Anders_S skrev:Du behöver inte försvara ditt köp. Problemet jag ser att många gärna skulle leja någon med sådana maskiner men om dom ens får tag på någon så får dom betala för att bli av med massaveden och så ska det inte vara. Massavedpriserna är helt klart för låga men de behöver dubbleras om kalkylen ska bli någolunda ok.
Kanske är Vimek 404 den minsta maskinen det går att ha som entreprenör för att det ska gå ihop sig. Mycket högre pris såklart.
Skogsola skrev:Man kan ju räkna på många sätt. En p25 är en enkel pjäs som säkert går att ha och underhålla i många år. Om 25 år när man fortfarande kvistar massaved med den kommer folk att titta avundsjukt och säga: Tänk vad billiga de var på den tiden han köpte den.
halvproffs skrev:Så har det låtit i alla år. Du kan t.e.x aldrig få lönsamhet i huggarvagnen. Ändå säljs det massor av huggarvagnar varje år.
Likadant med husbyggnationer. Du kommer aldrig att kunna betala lånen lät det då. Samma ägare än som sitter med betalda hus.
Själv är jag otroligt nöjd med mina två huggarvagnar jag haft/har utan ekonomisk kalkyl. Gör ju sällan några större avverkningar. Mellanskog här tar 4500kr +moms för flytt av maskin även om det bara
är 10m till nästa avverkning.
Sånt tar jag in i min sk kalkyl för mina små avverkningar på 100-200fub.
Första huggarvagnen hade jag i 17år, bytte en slang och lagade stödbenet. Köptes för 65tusen, såldes för 60 tusen. Körde ut ca 3000 kubik.
Traktorn, en gammal Ferga bara rullade på.
Osv, osv. Tycker att jag haft mycken hjälp och bra ekonomi av både traktorer och vagnar jag haft.
Anders_S skrev:Den som är satt i skuld är inte fri.
OBWN94 skrev:Anders_S skrev:Den som är satt i skuld är inte fri.
Pratade med en av kranmans säljare. Tydligen så görs 9/10 köp kontant. Mest självverksamma och lite arborister.
I samband med avverkning får man återinvestera eller skatta bort 30%. Vissa kanske sätter pengarna på skogskonto, men en maskin blir ju roligare.