tis 07 dec 2010, 00:55#109415
Skogsola skrev:Lastbil är svårslaget ekonoimiskt. Det finns faktiskt en anledning till att industrin inte kör sitt virke på personbilssläp eller i säckar. För optimal ekonomi: Lägg upp cirka 70 m3 t i 3,5-5,5 meters längder längs farbar bilväg och med en vändplan som räcker till vändning med vagn. Max 1500 ska resan kosta. Gärna mindre om du kan få till det som returfrakt.
Ja om det priset er riktig, er det svårslagent. Själv har jag betalt kr 2500,- för returfrakt av 35fub, på ca samma avstand.
Har ju traktor och vagn själv, men får ju åka minst 5 turar (endast 1 tur pr dag) för att få hem 35 fub, så det er inte lönt att kjöra själv med traktor och vagn häller.
På så langa avstånd (och mycket virke) er det endast timmerbil som gäller.
Men passa på at du har nog virke, så att det blir fulla lass.
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc