Logistik, Transport

Vi vill ha våra åkare kvar!

33 inlägg 14182 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vi vill ha våra åkare kvar!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109337 Efter att de svensktalande chaufförer som körde åt grannen körde sönder vår gemensamma väg under tjällossningen, så spelar språket ingen roll för mig längre. Tror ni nationaliteten garanterar kvalitet? Glöm det.

Avatar Fallback

Re: Vi vill ha våra åkare kvar!

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111413 japp ! "Mellis" tömmer sina däck på luft ...sen är det bara att köra ? ..

och detta har hjälpt till mycket ? ....säg från 21 / 12 - 23 / 12 ? ... :wink:

det jag börjar fundera på är om plogbilan "står på fälgan" ? ... eller om ingen får betalt för att ploga E4 ?

jag har ingen aning ... men det tycks inte hjälpa mycket i "verkligheten " de där slangarna dom lindar runt bilarna ??

enda skogsbilarna jag såg 22 /12 mellan s-vall -södertälje var "fermgruppen" (bil med kran fullt lass ) / M-flodins fullt lass / 2 st blå scanior reaxer tomma ..på väg norrut .. samt en av göranssons flistrailers i iggesund mitt i "snökaoset" som dom säger på vissa tidningar ..

nej för satan ! köp utrustning till din lastbil för 250 000 kr (dumpa trycket i dina däck ) och vägarna är dina ??
(känns enligt mig som att dom börjat i fel ände ??? .. , till o börja med så ska man vara utrustad ... och då räcker det inte med en salttunna , en diagonalplog , + en massa knappar och trycka på och en skolelev som kör sin första runda på E 6 / E 4 .. och en fet känga till trafikverket som prioriterar helt fel , enl, uppgifter i skrivande stund finns det en trakor som "kantar" plogvallen efter plogbilen i mina hemtrakter ?... men vi har ju inget att kanta ?
så snacka om mygel ? ... just nu är jag i södra sverige .. men jag uppmanar alla som läser detta att ringa svevia i timrå och fråga vad dom håller på med i norra sverige ? 31 - ingen snö ? ... luktar mygel..mygel ..och mygel
och samma skolår lång väg .. eller skicka grejerna till iggesund / söderhamn ... :ugeek: :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Vi vill ha våra åkare kvar!

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111430 Vad hade du i glaset?

Avatar Fallback

Re: Vi vill ha våra åkare kvar!

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112989
D Brown skrev:Vad hade du i glaset?


Snörök och oplogad E-4 .. 😈 ... det var det som syntes genom glaset på vindrutan !!

Avatar Fallback

Re: Vi vill ha våra åkare kvar!

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134705 Vad hade du i glaset ? men det kan man ju fråga sig , en enda kommentar blir aldrig gammal , ?

Nu ser vi Facit ! av timmeråkarnars krig ! oves åkeri , som alltid haft så fina bilar , går upp i skogsfrakt som huvudsakligen kör åt Holmen , och de bildar Skogsbilen , och nu är det kört !

nu ska nybildade WESTAN ta över , "och vända upp och ner på trp logistiken i skogen" , (enligt deras hemsida ) . jag kan inte annat göra än att skratta åt eländet !

Javisst ! dessa klarade ju inte av sitt sista åtagande i våras , och när man är uppväxt med detta blir det lite extra intressant att följa ekonomin i detta !

(gick det inte förut , hur ska det gå nu ? "finns inga motivlacker som ger rabatt när man tankar en bil för 4- 7000 / dygn" )

som sagt , gick det inte förut så kommer detta inte heller att fungera !


ingen normal , människa köper en lastbil snart , och absolut inte en Timmerbil .

Avatar Fallback

Re: Vi vill ha våra åkare kvar!

jd6630  
#134707 inte insatt i branchen,men tror de styrande sett för mycke på american logging där dom kör dubbla släp o ex 180ton till lass. ojoj ett sånt ekipage hade jag inte velat dra upp i snödrivorna me lastaren
kan sen tillägga att
KOSTNADEN FÖR SNÖRÖJNINGEN MÅSTE MINSKA MED 70%
dom sänker fartgränsen till 70km för att få ploga med traktor
vi ska ploga småvägarna först eftersom de måste bli tillräckligt mycke på de stora prioriterade vägarna. GC vägar har högre prio än 50väg när vi får köra 70 väg har de blivit så mycke snö att traktor med diagional blad inte kommer igen ,en lastare får bygga vallar som sen en annan lastare ska fösa undan, mesta snöröjningen i låg prio område ska ske nattetid
jaja svevia har sina ideer men samtidigt tacksam för att jag har mitt jobb i snön

Avatar Fallback

Re: Vi vill ha våra åkare kvar!

Micke Holmgren  
#134770 Oj 70%

Känns ännu mer aktuellt att skaffa nått 4-hjulsdrivet som 2a bil...
En volvo 903? :grin: lite kallt i hytten, men med kedjor så... :lol:

Har haft snökedjor liggande i bilen senaste vintrarna, men klarat mig med en hårsmån. 🙏

Avatar Fallback

Re: Vi vill ha våra åkare kvar!

jd6630  
#134773 haha exakt, eller en valp,kedjor vinch o gärna ett snöblad i fronten eller varför inte en snöslunga så kan ju bilisterna själv skotta o svevia sparar ännu mer pengar.
blev rätt ilsken på dom i julas, körde 32 timmar i sträck,lille julafton julafton o juldagen, 99% av vägarna var stängda här nere pga av snön men vi skulle köra. lönt eftersom de va lika mycke snö 5m bakom lastaren

Avatar Fallback

Re: Vi vill ha våra åkare kvar!

Micke Holmgren  
#134774 Haha
Kanske en BV206 då behöver de ju inte fixa vägarna heller, fast den drog ju rysligt me soppa
10-15L/mil på väg och i skogen på vintern ca 30L/mil

"lucka 5m efter lastaren"
Men nu får ni ju köra 70 knyck då blir väl luckan längre... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vi vill ha våra åkare kvar!

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134775
jd6630 skrev:inte insatt i branchen,men tror de styrande sett för mycke på american logging där dom kör dubbla släp o ex 180ton till lass. ojoj ett sånt ekipage hade jag inte velat dra upp i snödrivorna me lastaren
kan sen tillägga att
KOSTNADEN FÖR SNÖRÖJNINGEN MÅSTE MINSKA MED 70%
dom sänker fartgränsen till 70km för att få ploga med traktor
vi ska ploga småvägarna först eftersom de måste bli tillräckligt mycke på de stora prioriterade vägarna. GC vägar har högre prio än 50väg när vi får köra 70 väg har de blivit så mycke snö att traktor med diagional blad inte kommer igen ,en lastare får bygga vallar som sen en annan lastare ska fösa undan, mesta snöröjningen i låg prio område ska ske nattetid
jaja svevia har sina ideer men samtidigt tacksam för att jag har mitt jobb i snön


Nu är vi på fel bana "offtopic" helt klart intressant att få veta vem som ska kunna driva igenom en kostnadssänkning för snöröjning med 70% ( och varför plogar man en länsväg med hjullastare ? ) . och hur i hela helvete ska det gå till ? ( ska "bidragsgårdarna" ge sig ut att ploga riksvägarna nu också? ) , jag säger bara , har dom aldrig varit vaken dygnet runt förut, fått höga dieselnotor , och splittrat familjer , så lycka till ! och Handla lastbilar ! det finns hur mycket som helst till salu , det är bara att handla "osäljbara bilar " t.e.x en 06a plogutrustad 36 000 mil 1 650 000 , (endast skulderna är kvar , allt arbete är ränta ) :mrgreen: det är billigare att köpa helt nytt ! , dock är det bara en tidsfråga innan holländare / estländare / polska åkerier tar över vinterväghållningen , stora delar av färdigsågade produkter , och rundvirke körs ju redan av åkerier som inte betalar en krona skatt i detta land , för att inte tala om all "cabotagetrafik" :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Vi vill ha våra åkare kvar!

jd6630  
#134777 nej en lastmaskin gör inte 70 knyck
på österlen stängdes alla vägar utom europa vägnätet 23/12 kl 1700 eftersom det var för mycke snöstorm för att kunna hållas öppet
alla lantbrukare inkl,jag kör snö med latmaskiner traktorer me frontlastare eller med snöblad
finns en handfull plogutrustade lastbilar, för att minska kostnaderna så sänker svevia hastigheten till 70km för att kunna tillämpa,mindre väg och då ha öppnat för möjligheten att använda lantbrukarnas maskiner, vilket är positivt eftersom lantbruket behöver en extra slant. MEN,sitta och öppna en väg efter snöstorm och formligen bygga 4m höga drivor vid sidorna tar tid,väldigt lång tid, OCH dessa djävla lastbils chaffisar, ja dom e ett jävla släkte
ja ska fram ja har tider o passa o nu ser du till o öppna väghelvetet ögona böj för ja ska lossa där eller ska me färjan som e inställd
personbilar e lättare o tackla för en skopa snö framför fronten sen har vi dom på långtidsparkering
denne vintern hade österlen 5000ton sand och salt till förfogande så snacka om att en gled han hit,en gled han dit, o sen ner i drivan. inga orange snökäppar sattes ut eftersom svevia inte hade tid att leverera dessa till entreprenörerna ,fast dom kom 12jan när vi hade 30cm tjäle i marken så de ligger i maskinhallen ännu
blåser de 25m/sek och lös snö på fälten så hamnar de i meter drivor på vägen eftersom väg kanten som består av gräs sammlar snön o sen bygger de på. finns ingen skog som dämpar eländet utan de stannar upp vid husväggar och häckar uttill vägen
önskar ni var här nere när de e snöstorm, finns norrlänningar som aldrig sett så mycke snö förr.
men nu ska svevia spara, en lastbils chaffis får bara köra 8 tim,medans en bone kan köra hela snösäsongen utan vila !!!! eller iaf nåt dygn
jag började mitt pass 7,00 22/12 var hemma 22,00 26/12 sovit några timn totalt i lastaren
visst jag e tacksam för ja har jobbet på svevia för dom betalar mina maskiner och har 4traktorer 1L70F 1 huddig 1260 i snösvängen,men anser att de får finnas gränser

Avatar Fallback

Re: Vi vill ha våra åkare kvar!

jd6630  
#134778 hoppas slippa möte

Avatar Fallback

Re: Vi vill ha våra åkare kvar!

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134852 Jodå jag är väl medveten om hur ni haft det i södra delarna , men nu pratar jag om lokala förhållanden i västernorrland :)

och absolut ! är det så att ingen lastbil kan forcera eller hinna med att hålla vägarna öppna vid en sådan snöstorm ,

Dock är vi överens om att något måste förändras ! och då går det INTE att spara 70 %

(men visst ! en bra bit över 130 000 sek på kontot varje månad i förskott för beredskap ) Det låter ju lockande , ( värdelöst! kör dygnet runt med 2 maskiner och läs dieselfakturan sedan ) men det finns många som lägger ner , mycket utrustning till salu , (även saker till "lanttraktorer" ) .. så du har nog "kollegor" som fått nog ?

SOM SAGT ! har vi bytt ämne här ,

och alla NYA friska förmågor som ska köra rundvirke för WESTAN tror seriöst att man ska kunna transportera rundvirke i från samma skogsbilvägar , och gamla avlägg , till ett lägre pris ? och få detta att gå ihop ? med många nya ekipage , skulder

exakt ! som med plogning ! man kan inte ploga eller lasta överallt samtidigt ? men det är bara att köra ! dygnet runt ska det gå ! , . tror dessa att dom hinner ett lass extra per skift eller ? och som vanligt blir det ju en "skvätt" kvar här och där , och det vill ingen j-vel kännas vid föränn skogsägaren ringer och klagar :))

exakt samma förhållanden , exakt samma väder , och kanske högre kostnader , ?? ..jag är SKEPTISK ;)

Avatar Fallback

Re: Vi vill ha våra åkare kvar!

jd6630  
#134859 alla områden ska spara svevia åkerier lantbruk skogsägare,men hur ??? finns de nån mall,plan eller vettiga förslag??
finns massor med nyare lastbilar o maskiner på blocket, e nybliven ägare till en FH16 till vettigt pris
vem tjänar så mycke att dom kan byta bil/maskin efter 5 år, avbetald??restvärde?? eller satsar folk på eget o sen går de inte o säljer sakerna
men de ska bli härligt o se hur de blir framöver ,kommer säkert nån polack!! nä dom e för dyra ,en KINES kommer o fixar allt i sverige ska du se...

Avatar Fallback

Re: Vi vill ha våra åkare kvar!

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135265
jd6630 skrev:alla områden ska spara svevia åkerier lantbruk skogsägare,men hur ??? finns de nån mall,plan eller vettiga förslag??
finns massor med nyare lastbilar o maskiner på blocket, e nybliven ägare till en FH16 till vettigt pris
vem tjänar så mycke att dom kan byta bil/maskin efter 5 år, avbetald??restvärde?? eller satsar folk på eget o sen går de inte o säljer sakerna
men de ska bli härligt o se hur de blir framöver ,kommer säkert nån polack!! nä dom e för dyra ,en KINES kommer o fixar allt i sverige ska du se...


jah , det är bara en tidsfråga , ..och ibland nån gång man ska göra ett inlägg här 00 :16 blir nog ifrån hytten på FH 16 :lol: det är då det är som mest att göra , tur att du stannar då ;) , nej men seriöst så tror jag inte att vi ska skratta åt detta , jag vill inte att det ska gå så långt , att det blir så ..men tyvärr är vi redan där vad det gäller alla möjliga trpuppdrag inrikes , det är konkurrens . på olika villkor . och det är fakta !

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).