Logistik, Transport

Vinterdäck på släpvagn

11 inlägg 7565 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vinterdäck på släpvagn

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103061 Idag har jag lagt på vinterdäcken på bilen, man kanske kunde väntat några veckor men det känns bra att ha dem på. Vintern kommer nog i år också!

Kom då på att jag inte har några vinterdäck till trailern. Blir att köpa nya, vad ska man tänka på vid köp av däck till en 2 tons boggievagn?



   TS
Avatar Fallback

Re: Vinterdäck på släpvagn

axwell  
#103064
OAS-forests skrev:en 2 tons boggievagn?


Är det en boggie eller en tandem, ca. 95 % av "boggievagnarna" är eg. tandemaxlade dvs ingen pendling.

Nackdelen med dessa är risken för däckhaveri om vagnen är tom, högt däckslufttryck och dragkulan på fel höjd.

Försök att ev. hitta fälgar med mindre diameter och kompensera med högre däck av tillräcklig bärighet, då ökar chansen att alla fyra hjul får markkontakt även med tom vagn.

Kolla först med sommarhjulen på hur stort utrymmet är på insidan av hjulen mot vagnen.

Allt förutsätter att det är en "tandemboggie".

Användarvisningsbild

Re: Vinterdäck på släpvagn

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103072 Det är fasta axlar således ingen pendling. Ser att det är ganska små hjul på sommardäcken, 13"-fälgar men det verkar finnas utrymme för större däck.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinterdäck på släpvagn

JD_1110  
#103081
axwell skrev:
OAS-forests skrev:en 2 tons boggievagn?


Är det en boggie eller en tandem, ca. 95 % av "boggievagnarna" är eg. tandemaxlade dvs ingen pendling.

Nackdelen med dessa är risken för däckhaveri om vagnen är tom, högt däckslufttryck och dragkulan på fel höjd.

Försök att ev. hitta fälgar med mindre diameter och kompensera med högre däck av tillräcklig bärighet, då ökar chansen att alla fyra hjul får markkontakt även med tom vagn.

Kolla först med sommarhjulen på hur stort utrymmet är på insidan av hjulen mot vagnen.

Allt förutsätter att det är en "tandemboggie".


Vad menar du med risken för däckhaveri om vagnen är tom? Varför skulle det vara så viktigt att ha alla hjulen i marken när släpet inte är lastat?

Avatar Fallback

Re: Vinterdäck på släpvagn

axwell  
#103143
JD_1110 skrev:Vad menar du med risken för däckhaveri om vagnen är tom? Varför skulle det vara så viktigt att ha alla hjulen i marken när släpet inte är lastat?


Fråga någon som har en bil med normal höjd på kulan och som lånat ut sin vagn till någon som har kulan tex för lågt på sin bil.
Jag har fått två däck förstörda, en jobbarkompis råkade ut för samma sak, även där två däck.

Lite kraftigare vagnar har så styv fjädring att den inte alls påverkas av tom vagn, däcken står för fjädringen om däckslufttrycket är lågt.

Med hårda eller lågprofildäck låser sig bakre hjulen vid minsta påverkan av påskjutsbromsen, de blir orunda med tiden och kraschar så småningom.
Däck med större höjd i förhållande till fälgen är mer förlåtande eftersom de har längre egen fjädringsväg.

Av erfarenhet har jag oftast med en 12-volts kompressor för att kunna dubblera däckstrycket inför maxlastning trots att jag numera mest använder en enkelaxlad vagn.

Avatar Fallback

Re: Vinterdäck på släpvagn

JD_1110  
#103170 Tack för ett mycket intressant information. Trots tandemsläp har jag inte reflekterat över den aspekten. Iof byggde jag mitt släp själv och byggde det för att det skulle stämma ganska bra med draget. Dock behövde ni (du och arbetskamraten) väl köra ett antal mil innan bakdäcken pajade eller?

Tipset för OAS-forests borde då också innefatta att skaffa en sådan pump för att kunna justera lufttrycket beroende på last genom en förhållandevis enkel handvändning.

Avatar Fallback

Re: Vinterdäck på släpvagn

Vedsugen  
#136480 Tjena ! Böt bort mina tio" däck av den anledningen .
Små hårda däck är odugliga och borde totalförbjudas på våra vägar .
I 15 cm snö skall man vara glad om dom ens snor i huvud taget och kurvor med lite hjulspår och last är livsfarligt då minsta broms låser däcken som sedan ite snurrar mer på en lång stund .
Svensk lagstiftning när den är som best 10" däck är undantaget så där behövs inga vinterdäck !! och dom som är det absolut halaste som finns . Jag böt bort mina till 13" efter på sin höjd 20 mil .
Förbjud dessa vansinnesvagnar/däck

Avatar Fallback

Re: Vinterdäck på släpvagn

ÅsaNisse  
#144139 Tänk på att om du har dubbdäck på bilen, så MÅSTE du ha dubbdäck på släpet oavsett dimension.

Avatar Fallback

Re: Vinterdäck på släpvagn

ÅsaNisse  
#144140 Glömde en sak. Det räcker med vinterdäck på ena axeln om du vill snåla.

Användarvisningsbild

Re: Vinterdäck på släpvagn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144149 Jag har dubbfria vinterdäck på släpet, bara för att kunna köra året om med samma däck
och aldrig behöva tänka en tanke, tänka är jobbigt.

Avatar Fallback

Re: Vinterdäck på släpvagn

aBjarhov  
#144178 Man måste alltid ha minst lika bra mönster på släpet, dvs att om du har dubbat på bilen måste du ha det på släpet också. Har du däremot ms däck på bilen kan du ha de även på släpet eller också dubbdäck.
Tänk på att fälgarna måste vara förstärkta och att du har rätt kladdat däck.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).