Logistik, Transport

Juridik vägsamfällighet

9 inlägg 12314 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Juridik vägsamfällighet

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101573 Hej!

Jag har del i en samfälld väg(inritad på karta) som jag vill nyttja i samband med avverkning. Problemet är att vägen ej använts på länge och en markägare har odlat skog i runt 50 år på vägen där den går genom hans skifte.
Det blev tvärnit från honom att hugga ren vägen.

Jag tänker hugga upp vägen ändå(man får ej odla skog på samfälld väg), men vem tillfaller virket resp betalar huggkostnaden? Här är läget oklart, iaf för mig.

/Nisse



   TS
Användarvisningsbild

Re: Juridik vägsamfällighet

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101578 Här finns mycket info: http://www.revriks.se/

Är man medlem där hos Riksförbundet Enskilda Vägar så ingår ju ett visst juridiskt stöd!
Där finns personer med erfarenhet från spörsmål liknande detta!

Ska bli kul att läsa fortsättningen !

Det verkar som om du är införstådd i de framtida samarbetssvårigheterna med denne markägaren om du tvingar fram en
avverkning?

Cheers
V

Avatar Fallback

Re: Juridik vägsamfällighet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101581 Jag avundas dig icke, Nisse. Kolla och dubbelkolla med lantmätaren att samfälligheten fortfarande gäller. Kolla även om ni kan lösa det på annat sätt och det blir bättre för alla parter. Vägen kanske inte är så bra ändå?

Hoppas du rapporterar om hur det blir!

Användarvisningsbild

Re: Juridik vägsamfällighet

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101592 Ta reda på varför det odlts skog där.
Tidigare sammarbetssvårigheter från övriga ägare där den aktuella markägren kände att han fick stå för allt underhåll och kostnader?
Vägen kanske stod helt oanvänd??
Man kan kanske tycka att det är lite sent att komma efter 50 år och kräva att vägen skall bli farbar igen??

Så jag tycker du skall ta reda på vad det var som hände för 50 årsen som gjorde att markägaren började odla skog på vägen.

Användarvisningsbild

Re: Juridik vägsamfällighet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101596 Förmodligen är det väl så att det är knappast samma markägare idag som planterade igen vägen för 50 år sedan. Den nuvarande markägaren var kanske inte ens medveten om att det är/var en vägsamfällighet rakt över hans skog?

Finns det några alternativa transportvägar för ditt virke?

Om samfälligheten fortfarande har juridisk bärighet, så är det väl läge för ett vägmöte?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Juridik vägsamfällighet

Elias  
#101626 Det är väl så att man måste ansöka för att få plantera igen en väg? på samma sätt som man måste söka för att få bygga en väg.

Avatar Fallback

Re: Juridik vägsamfällighet

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102127 Jag hade idag ett långt och givande samtal med Lantmäteriet, vi pratade om ditten och datten rörande servitut, samfällighetsvägar, båtplatser, fiske, e.t.c.
Jag kom då på att fråga om just den situationen du undrar över, svaret blev ungefär:

"-Det är ju bara för andelsägarna att tacka och ta emot om någon planterat skog på deras väg för 50 år sedan!"
Hon menade att skogen utan problem kunde avverkas och vinsten fördelas bland fastigheterna som har rätt att nyttja vägen.

I ljuset av detta framstår ju det föreslagna alternativet att markägaren på sidan av samfällighetsvägen i egen regi får hugga bort träden som oändligt mycket bättre för honom, även om han inte verkar inse det.

Om jag fattat det rätt så äger han väl inte ens marken i ett fall som detta, till skillnad om det handlat om ett servitut?

I.s.f har det ju i 50 år utan arrendeavgift odlats gran på någon annans mark.

Avatar Fallback

Re: Juridik vägsamfällighet

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102179 Kan bli intressant det här. Det krävs tydligen ett avverkningsbeslut från samfällighetens styrelse. I den sitter berörd markägare.

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild

Re: Juridik vägsamfällighet

SHR  
#667923 Hur gick det med vägen och avverkningen för 10 år sen @nisse ?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).