Logistik, Transport

Ersättning för nyttjande av väg + upplag

21 inlägg 18454 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ersättning för nyttjande av väg + upplag

Anders A  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100721
Skogshuggarn skrev:
Mangan skrev:. Men det b etyder inte att du skall köra samma sak en gång till.


Du kan sova gott, Mangan,,,, det lär inte upprepas! :wink:

Kompletterande svar till Alias.

Jag vet faktiskt inte vad det är frågan om för avtal/försäljningsform?, men det är ju ren och skär "strategi" från bolagets sida.


Vi har tillämpat 5 kr/m3 och påbörjad km för nyttjanderätten sedan skall vägen underhållas under arbetet och återställas till ursprungsskicket.

Lycka till

Användarvisningsbild

Re: Ersättning för nyttjande av väg + upplag

Skogshuggarn  
#101115 5-10:- Sekr/m3 + återställande av väg till åtminstonde"ursprungsskick" låter som en rimlig ersättingsnivå.
Jag hade kunnat nöja mig med det sistnämnda, men värdesätter man inte bra!, logistik bättre än att smita ifrån en tämligen blygsam vågunderhållsavgift om 2:20:-/m3, så borde det ju finnas medel att skota 2 km extra den här ggn. :x

1500 x 0.8 = 1200 fub x 50:- Sekr = 60 000:-

Mitt krav:

1200 x 2:20:- = 2640:-

Skillnad: 57360:- (Faktisk vinst: 60 000:-).

Skämmes tamejf-n!.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ersättning för nyttjande av väg + upplag

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115819 Intressant diskussion. Jag har också en väg som jag misstänker att ett bolag inom några år vill använda. Jag äger ca 1km av vägen och på 500m finns servitut och den andra delen finns inget servitut. Är det någon skillnad i ersättningsnivåer?

Användarvisningsbild

Re: Ersättning för nyttjande av väg + upplag

Skogshuggarn  
#115849 Behövs mera feeedback

Är det servitutsinnehavaren som ska hugga?.
Vem har anlagt vägen?, och är kostnaderna för detta uppdelade på något sätt?.
Ligger vägen helt och hållet på din mark?.
Hur gör ni med vägunderhållet/kostnaderna i dagsläget?.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ersättning för nyttjande av väg + upplag

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116253 Det är sveaskog som har marken innanför mej. Vägen är nog anlagd av tidigare husägare. Kostnaderna för vägunderhåll har jag själv betalat och så har tidigare ägare också gjort. När jag köpte lite mark av sveaskog ville dom skriva in servitut på den delen dom sålde men det lustiga är att det inte finns några servitut på den delen som jag tidigare ägde så dom kan ändå inte nå den inre delen av vägen. vägen fortsätter där min mark slutar. Jag vet att tidigare ägare fick tre travar björk förra gången dom avverkade.

Avatar Fallback

Re: Ersättning för nyttjande av väg + upplag

nordtravare  
#116307 En sak som man kanske skall tänka på är att ibland skall vägavgift erläggas av skogsäg ibland köpande föertag så att det är bäst att kräva rätt betalare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).