Logistik, Transport

Tillfuskad vägtrumma

35 inlägg 51462 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Christer j  
#7200 Jag köper mina hos en grosist av täckdikes o dagvattenrör utanför vara,Levene rör.Försök att hitta en grosist i er närhet dom är ofta 50% billigare än grangården mfl.Köpte några 110 pvc böjar av rörmokarn för jag inte orka åka o storhandla när det var slut hemma.En 110 30 kosta 120 kr mot ordinarie 36 kr.Ruskiga påslag inom byggbranchen.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7318 Ja, så var det gjort. Köpte ett 110 markrör 6 meter för 235:- inklusive moms.
Slet lite med att få undan en stor sten med hjälp av spett och 2"x4", men till sist hamnade röret ca 20-25 cm under vägbanan. När jag skulle fylla igen blev det bara lervälling av alltihopa, men några skyfflar grus gör att det går att köra bil över i alla fall.

Förhoppningsvis skall det torka ut framåt vårkanten, och inte bli så mjukt till hösten. Skall bli spänannde och se hur det går.

De tog ca 50:- för en 2,5 meter 2"x4". Inte visste jag att trä var så dyrt... :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Dimensionera trumman väl och lägg på mycket grus

tomasb  
#18936
Niking skrev:Ett annan vanligt problem är att det ofta snålas med gruslagret ovanpå vägtrumman, vilket gör att trummorna går sönder i onödan när timmerbilen kommer. Detta gruslager bör (enligt trumtillverkarna) vara minst ca 600 mm tjockt (räknat från trummans översta del).


Jag spenderar nästan hela somrarna med att gräva ner vägtrummor och det är väldigt sällan på "normala" vägar som du får så mycket täckning på dom. Har man bara bra material runt dom som man packar väl, Gärna bergkross. så vill jag påstå att det ska f*n till innan dom ger sig.
Jag har många ggr lagt 300mm trummar med bara lite lite täckning och dom håller utmärkt sålänge det packas väl under och på sidorna.. Tillverkarnas normer är tilltagna med både hängslen och svångrem till hjälp :shock:

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18939 Det har väl körts ut ett eller två lass timmer på vägen när när det varken var tjäle eller torrt, och det har hållit. Är mycket nöjd, där det tidigare var sankt och mjukt för personbil, är det nu fast och fint.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tillfuskad vägtrumma

skog+ terri  
#65381 men trumor de få man ju garttis om man har sina kontakter men är de inge by väg som ska dikas så bruka dom byta trummor så hör me dom annars så kan man ha en lika tus om ja o hitta ett helt nytt platstrumma såklart tog man me sig de me skotarn :grin: så nu har man ju så de räcker o bli över

Avatar Fallback

Re: Tillfuskad vägtrumma

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65459 i fall man orkar finns de även stöd att söka från länsstyrelsen, men de vet ni väl?

Avatar Fallback

Re: Tillfuskad vägtrumma

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180475 Hittade den här gamla tråden, och eftersom jag gick förbi stället i förrgår så kan jag säga att det har blivit väldigt bra. Det lilla röret ledde bort tillräckligt mycket vatten för att vägbanan skulle torka upp och det håller bra för personbilar i alla fall.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tillfuskad vägtrumma

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180477 Fint med uppföljning.

Avatar Fallback

Re: Tillfuskad vägtrumma

Amatörhuggare 62  
#180556 Det är bra om ni använder trummor, och inte som där jag kom körande ! Där hade dom använt
brunnsringar utan armering. Hur gick det, jo Rottne snoken blev hängande över diket.

Avatar Fallback

Re: Tillfuskad vägtrumma

Blivande snickare  
#180612 :lol:

Avatar Fallback

Re: Tillfuskad vägtrumma

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180620 Så går det när man kör sönder andras vägar. ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Tillfuskad vägtrumma

skogshasse  
#180637
Mangan skrev:Så går det när man kör sönder andras vägar. ;)

behovet var väl inte större

Avatar Fallback

Re: Tillfuskad vägtrumma

TheJo  
#472048 Tittade lite på denna överfart när jag gick och högg diken/åkerkanter.
Det är som ni ser inte stopp. Och bilderna ljuger lite, det är mer öppet än vad det ser ut.

Ska man ta upp rören och snygga till?
Eller ska man bara lägga på lite material, så att det blir körbart med traktor och huggarkärra?

Vi har under 1ha på andra sidan.

Avatar Fallback

Re: Tillfuskad vägtrumma

jannee  
#472054 Gör om gör riktigt.
Har du tillgång till en grävare, gräv om och sänk trumman några dm, gör en fördjupning i diket på var sida om överfarten.
Vet inte hur det är fatt men på något sätt verkar det som alla diken och med tillhörande trummor kryper uppåt med åren (lika dant som alla stenar gör) :oops:
Har du INTE tillgång till grävare kan du i nödfall lägga på lite grus över = höja banken = en provisorisk lösning, inte hållbar på längre sikt..

Avatar Fallback

Re: Tillfuskad vägtrumma

TheJo  
#472056
jannee skrev:Gör om gör riktigt.
Har du tillgång till en grävare, gräv om och sänk trumman några dm, gör en fördjupning i diket på var sida om överfarten.
Vet inte hur det är fatt men på något sätt verkar det som alla diken och med tillhörande trummor kryper uppåt med åren (lika dant som alla stenar gör) :oops:
Har du INTE tillgång till grävare kan du i nödfall lägga på lite grus över = höja banken = en provisorisk lösning, inte hållbar på längre sikt..


Får lura dit någon granne med grävare helt enkelt.

Vad ska man fylla med för material då? Bergkross 0/32 - 0/64?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).