Logistik, Transport

Ny Vägsladd

79 inlägg 88339 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ny Vägsladd

Amatörhuggare 62  
#116911 Hej
Jag ska skaffa mig en ny vägsladd till våren. Vad har ni för sladdar ? Jag har kollat på Vreten och Källefall.

Är det någon som har erfarenheter av dom här ?



   TS
Avatar Fallback

Re: Ny Vägsladd

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118325 Är det för husbehov eller för mer proffs användning?

Avatar Fallback

Re: Ny Vägsladd

Amatörhuggare 62  
#118345 Hej
Det är för proffsanvändning, man kan säga att jag sköter en hel by på ca 1500 ha.
Och det är en å annan väg som behöver sladdas.

Sedan brukar jag köra på två vägsamfälligheter. Har haft en tvåskärig Vreten i lyften.
Men nu tror jag på något bogserat.
Mvh

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny Vägsladd

loppan  
#118356 Har en bogserad vreten men drömmer om en sådan här.

http://www.ystamaskiner.se/?page=nytt&newsid=2810

Avatar Fallback

Re: Ny Vägsladd

HÅkan N  
#122039 Hadde en Vreten 2,4 m 3 skärig sladd http://www.vreten.se/produkter/vagsladd/v3-3-skarig .

Men jag har fått mer sladdning så jag har satsat på Vretens nya 4 skäriga sladd

http://www.vreten.se/produkter/vagsladd/v4-240-4-skarig ska bli kul och prova.

Avatar Fallback

Re: Ny Vägsladd

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122243 Den ser bra ut. Gillar att man vinkla draget så att man kommer ända ut på kanten med sladden. Måste vara bra på våren då behöver inte traktorn gå i vägkanten där det är svagt.

Avatar Fallback

Re: Ny Vägsladd

Maxxum  
#122299 Jag lagade en egen av en lastbilsram med styrning på axeln ,tycker själv att den vart bra och mycket sladd för vad det kostade ,dock var det en del arbete att fixa .Men istället får men den som man vill .har nog någon bild om det finns intresse .TK

Avatar Fallback

Re: Ny Vägsladd

Danne  
#122301 Kör ibland med en bogserad källefall och den kan man bli mindre galen på.
Fel 1: Det finns 4 justermöjligheter så hitta rätt spak för att finjustera är halvknepigt.
Fel 2: Den är för lång, kör man här i småland över backkrön så lämnar oundvikligen något skär vägen.
Fel 3: Den är för lätt, vill man hyvla lite hårdare skjuts den bara i sidled. Går visserligen att belasta med någon betong klump men ramen är rättså klen byggd så vågar ej detta.
Fel 4: Strängspridaren är felvinklad och för lätt så upphyvlat grus åker under och bildar en lös sträng på ena väghalvan.

Hyvlar du mycket och har liten hand med gamla maskiner satsa på en beg väghyvel. Den har ett blad med massa justermöjligheter och är tilräckligt tung för sin uppgift!

Avatar Fallback

Re: Ny Vägsladd

torsten83  
#254516 Återlivar tråden lite. Har gått lite i tankarna å skaffa en vägsladd å undrar om här en nån som har erfarenhet å kan lämna lite referens på dem olika.
Även vilket märke man ska satsa på, är en nästan ny ysta sladd på blocket för vettiga pengar eller man ska satsa på vreten.
Kanske säga det också att de e både för husbehov å utekörning

Tack på förhand

Användarvisningsbild

Re: Ny Vägsladd

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254524 [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=LIhA8IRGiXU[/youtube]

Jag var på god väg att skaffa en sladd men köpte som tur var ett schaktblad
som har visat sig passa mina behov året om betydligt bättre än en sladd.
Givetvis finns fördelar med sladd som denna inte har men med mina erfarenheter
av schaktbladet skulle jag inte byta. Möjligen köpa både och isf.

Avatar Fallback

Re: Ny Vägsladd

Amatörhuggare 62  
#254541 Mycket praktiskt, man kan använda ett schaktblad till vägen året runt. Har själv ett Marsk Stig.
Fullhydrauliskt och med tryckstänger till hjuljustering. Man kan ställa på millimetern.
När jag kantskär skogsvägarna, byter jag vänster tryckstång mot en kolv. Så kan man trycka ner bladet i kanten, och ställa hur mycket jag vill ska rinna ut mot mitten. Kör med tandade skär under denna procedur. Sedan tar jag treskäriga Vreten och sladdar till själva vägen, om det behövs.

Fin video Slurfi !

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny Vägsladd

torsten83  
#254557 Ok, vad ligger sådana schaktblad i pris ungefär?

Mycke fin video

Användarvisningsbild

Re: Ny Vägsladd

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254574 Tackar, priset för ett sånt blad ligger kring 40K
http://www.narlant.se/index.php?page=pr ... er&pid=550

Avatar Fallback

Re: Ny Vägsladd

Blivande snickare  
#254590 Fin film, skulle åxå gärna ha hjul på vårt schaktblad, tänk vad vägarna skulle vara fina då... :ymdaydream:
Vilar hela bladets vikt på hjulena?
Tycker det ser ut att hoppa lite i mitten av filmen.
Hur mycket går det att ändra höjden på hjulena?

Användarvisningsbild

Re: Ny Vägsladd

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254643 Tack, hjulen är nog inte så kritiska, jag justerar mest med lyftarmarna under gång.
Det viktigaste med vägsladdning är underlaget, finns det grus blandad med jord och det är
genomblött så kan man få ett bra resultat utan större ansträngning.
Är det inget grus utan bara grova stenar och stubbar så blir det aldrig bra vad man än gör.
Byvägen har varit eftersatt men nu när jag sladdat igenom några ggr så går det bara lättare
och lättare för varje gång och resultatet håller sig längre.
Så mitt tips oavsett maskin är att hyvla igenom flera ggr och lägg sedan på bra grus.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar