Vimek Minimaster?

Svara  446 inlägg  191527 visn.  36 följer

Re: Vimek Minimaster?

#550285 Blev en ny vanguardmotor 18 hp, köpte av en lokal återförsäljare. Det mesta passade förutom fästet till hydralpumpen, men det var väl ingen raketforskning å bygga en ny plåt. Blev väldigt stor skillnad på ork när man åker väg. Måste troligtvis vikta om variatorn (kanske) den ligger och drar och vill iväg så det blir kämpigt att växla.

Usewood

#550286 Intressant. Hur mycket kostar en sådan i dagsläget? Jag har en längre tid misstänkt att min gamla 16 hp passerat sitt bäst-före-datum med råge då den med lass i uppförsbacke inte ens orkar börja slira om det blir för brant.

#550385 17 tusen nånting inkl moms.

Användarvisningsbild

PTT skrev:Intressant. Hur mycket kostar en sådan i dagsläget? Jag har en längre tid misstänkt att min gamla 16 hp passerat sitt bäst-före-datum med råge då den med lass i uppförsbacke inte ens orkar börja slira om det blir för brant.

Jag har precis fixat upp min gamla 16 hästars vanguard. Allt den behövde var nya tändspolar. Tändningen var kass vid belastning och den gick ofta på en cylinder. Nu studsar den iväg på högväxel med eller utan vagn. Tråkigt bara att det är alldeles för mycket snö för att kunna komma ut i skogen.

Jag får nog vänta på lite töväder...

Användarvisningsbild

#557003 En fråga angående vinchen:

Jag drog precis loss vajern i vinschen och blir inte riktigt klok på hur den ska fästas i trumman. Är det någon som har koll på detta?

Användarvisningsbild

#557126 är det inte som vanligt med en skall-lös insexskruv i ett hål som nyper fast vajern?

Användarvisningsbild

#557160 Njae, trumman har inget genomgående hål för vajern. Den är helt slät. Däremot finns ett litet hål i ena sidan på trumman. Så här ser vinschens sprängskiss ut: (längst ner till vänster syns själva trumman och hålet i sidan)

1552776950_img_729.jpg

Användarvisningsbild

#557179 Det sitter inget låsbleck med överfall där på utsidan (på kuggsidan)?
Annars kanske det finns plats att montera ett vajerlås på änden bara.
Men det satt inget sådant monterat när du drog ut vajern alltså?

apotekarnes skrev:
PTT skrev:Intressant. Hur mycket kostar en sådan i dagsläget? Jag har en längre tid misstänkt att min gamla 16 hp passerat sitt bäst-före-datum med råge då den med lass i uppförsbacke inte ens orkar börja slira om det blir för brant.

Jag har precis fixat upp min gamla 16 hästars vanguard. Allt den behövde var nya tändspolar. Tändningen var kass vid belastning och den gick ofta på en cylinder. Nu studsar den iväg på högväxel med eller utan vagn. Tråkigt bara att det är alldeles för mycket snö för att kunna komma ut i skogen.

Jag får nog vänta på lite töväder...

hur kom du fram till att det behövdes nya spolar?

Användarvisningsbild

#557284 Motorn gick väldigt mycket på en cylinder, så jag testade först de vanligaste grejerna som stift, ventiler etcetera. Sen provade jag helt enkelt att byta plats på tändspolarna och då gick istället den andra cylindern uruselt. Jag bytte faktiskt bara den defekta spolen. Måste ha skrivit fel i förra inlägget. Hur som helst gjorde detta susen och motorn ger nu full effekt.

Användarvisningsbild

#566482 När ni felsöka, har någon tagit kompressionsprov på en vanguard 16 och vet vad som är normalt på en använd motor. Mätte på min kall och har strax under 6bar på bägge cylindrarna. Jämna värden. Frågan om det finns en dekomp som gör dessa låga eller...går ju bra annars som det verkar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Vimek minimaster köpes av smirajs - tis 17 jan 2012, 12:53
i Små skogsmaskiner och övriga maskiner
11 svar
6085 läst
av smirajs     
mån 27 feb 2012, 12:10
Servo vimek 101 minimaster av vimek45 - tor 12 jul 2012, 23:02
i Verkstan
0 svar
4631 läst