Logistik, Transport

"vägjordfräs"

23 inlägg 26367 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

"vägjordfräs"

nordtravare  
#117607 I jämtland finns en fräs som klarar att göra makadam av en grovbryten skogsbilväg om man får tro det man hoppas. Någon som har erfarenhet, det vore toppen om det fungerar någorlunda ?



   TS
Användarvisningsbild

Re: "vägjordfräs"

Elias  
#117631 Läste ett reportage i boggi eller någon annan tidning där de hade testat en sådan makapär.

Blev tydligen rätt bra resultat speciellt vad man såg på bilderna. Däremot krävdes en rejäl traktor i 200hk klassen för att klara av att driva + lyfta pjäsen.

Avatar Fallback

Re: "vägjordfräs"

nordtravare  
#117665 jag såg den i bispgården i somras den såg låvande ut men lite ögonvittnen på skogsbilvägar skulle vara topppen . Fungerar den bra kan det ju vara en ekonomisk fördel .

   TS
Användarvisningsbild

Re: "vägjordfräs"

finskpinne  
#117667 Läste om den här i "Konepörssi" tidningen i Finland. Den skall klara av att krossa över 1000 ton per arbetsdag.

fräs.jpg

Avatar Fallback

Re: "vägjordfräs"

awes  
#117671 Länk till artikel i ATL (från Boggi): http://www.atl.nu/Article.jsp?article=55797
Annan länk som påminner om bilden från Finland: http://www.atl.nu/Article.jsp?article=33437

Användarvisningsbild

Re: "vägjordfräs"

Skogstomte  
#117699 Nånting sån´t här? Ungefär samma sak genom hela filmen...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mvPorVQK0y0[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: "vägjordfräs"

finskpinne  
#117701 Det är just den där som jag läste om, PTH Crusher eller vad den nu hette. Man justerar grovleken genom att öka eller sänka körhastigheten. Verkar ju som en vettig lösning istället för att först köra bort stenarna och sedan köra dit kross. Men det kräver ju en ganska brutal traktor för att dra den...

Avatar Fallback

Re: "vägjordfräs"

awes  
#117952 Känns som den här maskinen är ännu "värre". Verkar jobba även på djupet.


Användarvisningsbild

Re: "vägjordfräs"

Skogshuggarninorr35  
#117957 Har funderat på det där också men det gäller ju att få betalt för jobbet också, kör man åt en vägförening slutar det väl med att man får stå för kalaset själv.

Avatar Fallback

Re: "vägjordfräs"

Henrik Petersen  
#118556 Hej
Jag ven en i Danmark som har en sån maskin, en FAE (italiensk). Det är mycket effektivt men ochså mycket dyre grejor. Det går åt en ca. 300hk traktor maskinen kostar väl drygt 300t, har for mig att han räknar ca.300dkr i timmen bare i sliddelar. Ingen leksak direkt.

Henrik

Avatar Fallback

Re: "vägjordfräs"

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118561 Idéen är kanon men det blir inte så billigt grus i slutänden ändå.

Avatar Fallback

Re: "vägjordfräs"

Henrik Petersen  
#118563 Kanske inte, men det där är ju ingen maskin man köpar for eget bruk, där är det maskinstation som gäller. Är man några stykken som går ihop och anlitar en maskinstation till att göra jobbet,så tror jag på det.

Henrik

Användarvisningsbild

Re: "vägjordfräs"

finskpinne  
#118613 Hela poängen med dessa maskiner är ju att man ska använda dom när man bygger vägar långt från någon krossanläggning, då blir ju kostnaden hög när man skall transportera krosset långt med lastbil. De som använder dessa har ju en egen mobil kross som dom krossar dom stenar som finns på vägområdet med och sedan kör dom över stenarna med dessa traktordrivna krossar och får fint vägmaterial. Då behöver man inte först transportera bort stora stenar och sedan köra dit kross utan man använder sig av det material som finns på vägområdet. Så där det är långt till närmaste krossanläggning så är nog inte det här en så dum ide. För det är ju inte så billigt att köra 10-20 mil med varje lastbilslass heller om man nu ska bygga några mil väg...

Användarvisningsbild

Re: "vägjordfräs"

stegmaster  
#118683 Finns et firma i Norge som har kjört med/och säljer den där PTH Cruscher`n, sen 2005.
Finns en del info på deras webside om någon er interesserad.
http://www.gjermundshaug.no/

Avatar Fallback

Re: "vägjordfräs"

Bplundin  
#255847 Är det någon som vet vad dom ligger i timmen för en sådan maskin?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).