Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Mobil biokolsanläggning/maskin

5 inlägg 1449 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mobil biokolsanläggning/maskin

EdvinN  
#779894 Hej!

Jag har börjat intressera mig mer och mer av biokol (mycket pga skogsforums podcast).
Därför undrar jag ifall det finns någon som vet om det finns mobila biokolsanläggningar/maskiner på marknaden?
Har försökt googla mig fram utan något vidare resultat.

Finns det fler tips om just biokol och framförallt dess klimatnytta tar jag tacksamt emot det.
Tack för intressant forum.

Med vänlig hälsning,
Edvin Nilsson



   TS
Avatar Fallback

Re: Mobil biokolsanläggning/maskin

SIOUX12  
#780245 Har inget svar. Men är också intresserad om det finns pyrolysanläggningar runt om i landet. Har man lyckats göra affär på det, genom att få värme, kol för jordförbättring och kanske elproduktion? Koldioxidbörsen i Finland´, fungerar den? Skogsforum har ju tidigare gjort reportage hos Hjelmsäter på Kinnekulle.
Besök hos Hjelmsäter — pionjärer på biokol

Användarvisningsbild

Re: Mobil biokolsanläggning/maskin

Fredrik Reuter  
#780246 Tigercat köpte ju svenske Anders Ragnarssons företag ROI. De gör mobila biokolanläggningar. Läs mer här: Tigercat köper tillverkare av mobila kolmilor

Avatar Fallback

Re: Mobil biokolsanläggning/maskin

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#780249 Biokol är nog affär för de som håller på nu men gränsen för när det blir överproduktion och prisfall är hårfin. Just nu ska det blandas i biokol så fort något ska planteras av stat eller kommun, den privata sidan är mer nykter i sin efterfrågan.

Det pratas mycket om biokol som jordförbättrare i kommersiell odling men då ska priset ner avsevärt och för det priset så tror jag inte många vill köpa en panna.

Användarvisningsbild

Re: Mobil biokolsanläggning/maskin

EdvinN  
#780257 Tack för intressant svar!
Ja det känns onekligen hett, men samtidigt väldigt många fördelar. Kanske att kalkylerna kan ändras drastiskt ifall man även får ersättning för den kolinlagring som biokolen står för?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).