Logistik, Transport

Köparen har all makt

18 inlĂ€gg 7848 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
AnvÀndarvisningsbild

Köparen har all makt

Uvskogen  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#101545 😡 Kan inte lĂ„ta bli att bli irriterad pĂ„ regeln att massa mĂ„ste vara fallande lĂ€ngd och i snitt 4,70. Massaköparna hĂ€vdar att de fĂ„r "logistikproblem" annars. VĂ€ldigt mĂ€rkligt, i södra Sverige kan de köra med 3 meters bitar. Kubb kan köras i 3 meters, men det Ă€r tydligen helt omöjligt med massaved. Har ringt runt och frĂ„gat överallt, samma svar.(Fick dock ett bra rĂ„d av en ovanligt sympatisk person pĂ„ Mellanskog sĂ„ jag kanske kan "trixa" till vĂ€ltorna lite och slinka igenom med 3,5 m ved i huvudsak, fast det Ă€r ju sjĂ€lva f-n att det ska behövas)
Att jag som liten skogsbrukare med smĂ„ maskiner har vĂ€ldigt svĂ„rt med sĂ„ lĂ„nga lĂ€ngder de struntar de i. Är förstĂ„s ingen viktig kund, tĂ€nk om man hade haft 150 Ha skog, dĂ„ hade de sĂ€kert varit ett annat bemötande.
Samtidigt, ska det inte finnas en marknad för alla oss som vill sköta skogen med smÄ maskiner och minimera körskador och gallringsvÀgar? Kom det nÄn massaköpare som accepterade 3 -3,5 meters lÀngder utan larviga prisavdrag, dÄ skulle den fÄ köpa och dessutom fÄ slutavverka den dag det blev aktuellt.
Den man hoppas pÄ nu det Àr att det ska vÀxa fram en bioenergimarknad som vill köpa 3 meters massaved till bra pris sÄ man kan strunta i massabruken.

SÄdÀrja, nu kÀnns det lite bÀttre :smile:



   TS
Avatar Fallback

Re: Köparen har all makt

nutte  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#101547 Va sÀger dom om du sÀljer som Energived dÄ? ja vet inte hur det Àr med priserna nu, men det Àr enkelt iaf, du behöver knappt kvista, Ä du kan i princip skicka med allt som Àr av trÀd i vÀltan, sen hur det Àr med lÀnden har ja ingen aning om... de va bara en tanke;)

Avatar Fallback

Re: Köparen har all makt

ollonet  
#101549 Inte Àr det vÀl prisavdrag om det Àr kortare medellÀngder!

AnvÀndarvisningsbild

Re: Köparen har all makt

Uvskogen  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#101554
ollonet skrev:Inte Àr det vÀl prisavdrag om det Àr kortare medellÀngder!


http://www.mellanskog.se/Documents/virkespriser/var10/mav_dg_100401.pdf

Jo, se i lÀnken ovan. Samma för alla sÄ det Àr inte unikt för Mellanskog.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köparen har all makt

axwell  
#101560 Kan inte kÀnna igen att jag fÄtt avdrag för "kort medellÀngd", dÀremot röta enl. medelindex(eller vad det nu heter?)
Gör sÀllan massa kortare Àn 350 och bara enstaka över 500-550. Medel ligger nog runt drygt 400.

Är prislistan frĂ„n Mellanskog aktuell, lĂ€gger in en text frĂ„n Norrskog?
http://www.norrskog.se/Nyheter/Skogsaga ... saved/?p=0

NÀr du kommer igÄng med "Nuffe" i skogen sÄ antar jag att du kommer att kunna reglera höjden pÄ dragkulan, dÄ blir det lite lÀttare med lÀngre virke. Kultrycket blir heller inte kritiskt.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Köparen har all makt

Uvskogen  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#101561
axwell skrev:Gör sÀllan massa kortare Àn 350 och bara enstaka över 500-550. Medel ligger nog runt drygt 400.

Är prislistan frĂ„n Mellanskog aktuell, lĂ€gger in en text frĂ„n Norrskog?
http://www.norrskog.se/Nyheter/Skogsaga ... saved/?p=0

NÀr du kommer igÄng med "Nuffe" i skogen sÄ antar jag att du kommer att kunna reglera höjden pÄ dragkulan, dÄ blir det lite lÀttare med lÀngre virke. Kultrycket blir heller inte kritiskt.


Prislistan hÀmtade jag idag. StÄr i praktiken samma sak pÄ DalaHelsinge skog. Avdrag 15 kr/fub. Det retar mig.

(FÄr jag upp "Nuffe" skogen sÄ kan jag nog dra 4,7 i medel utan problem, men vi fÄr se hur det gÄr. InsÄg idag att jag inte kommer över diket. Bron hÄller inte och diket Àr för djup för traktorn. MÄste lÀgga rör. SÄ det Àr inget alternativ kommande sÀsong, har inte rÄd med mer skogsinvesteringar nu :sad: )

   TS
Avatar Fallback

Re: Köparen har all makt

alias  
#102152 Uvskogen

Antingen har jag förlorat lÀsförstÄelsen eller ocksÄ stÄr det endast att massaved i standardlÀngd 3 meter (2,7-3,3m) har ett avdrag pÄ 15kr/m3fub. Om du hugger massaveden i 3,1 meter och anmÀler den som fallande sÄ ska de inte kunna tillÀmpa detta avdrag med utgÄngspunkt frÄn Mellanskogs prislista som du presenterade (du fick ju hugga fallande massaved ner till 3 meter Àven om det stod att man skulle strÀva efter en medellÀngd pÄ 4,5).

Oavsett om jag missförstÄtt eller ej, sÄ Lycka till!

MVH
Alias

AnvÀndarvisningsbild

Re: Köparen har all makt

Uvskogen  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#102154 Tack "alias", ska prova modellen med 3,5 + nÄgra 4,5 iblandade per lass. GÄr det kan man ju alltid försöka dra det nedÄt som du sÀger :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Köparen har all makt

Nolltax AB  
#102162 Stakarna pÄ SJ:s vagnar Àr ej kompatibla med 3 meter.

Avatar Fallback

Re: Köparen har all makt

Nolltax AB  
#102163 Energi torde gÄ direkt till nÀrmsta vÀrmeverk.
Kan förklara aspmassans brist pÄ lÀngdkrav. Om sÄ exakt vet dock jag ej.

Avatar Fallback

Re: Köparen har all makt

Nolltax AB  
#102164 Logistikproblem pÄ timmerbil Àven nÀmnts. 3m ej optimalt Àr.

Avatar Fallback

Re: Köparen har all makt

Nolltax AB  
#102165 Det sistnÀmnda tveksam till dock jag Àr.
Mix 3m- 4,5m visst.
Men 3m i kubik...?
Fast det brukar förvisso ej levereras......
En klump 3m, ÄssÄ diverse lÄngspröt som enkom i vÀgen Àr.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Köparen har all makt

Sundhult  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#102174 Utan att har ordentlig insyn i vÀg och jÀrnvÀgstransport kan man tycka att 3 m borde vara bÀttre.Lassen borde vara kompakta, stor faktisk volym. Har man fallande borde de finnas hÄligheter och utstickande pinnar som borde försvÄra lastningen. Det Àr klart att har man medel pÄ 4,5 m fÄr man ju ut mer frÄn skogen, och mer i varje grip. Det innebÀr ocksÄ tyngre lass pÄ skogsmaskinerna = större markskador?

Jag talade med en Vimek-entreprenör som bara levererade i 3 m lÀngder, sÄ helt omöjligt borde det inte vara.

//.D

AnvÀndarvisningsbild

Re: Köparen har all makt

masterchief  
#102176 NÀr vi hugger fallande sÄ Àr det stÀllt i prislistorna sÄ att 4.50 apteras som normlÀngd.
Det Àr styrt kraftigt sÄ i prissÀttningen.
Enda undantagen Àr om det Àr toppbrott mm som gör att det blir kortare.
Enstaka blir lÀngre iom mÀthjulet halkar ibland.
SÄ ca 95% av bitarna Àr 4.50.
SÄ mycket för fallande :roll:

Avatar Fallback

Re: Köparen har all makt

Bertilsson  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#102178
masterchief skrev:NÀr vi hugger fallande sÄ Àr det stÀllt i prislistorna sÄ att 4.50 apteras som normlÀngd.
Det Àr styrt kraftigt sÄ i prissÀttningen.
Enda undantagen Àr om det Àr toppbrott mm som gör att det blir kortare.
Enstaka blir lÀngre iom mÀthjulet halkar ibland.
SÄ ca 95% av bitarna Àr 4.50.
SÄ mycket för fallande :roll:

Som Södra gör nu enligt ovan sÄ bör det inte ses som fallande massaved lÀngre utan nÄgon sorts "lÄngmassaved".
SkogsÀgare rasar över vad de ser pÄ slutavverkningar. Oerhört stor mÀngd massaved. Ca 50% massaved pÄ avverkning har satt igÄng stor undersökning dÀr Àven person i Södraledning inser att det "gÄtt för lÄngt".
T.o.m. smÄ rötflÀckar som varit tillÄtna i klass 2 (Södras "runda" timmerklass) har resulterat i 460 cm lÄnga bitar. Detta Àr misshushÄllning av virkesvÀrde och timmerdel!

Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).