghet är svårt att klippa toppar och rotbitar separat med kort kran. Hellre skulle trädet tas i tre bitar att det inte blir för långa bitar att lasta och avlasta med liten skotare.
Även mycket svårare skota okvistat med liten skotare. På storskotare kan lastas mer och mer och virket sänks tätare med hjälp av sitt ägen vikt.
Här gallras mycket gallringar som kvistat energived 5m fallande. Underlättar arbetet när allt ska på samma trave, och priset är ungefär samma eller även högre än på massavirke.
Det har visat sig i praktiken att värdet av kvistar och toppar täcker inte merkostnaden vid gallring. Samt förämras kvaliten pga mögel mm på okvistat virke ganska mycket, så priset per fliskubik är vanligtvis en tredjedel lägre.
skogsjan695xl skrev:Min personliga åsikt så skulle nog en typ malwa eller vimek funka, med klipp och köra allt som biomassa ist för att krångla med olika sortiment, om man ska kunna få nån lönsamhet i det då.
Det har sitt nackdelar det också. 🤔
Utan att virket kan flyttas med kvistning blir kranrörelsen mycket långa. I trånghet är svårt att klippa toppar och rotbitar separat med kort kran. Hellre skulle trädet tas i tre bitar att det inte blir för långa bitar att lasta och avlasta med liten skotare.
Även mycket svårare skota okvistat med liten skotare. På storskotare kan lastas mer och mer och virket sänks tätare med hjälp av sitt ägen vikt.
Här gallras mycket gallringar som kvistat energived 5m fallande. Underlättar arbetet när allt ska på samma trave, och priset är ungefär samma eller även högre än på massavirke.
Det har visat sig i praktiken att värdet av kvistar och toppar täcker inte merkostnaden vid gallring. Samt förämras kvaliten pga mögel mm på okvistat virke ganska mycket, så priset per fliskubik är vanligtvis en tredjedel lägre.
Hannu
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
tis 18 mar 2025, 09:08#875194Hej gör ett inlägg här har haft fliseldn ing länge, från början tänkte man ju att ta dikesris o allt möjligt, men det har ändrats riset ställer bara till merarbete,
numera syrafäller jag när lövet är utslaget o låter ligga till hösten, (både löv o mindre gran) i första o andra gallring, fungerar bra får fin flis o bra lass på traktorvagn, när man skippar riset, det ger" lite ull " för merjobbet.
numera syrafäller jag när lövet är utslaget o låter ligga till hösten, (både löv o mindre gran) i första o andra gallring, fungerar bra får fin flis o bra lass på traktorvagn, när man skippar riset, det ger" lite ull " för merjobbet.
<

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).