Logistik, Transport

Vilka pickup-däck håller bäst?

16 inlägg 24113 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilka pickup-däck håller bäst?

betula  
#104614 Vi har hittills haft Cooper-däck på våra pickuper men har tröttnat ut rejält på alla punkteringar. Är det någon som har ett förslag på allroundhjul som håller?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilka pickup-däck håller bäst?

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104645 Jag kan rekomendera dessa.
http://yokohama.tiremedia.com/model/geo ... -g071.html

Användarvisningsbild

Re: Vilka pickup-däck håller bäst?

edge  
#104650 Se till att det är "LT" däcken av Cooper, dom kör vi på och har inga bekymmer med punkteringar. Skitnöjd med Cooper

Användarvisningsbild

Re: Vilka pickup-däck håller bäst?

Jerrka  
#104653 De boliden har här i aitikgruvan är bf goodrich All terrain...De finns i olika slags mönster beroende på hur grovt man vill ha det...Ett pick-updäck som har en tjock grov regummering håller åxå bra för tuffa tag...

OBS!!! Finns inte EN skogsväg i sverige som kan ta kol på en framvagn eller däck lika snabbt som de vägar gör i detta dagbrott i gällivare...Här "sandar" dom med storleken 5-50 :/ Och boliden köper toyota hilux, de håller längst!

Användarvisningsbild

Re: Vilka pickup-däck håller bäst?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104654 Är inte heller allt för nöjd med mina cooperdäck, minst ett par punkteringar per sommar

Avatar Fallback

Re: Vilka pickup-däck håller bäst?

axwell  
#104665 Vet inte hur det är idag men tidigare var cooper ett lågpris dubbdäck på bakgårdsfirmorna, allrounddäcken har jag ingen erfarenhet av.

http://yokohama.tiremedia.com/model/geo ... -g071.html

Lite olycklig översättning från ryskan (?), med "load capacity" de menar nog "load index".
Översättningstabeller finns på de flesta on line däcksfirmor, det skall inte stå "kg".

Användarvisningsbild

Re: Vilka pickup-däck håller bäst?

Kse  
#104669 Kör med Cooper Disoverer STT.
Däcket är framtaget tillsammans med Mickey Thompson och är ett asfaltdäck som ser ut som ett riktigt offroad däck. Går relativt tyst och utan vibrationer på asfalt och gör inte bort sig i terrängen heller.
Har kört mina i tre säsonger med en punktering, en spik. Kör ca 4000 mil per år, dessa går dock bara på sommarhalvåret.
Älskar mina däck!
coopeer stt.JPG

Avatar Fallback

Re: Vilka pickup-däck håller bäst?

betula  
#104782 Tack för tips! Vi gör ett försök till med Cooper. Det blir STT denna gång, hoppas verkligen de håller. I Västerbotten grusade de med naturkross, väldigt vassa halvor och massa punkteringar som följd. Hoppas det är bättre här i mellansverige.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilka pickup-däck håller bäst?

Nolltax AB  
#104783 Har en pickup.
Sliter ej mer däck med den än jag gör med vad som helst som rullar..
Spontant tror jag frågan gäller off-road snarare än pickup....

Användarvisningsbild

Re: Vilka pickup-däck håller bäst?

masterchief  
#104789 Min känsla är att det beror på vilka underlag man kör på hur frekvensen av punkteringar blir.
Bergkrossen har en tendens att äta sig in i mönstret.
HAr haft en punktering i år men den berodde på separation på BfGoodrich.
I övrigt kan jag inte se skillnad på Continental, Michelin eller Cooper.

Användarvisningsbild

Re: Vilka pickup-däck håller bäst?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104837 jo är ju givetvis bergkrossen som står för i princip alla punkteringar, men minibussarna som har normala c-däck har det inte blivit en enda punktering på under de senaste åren, dessa bilar rullar också många mil per år samt att dom knappast bromsar in allt för mycket då bergkrossen kommer...

Avatar Fallback

Re: Vilka pickup-däck håller bäst?

Tosca  
#104838 Hjulupphängningen kan i vissa fall spela roll, en personbil med individuell och lite mjukare fjädring kan komma längre på vissa ytor.
Däck med flera lager i, helst lite stål också kan nog vara att föredra, om det går att få tag i.
Kunskaperna om en vägs uppbyggnad med grövre material som bärlag och finare som slitlag är tyvärr mindre spridd än man skulle önska.
Oftast grusas det bara med bärlag, ibland upp till 0-50 och anses därefter som färdigt.
Att man sen som maskinförare får sitta och krypköra när man flyttar till objektet pga alla gupp och ojämnheter på en ohyvlad/osladdad väg är alltför vanligt.

Avatar Fallback

Re: Vilka pickup-däck håller bäst?

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104859
betula skrev:Vi har hittills haft Cooper-däck på våra pickuper men har tröttnat ut rejält på alla punkteringar. Är det någon som har ett förslag på allroundhjul som håller?


ett utprovat exempel är KUMHO KC 11 ..alltså ett C-däck , jag har kört cooper på chevan säkert minst 10 000 mil

men KUMHO KC 11 är jag mäktigt imponerad av , t.om så mycket att jag petade dubben i våras och har nu nya KC

KC 11 (med ståldubb jag skjutit i själv ) B-)

Användarvisningsbild

Re: Vilka pickup-däck håller bäst?

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161393 Jag har kört med cooper stt (samma som kse har) punkteringsfritt i över 7000 mil med samma däck, o jag kkör med samma däck året runt ofta på bergkross, sen har jag kring 3,5 kilo i hjulen

Avatar Fallback

Re: Vilka pickup-däck håller bäst?

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161959 Tösen kör med samma däck jag peta dubban på F 250n och det är bra drag . kc 11 är ett jävla bra däck !
nya vinterdäcken med ståldubb ligger och vilar på fälg vi har inte bytt ännu ..
kan man köra så är det inga problem , och tözen kör F 250n med känsla :ugeek:
om det krävs så får de nya kc 11 med ståldubb monteras 8)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).