Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kedjeröjare till traktor

6 inlägg 3116 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Kedjeröjare till traktor

slyman  
#852096Funderar på att skaffa en Optimal 1650 till min något kanske för lätta traktor, men, räcker det med 80 kg hjulvikt i ena hjulet bak ? Lastaren sitter alltid monterad. Eller annat viktsätt ? 1250 väger ju bara 90 kg mindre.
Kommentarer/förslag ?

TS
Kranman
Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjare till traktor

Bert1  
#852103Vad har du för traktor? Det går inte och hänga någon vikt på klipparen?

slyman  
#852130Valtra. 3750 kg med bränsle. Sedan väger lastaren ju en del. Har inte fått klipparen ännu.

TS
Användarvisningsbild

Bert1  
#852143Låter som en A-serien då.Har ingen uppfattning om den kan bli för lätt vänster bak men finns nog en risk för en sån kan du sträcka ut rätt långt.
Har du lastare så är ju aldrig hjulvikter till en nackdel

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#852152Visserligen en släntklippare men de märks när jag hänger ut den på drygt 900kg vid sidan om på en 6550 med 160kg hjulvikter per sida och 1ton extra järn i form av jakefäste o kran

slyman  
#857837Nu har jag kört med optimal m1650 och det går hur bra som helst. Utan extra hjulvikter. Inga tendenser att traktorn vill lätta vid fullt utligg.
Lyckat köp 😀 .

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
<FTG
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).