Logistik, Transport

"vägjordfräs"

23 inlägg 26399 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: "vägjordfräs"

pasvik  
#255857 Firmaet som Stegmaster lenker til (Gjermundshaug) nevnte en pris på 30kr mtr da jeg pratet med dem for ca 1 år siden. Så kommer høvlig og tromling i tillegg. Ca 50 kr mtr ferdig. Dette er norske priser.

Avatar Fallback

Re: "vägjordfräs"

ÅsaNisse  
#255860 Grovt överreklamerade grejor. Jag har jobbat med olika liknande maskiner och enterprenörer i många år och ännu är det ingen som gör ett bra jobb. Det kallas för fräs eller kross men oavsett så jobbar dom bara på ytan om det inte är väldigt mjukt och fint material. Tungt går det och dyrt är det ,men det blir inte så bra som reklamen säger. De funkar att jämna till en skogsväg efter tjällossning, men det gör även en väghyvel. Skillnaden är att hyveln inte slår sönder stenarna som han river upp.

Vad som däremot funkar är Svevias sk Norrlandsfräs. Det är ett 20tons muskedunder på 4 st hydrauliskt höj och sänkbara hjul med en bamse frästrumma. Allt drivs av en av de största Mersa-motorerna. Denna är inte avsedd för att krossa material,( det gör den ändå till viss del) men däremot riva upp och blanda. När man behöver förstärka en väg så kör man på ca 10 cm grovmakadam som fräses in i det befintliga materialet till kanske 25-30cm djup totalt, och får ett kanon bärlager. Mängd och djup bestäms efter provtagning på befintligt material.
Här har man den besparing av transporter, material och även höjning av vägen som tidigare beskrivits.
http://www.vimmerbytidning.se/article/view/43676/

Avatar Fallback

Re: "vägjordfräs"

Qkeeper  
#255874 Frågade en vad han skulle ha för att fräsa upp asfalten här ca 300m och han skulle ha 37kr/m. Tyvärr blev detta aldrig av då det snart visade sig att lönsamheten var sådär och dåligt med jobb så maskinen såldes vad jag förstått..

Användarvisningsbild

Re: "vägjordfräs"

skogsjan695xl  
#260331 Min svåger har en stor Ferguson med en pth crucher och fräser vägar åkermark m.m

Avatar Fallback

Re: "vägjordfräs"

Bplundin  
#261141 Okej hur funkar det att fräsa vägar och kan man förångas vars prisbilden är mellan tummen och pekfingret??

Användarvisningsbild

Re: "vägjordfräs"

skogsjan695xl  
#261383 Fräsa vägar är hans huvudsyssla med maskin. Pris har jag inte i minne nu. Kan fråga vad han tar om intresse finns.

Avatar Fallback

Re: "vägjordfräs"

Bplundin  
#261502 Jå gör gärna det.. Tycker det verkar intressant maskin.

Avatar Fallback

Re: "vägjordfräs"

hfab  
#722639
skogsjan695xl skrev:Fräsa vägar är hans huvudsyssla med maskin. Pris har jag inte i minne nu. Kan fråga vad han tar om intresse finns.

Har du träffat svågern och frågat om pris?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).