Logistik, Transport

Grusgångar

14 inlägg 10376 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Grusgångar

nybarkad  
#97499 Hej, är det någon här som har ett bra tips på hur man får bort ogräset i sina grusgångar?
Mvh



   TS
Avatar Fallback

Re: Grusgångar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97500 http://sv.wikipedia.org/wiki/Roundup

Avatar Fallback

Re: Grusgångar

M_M  
#97504 Vägsalt brukar funka ok.
Först salta sen vattna lagom mycket.

Avatar Fallback

Re: Grusgångar

nybarkad  
#97509 okej, och tack!
e det någon som har någon erfarenhet om gasol och ogräs?

   TS
Avatar Fallback

Re: Grusgångar

DanielS  
#97511
nybarkad skrev:okej, och tack!
e det någon som har någon erfarenhet om gasol och ogräs?


Om du menar en sån brännare som man går runt med så ja...
Hyffsat miljövänligt och relativt billigt, men Väldigt tidsödande att gå runt och punktbränna, dessutom så tar färska maskrosor och annat grövre ganska lång tid att bränna ner...

Men du kanske menade något annat gasolsystem :?:
//Daniel

Användarvisningsbild

Re: Grusgångar

Skogshuggarn  
#97515 Finns nog inget som slår Roundup - åtminstonde inte i långvarighet och på större ytor.
Bör dock införskaffas i "koncentrerad form" så får man blanda styrka efter ogrässorter.

Användarvisningsbild

Re: Grusgångar

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97517 Bränna ska man göra på små späda plantor, och man ska inte ge dem mer än en touch så de kolavippar och dör. Att bokstavligen bränna bort ogräset är helt emot idéen med bränning, även om det går. Roundup ger bara tidsfrist innan det växt upp nya plantor, det finns ju fler frön i backen som gror. Bäst är kanske att döda ogräset med något, ha på mer grus och bygga en liten harv att dra med gräsklipparen och hålla det fritt från växtlighet..

Användarvisningsbild

Re: Grusgångar

Skogshuggarn  
#97519 Behandlar/sprutar man hela ytan så tar Roundupp även "groddfrö",,,dvs sålänge det finns någon grön växtdel som kan ta upp ämnet, och den behöver knappt vara synlig för ögat.
1 behandling brukar räcka över sommaren, och kör man ytterligare en året därpå så klara man sig oftast 2-3 år framåt.

Åtminstonde på grusbelagda ytor.

Användarvisningsbild

Re: Grusgångar

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97540 vi har kört med gasolbrännare, fungerade helt okej... samt att man alltid varit lite av en pyroman så det var inget tråkigt jobb heller :o

Avatar Fallback

Re: Grusgångar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97550 Hur långe dröjde det innan ogräset kom igen med brännaren?

Användarvisningsbild

Re: Grusgångar

Mäki  
#97553 Salt fungerar bra men är rena miljögiftet.
Roundup är mycket miljövänligare.

Avatar Fallback

Re: Grusgångar

axwell  
#97555
Mäki skrev:Roundup är mycket miljövänligare.


Tvivlar starkt på att Roundup är miljövänligt, saltets miljöpåverkan är nog bättre utforskat genom århundrandens användning.

Problemet med grusgångar ligger till stor del i vad gruset består av, tvättat natursten (gårdsgrus) med bra underlag som fiberduk, ger mindre växtlighet och det är enkelt att dra upp det som lyckas slå rot i det sterila stenlagret.

Avatar Fallback

Re: Grusgångar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97559 Jag la ett lager (5-10cm) singel efter att ha skalat av det värsta av gräs och ogräs. Ingen duk. Försöker dra upp de små plantorna så fort jag ser dem (tar 5min då och då). Har hållit sig fint i flera år nu (5?). Men med tiden kommer det blandas upp mer sand och jord i det hela misstänker jag.

Avatar Fallback

Re: Grusgångar

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101575 Jag röstar på Round-Up. Tror det är rätt snällt för att vara ogräsgift.
Löv är ett otyg. Blir snabbt fin förna av dem för ogräset att gro i.

/Nisse

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).