tor 05 dec 2024, 15:58#864018Nybliven ägare (auktion) till en minitraktor och en avestavagn(MS38 tror jag).
Har inte provkört än då draget, en 50 mm kula, är helt lös, och glappat upp hålet den sitter i.
Tänkte laga provisoriskt med ny kula som dras fast hårt.
Men frågan - ska det vara kula på ett sånt här ekipage? Vagnen har drivning och jag inbillar mig att det kan bli rätt stora påkänningar på både handske och kula. Även vikten på kranen ligger till största delen på kulan och handsken.
Är inte en kraftig ögla och sprint robustare, eller oroar jag mig i onödan?
Små skogsmaskiner och övriga maskiner
Kula eller ögla med sprint?
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

tor 05 dec 2024, 19:21#864059Kuldrag, men då kraftigare används ju till traktorer där påkänningarna är stora.
Du får mindre glapp med ett kuldrag, så länge det är friskt.
Vilket som tål störst belastningar vet jag inte, men det värsta som kan hända är väl att handsken ger vika?
Någon bild på hur det är dimensionerat omkring kanske underlättar bedömningen?
Du får mindre glapp med ett kuldrag, så länge det är friskt.
Vilket som tål störst belastningar vet jag inte, men det värsta som kan hända är väl att handsken ger vika?
Någon bild på hur det är dimensionerat omkring kanske underlättar bedömningen?
fre 06 dec 2024, 10:13#864116Bilder
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
TS
fre 06 dec 2024, 14:04#864159Ekipaget
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Skapa konto
TS
fre 06 dec 2024, 14:30#864160Lastar du rätt + håller kulan VÄL infettad ska det inte vara några problem, kan i princip hålla hur länge som helst.
Men vräker du på flera hundra kg på draget + struntar i att smörja håller det inte så länge.
Det är för övrigt ett kardinalfel, folk smörjer kulan på tok för lite.
Men vräker du på flera hundra kg på draget + struntar i att smörja håller det inte så länge.
Det är för övrigt ett kardinalfel, folk smörjer kulan på tok för lite.
lör 07 dec 2024, 11:08#864286Kula eller ögla: Välj både och !
Så här har jag på dom flesta skogsfordon, kan bultas fast med M16 eller svetsas.
Finns även på Biltema men där får inte öglan vara för grov.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ng-003669/
Så här har jag på dom flesta skogsfordon, kan bultas fast med M16 eller svetsas.
Finns även på Biltema men där får inte öglan vara för grov.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ng-003669/
<

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar