Logistik, Transport

Vedtransport: torp -> hem

7 inlägg 6482 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vedtransport: torp -> hem

sirugo  
#106304 Har ett torp med tillräckligt mycket skog för att jag ska kunna hålla värmen i hemmet som ligger några mil bort.
Men jag har ingen möjlighet att transportera mycket ved. Skulle ju vilja ha hemkört "så mycket som möjligt" på en gång och tänker mig en lastbil som kommer och hämtar och dumpar allt på tomten hemma.

Någon som har en uppfattning om hur dyr en sådan transport kan tänkas bli om avståndet tur och retur är nio mil (alltså 4,5 enkel väg). Och hur fungerar det vid lastplatsen? Hur förbereder jag så att pålastningen på flaket blir så smidig som möjligt?



   TS
Avatar Fallback

Re: Vedtransport: torp -> hem

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106307 Jag har 1-kubiks vedsäckar som jag kör på vanlig släpkärra, 2st går att få på 8)
Lyfter på dem på kärran med traktor som har lastere med pallgafflar, hemma får jag handbära till förrådet.
Lastbil har jag ingen aning om ville bara visa hur jag gör :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vedtransport: torp -> hem

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106308 På den tiden jag köpte hem långved så stod transport kostnaden för ca 30% av kostnaden. Tror att det blir billigare att köpa färdigkluvet och hemkört om du ska köpa lastbilstransport av långved från skogen.

Kan du inte såga den i 2,5-3 meterslängd och köra hem med släpvagn några vändor. Borde kunna få på rätt bra på en sån där med gallergrindar.

Annars så finns alltid möjligheten att köpa en liten traktor med vedvagn :grin:

Avatar Fallback

Re: Vedtransport: torp -> hem

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109356 Så här körde jag hem min ved ett par år före jag skaffade mig traktor och vagn. Vagnen är i storlek som en minimaster vagn.
Senast redigerad av T24X4 fre 17 dec 2010, 00:35, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vedtransport: torp -> hem

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109360 Lastbil är svårslaget ekonoimiskt. Det finns faktiskt en anledning till att industrin inte kör sitt virke på personbilssläp eller i säckar. För optimal ekonomi: Lägg upp cirka 70 m3 t i 3,5-5,5 meters längder längs farbar bilväg och med en vändplan som räcker till vändning med vagn. Max 1500 ska resan kosta. Gärna mindre om du kan få till det som returfrakt.

Användarvisningsbild

Re: Vedtransport: torp -> hem

stegmaster  
#109415
Skogsola skrev:Lastbil är svårslaget ekonoimiskt. Det finns faktiskt en anledning till att industrin inte kör sitt virke på personbilssläp eller i säckar. För optimal ekonomi: Lägg upp cirka 70 m3 t i 3,5-5,5 meters längder längs farbar bilväg och med en vändplan som räcker till vändning med vagn. Max 1500 ska resan kosta. Gärna mindre om du kan få till det som returfrakt.

Ja om det priset er riktig, er det svårslagent. Själv har jag betalt kr 2500,- för returfrakt av 35fub, på ca samma avstand.
Har ju traktor och vagn själv, men får ju åka minst 5 turar (endast 1 tur pr dag) för att få hem 35 fub, så det er inte lönt att kjöra själv med traktor och vagn häller.
På så langa avstånd (och mycket virke) er det endast timmerbil som gäller.
Men passa på at du har nog virke, så att det blir fulla lass.

Avatar Fallback

Re: Vedtransport: torp -> hem

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109417 Såna där lass brukar hamna i åkarens bakficka. Men ska det faktureras så kanske det drar upp till 2500 även i Sverige. Hursomhelst så blir det väldigt dålig dagpenning att sitta och åka traktor.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).