Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

696 inlägg 137812 visningar 61 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620290 Har du funderat på en stor och en liten sax, och byta mellan träden?

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

värmSkog  
#620292 Inte än. Idag kunde jag ta kanske ca 85% av stammarna med saxen. Då i typ klen andragallring. Så i en första gallring skulle man nog kunna ta allt med saxen.
En något lite större sax hade vart perfekt men det är svårt att hitta någon som är precis lagom.
Ett annat problem med en stor sax är att kroken kommer ta i vinchfästet innan saxen har lyft nog högt ifrån bordet om man säger

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

vedmalen  
#620362 Bara tänka på att inte vara framför det träd man vinschar ifall saxen skulle släppa. Kan komma med en ordentlig fart.

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#620835 Kör lite bilder igen om ni inte tycker det blir för mycket. Det flyter på väldans bra alltihopa och fint blir det!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

sundelius  
#620836 Kan inte bli för mycket av detta
Barnsligt förtjust i din kombo och resultatet är ju grymt :-bd

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Torbjörn Johnsen  
#620931 Mycket fin gallring och väl sammanhållet bestånd. Det kommer att bli mååååånga kubik där när det är dags för slutavverkning :-bd

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#620942
Torbjörn Johnsen skrev:Mycket fin gallring och väl sammanhållet bestånd. Det kommer att bli mååååånga kubik där när det är dags för slutavverkning :-bd

Jo det kommer bli kubik. Inte den högsta boniteten men 30 år till där så ska det nog bli bra :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621296 Funderar på: Hur många spakrörelser går det åt för att kvista en femmeters slana? Hur många spakrörelser för en kubik? Man lär hugga 2000 m3f för att hugga för vad maskinen kostar. Hur många spakrörelser blir det?

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#621361
Skogsola skrev:Funderar på: Hur många spakrörelser går det åt för att kvista en femmeters slana? Hur många spakrörelser för en kubik? Man lär hugga 2000 m3f för att hugga för vad maskinen kostar. Hur många spakrörelser blir det?

Ja det blir några spakrörelser men tänk så mycket mindre arbete och rörelser än med en motorsåg. Det är nog det du får jämföra med och då är den effektiv. Men jämför du med en högproducerande effektiv engreppsskördare kapacitetsmässigt och arbetsmässigt så blir du besviken.

Nja räknar du bara virkesvärdet så räcker det för min del med 700 fub. Men lite för arbetet och drivmedel mm vill man ju ha. Är uppe i cirka 250 fub nu inklusive det jag körde gratis med demomaskinen denna säsongen. Då har jag kört ut det med Alstorn också. Så det blir allt lite kubik när du håller på. Det blir nog svårare att räkna hem Alstorn i så fall. Men jag har råd med det och kör hellre en Alstor än en lyxbil eller båt eller vad det nu må vara. Så den ekonomiska biten kan ni få räkna på själva.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#621368 Sen ligger ju ett stort värde i beståndet som står kvar. Vi har ju en tråd om gallringskatastrofen och låga slutavverkningsvolymer. Här kommer det ju stå avsevärt mycket mer volym när det är dags för avverkning. Jämfört med snittet som avverkas så vill ju jag ha upp det till uppåt 500 kubik per hektar i alla fall om det inte är riktigt dåliga boniteter förstås då det ju är omöjligt att komma dit. Så räkna på vad tex 200 extrakubik per hektar vid avverkning ger i inkomst i stället.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#622868 Tänkte delge er lite siffror om någon är intresserad. Kört färdigt området på 4,8 hektar 2:a gallring. Virket är inte inmätt men uppskattar volymen till 180-200 m3 fub. Ett uttag på 40 fub eller lite knappt det per hektar.

Tidsåtgång totalt 129 timmar.
Fördelar sig på detta sätt.
P:25 Kranman 65 timmar
Skotning Alstor 44 timmar
Manuell fällning 20 timmar

Detta är första rejäla området som jag kör förutom ett litet testområde på 2,5 hektar.

Är i stort mycket nöjd med både kapaciteten och framförallt resultatet efteråt. Har lite besök ibland av folk som är här och tittar. I dag var det en virkesinspektor här och ville titta. Det är ju så här man vill att det ska se ut sa han men det gör det ju inte i dag.

Travarna på bilden är virket från området som gallrades plus 7-8 kubik ved som jag ska ha själv.
Barrmassaved fallande och grankubb 2,45 m.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622876 Det ser både fint ut och, på mig, imponerade mycket volym du fått till på kort tid. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

vedmalen  
#622879 Hugga och upparbeta 5 timmar och skota 2timmar, om man nu vill dela upp det under en dag. Låter som en bra fördelning och trevligt dagsverke.

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#622887
vedmalen skrev:Hugga och upparbeta 5 timmar och skota 2timmar, om man nu vill dela upp det under en dag. Låter som en bra fördelning och trevligt dagsverke.

Jo det blir lite olika. Men det jag märkt är att det underlättar mycket att köra undan virket på en sida i taget på körstråket. Blir så mycket mindre ris i högarna då. Så 2 maskiner är perfekt. Då är det bara att köra ut när det passar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

vedmalen  
#622889 Jo, tänker det bör vara smidigare köra undan en sida i taget. Både för att slippa lyfta undan ris som ligger över virket och även slippa vinscha genom virkeshögarna med risk för att det hakar i och trycker ut det i vägen? Funkar kanske ta båda sidor om det inte är så tätt att man kan välja mer var man lägger virket?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).